Dag 102, Santiago - Porto- Charleroi- Sittard. - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van skippy - WaarBenJij.nu Dag 102, Santiago - Porto- Charleroi- Sittard. - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van skippy - WaarBenJij.nu

Dag 102, Santiago - Porto- Charleroi- Sittard.

Door: Skippy

Blijf op de hoogte en volg skippy

19 Juni 2013 | Spanje, Santiago de Compostella

Vannacht redelijk geslapen. Om 6.45 uur loopt de wekker af, eerst lekker douchen en alles inpakken in de rugzak. Als dit gedaan is loop ik naar de kathedraal om daar de ochtendmis bij te wonen, deze is in een kapel en is in 2 talen, Spaans en Engels. Ik vind dit de juiste afsluiting van mijn camino. Ik heb een