Dag 99, Fisterre naar Santiago - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van skippy - WaarBenJij.nu Dag 99, Fisterre naar Santiago - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van skippy - WaarBenJij.nu

Dag 99, Fisterre naar Santiago

Door: Skippy

Blijf op de hoogte en volg skippy

16 Juni 2013 | Spanje, Santiago de Compostella

Vannacht niet zo goed geslapen. Laat in bed en daarbij komt dan ook nog dat beneden in het restaurant een groot feest was. Met dol enthousiaste Spanjaarden die tot vroeg in de ochtend feesten. Ook heb ik in gedachten weer eens de hele camino gelopen. En dat is vermoeiend hoor. Om 7 uur loopt de wekker af en eerst nog een kwartiertje extra geslapen. Maar ik moet eruit anders mis ik meteen de eerste bus op mijn camino. Als eerste eens een verfrissende douche genomen en toen voelde ik me gelijk al wat fitter. Dan alles inpakken en vandaag hoef ik mijn voeten niet echt een speciale behandeling te geven. Maar ik doe het toch, uit dank voor de drie maanden dat ze me hebben gedragen. Om 8.30 uur het Ancora hotel verlaten en naar het centrum van Finisterre gelopen, waar ook het busstation is. Hier tegenover kan men lekker en goed ontbijten, en een goede start vandaag is belangrijk. Ik moet ja straks 2,5 uur in de bus zitten. Om 9.15 uur komt de bus voorrijden en een buslading pelgrims staat gereed om in te stappen. De bus is helemaal vol, behalve naast mij, en dat vind ik niet erg hoor, extra beenruimte kan ik wel gebruiken. Stipt op tijd vertrekt de bus richting Santiago. Het eerste gedeelte volgt hij de route langs de kust. Om 11.00 uur rijden we Santiago binnen. Op weg naar het oude centrum loop ik nog binnen bij "het huis van de lage landen" Holland huis voor Nederlandse pelgrims. Lekker bijkletsen hoe mijn rondje Muxia en Finisterre is geweest. Na ruim een uur ga ik op zoek naar een slaapplaats. Ik vind er een bij de auberge "The Last Stamp", lekkere moderne schone herberg, met zeer ruime kluisjes waar ook mijn rugzak in past en dat voor € 18. Het is vandaag weer erg druk, net zoals afgelopen zondag toen ik aankwam. Maar nu ben ik lekker toerist, ik heb al eens rondgekeken voor iets leuks voor Kiki en Sem. Langzaam krijgt toerist Fred honger en ik ga een gezellig barretje binnen voor een pilsje en verschillende tapas gerechten. Dan loop ik langzaam terug naar de auberge waar ik even op bed ga liggen voor een uurtje. Tegen 17.00 uur opgestaan en mijn plan was dan, eerst ergens een cafe con leche scoren en dan naar de eucharistieviering om 19.00 uur in de kathedraal. Maar als ik naar de kathedraal loop zie ik dat de viering om 18.00 uur is, geen punt, dan nu even geen cafe con leche. Dan maar later op de avond. In de viering komen Natasja ( heb ik samen mee gelopen van Muxia naar Finisterre) en haar Spaanse wandelvriend naast me zitten. Nu weet ik het 100% zeker, de camino is een bijzondere tocht waar toeval niet bestaat, maar waar wel bijzondere en speciale dingen gebeuren. Het is weer een mooie dienst. Na de dienst ga ik op zoek naar een leuk, gezellig restaurant. Ik loop er een binnen en wie zit daar, met haar rug naar mij toe..... Josefine. Met haar heb ik altijd contact gehad, al twee jaar via de blog en voor het eerst hebben we ons in St Jean Pied de Port, waar zij een week vrijwilligers werk deed, in de refuge l'Esprit du Chemin, ontmoet. De gezellige familie herberg. We waren beide hartstikke blij elkaar hier nu weer te zien. Samen met een andere pelgrim, vriendin van Josefine, Carla, ( nee, niet die ik eerder al had ontmoet) hebben we gezellig gegeten. Maar vooral gezellig gekletst over onze belevenissen op de camino. En zeg nu eerlijk, deze ontmoeting op de laatste avond van Josefine in Santiago, kan toch geen toeval zijn. Na het eten hebben we nog een paar afzakkertjes gedronken. Na een leuke gezellige avond afscheid genomen van deze zeer bijzondere meid, we blijven ook buiten de camino contact houden. Bij terugkomst in de auberge eerst het steunpunt Brunssum bellen over deze bijzondere dag en dan mijn zus. Dan wordt het tijd om mijn laatste verhaal als pelgrim te schrijven, want vanaf morgen ben ik gewoon toerist. Morgen lekker als toerist in Santiago doorbrengen.

Welterusten pelgrim Fred.
"Skippy"

  • 16 Juni 2013 - 23:47

    Josien:

    Hoi Fred,

    Je hebt je tocht erop zitten nou jij bent een hele ervaring rijker, dit neemt je niemand meer af.

    Dadelijk terug naar de alle daagse dingen weer.

    Nou dan hoop ik je weer vlug te zien en ik denk meer mensen.

    p.s. geniet nog van je laaste weken.

    Gr Josien


  • 17 Juni 2013 - 08:15

    Patrick Ten Have:

    Hey Pelgrim,

    Je wandeltocht zit erop !!! Je hebt alle wandeldoelen gehaald, en hopelijk ook je andere doelen waarvoor je deze tocht bent gaan lopen. Als ik alles zo op een rij zet van je blog denk ik dat ook dat zeker gelukt is.

    Tijdens de tocht heb je al veel genoten, en nu nog een paar dagen in Santiago genieten, want dat heb je wel verdiend.

    Fred ga Genieten met een grote zachte G !!! We zien je wel weer verschijnen!

    Wees gegroet,
    Patrick

  • 17 Juni 2013 - 08:28

    Bas De Wit:

    Fredje .... Proficiat kerel !!!! petje af voor je tocht en zowel je blog !!!!
    Geniet nog van je vrije tijd daaro .

    Grtz

  • 17 Juni 2013 - 10:35

    Niek Vroemen:

    Fred,
    Ja je bent nu pelgrim af maar wat je allemaal hebt meegemaakt , fantastisch zowel leuk alsook emotioneel alsook verdriet. Eigenlijk is dit alles wat in een camino thuishoort m.i. Ik vind het in een woord geweldig wat je hebt gepresteerd en hierover kun je je leven lang over vertellen want er zijn niet zoveel pelgrims die van huis uit in een stuk door naar SdC lopen maar jij bent er een van. Nogmaals PROFICIAT en geniet nu maar als toerist nog enkele dagen in Santiago het is je van harte gegund. Veel plezier en misschien wel tot ziens met groeten uit Stevensweert.
    Niek

  • 17 Juni 2013 - 11:51

    Monique Weling:

    Hallo Fredel,

    Ik hoop dat je als toerist wel nog een paar dagen Spaanse zon krijgt, die je las pelgrim toch hebt moeten ontberen.
    Super prestatie Fredel, echt chapeau!

    Laat in je blog weten wanneer je naar huis komt, dan kunnen we een ontvangstcomitee regelen!

    Geniet nog van je laatste vakantiedagen en tot gauw.

  • 17 Juni 2013 - 12:14

    Wim En Helma:

    Hoi Fredje,

    Het zal wel even wennen voor je zijn om binnenkort weer je "normale" leven te moeten volgen. Maar ook dat lukt je wel ! Geniet nog van een paar mooie welverdiende dagen en we zien ons op het OLS.
    Alvast een goede terugreis gewenst en groetjes vanuit Stramproy.

    Wim en Helma

  • 17 Juni 2013 - 13:45

    Cindy:

    Hoi Fred,

    Proficiat met een mooie prestatie!! En nu lekker even genieten....

    Groetjes Cindy

  • 17 Juni 2013 - 17:49

    Frans:

    Fred,

    Gefeliciteerd met je prestatie!

    Ik ben 14 juni thuis aangekomen, met vliegtuig, nadat ik eerst in Finisterre ben geweest.

    Ga je nog door naar Porto?

    Frans

  • 17 Juni 2013 - 20:07

    Madeleine:

    Hoi Fred

    Geweldige prestatie. Ik doe het je niet na!!! Inderdaad je voeten hebben je naar je einddoel gebracht. Dus blijf ze goed verzorgen.Geniet nog van de Spaanse cultuur, het lekkere eten en de wijntjes . Jammer dat je niet op MAA landt, anders had je daar een overweldigend welkom gehad, maar Charleroi is een beetje uit de richting. Ik begrijp dat je volgende week weer op het lab verschijnt en we zijn allemaal benieuwd hoe je je verdere leven gaat inrichten. Er wordt druk gespeculeerd!!!
    veel plezier nog in Santiago en voor woensdag bon viaje.

    groetjes en tot volgend week, Madeleine

Tags: camino, santiago

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

skippy

Hallo allemaal, Al een paar jaar loop ik met de gedachten om eens de voettocht naar Santiago de Compostela te maken. Dit jaar heb ik het besluit genomen om de gedachten in daden om te zetten. In Maart 2013 wil vertrekken vanuit mijn woonplaats Sittard. Ik hoop tijdens de Camino een aantal privé zaken een plaats te geven. En daarbij komt ook nog eens dat ik als schutters vriend het absoluut fantastisch vond dat op 7 Juli 2012 St. Antonius Stramproy het Oud Limburgs Schuttersfeest won. Een schutterij waar ik het goed mee kan vinden, en daarom neem ik tijdens mijn tocht een kaars voor hen mee, voor goed weer op 7 Juli 2013. Ook hoop ik tijdens de camino veel mensen te ontmoeten en daarbij vele gedachten kan en mag uitwisselen.

Actief sinds 25 Okt. 2012
Verslag gelezen: 860
Totaal aantal bezoekers 202952

Voorgaande reizen:

10 Maart 2013 - 01 Juli 2013

Camino naar Santiago Compostela

Landen bezocht: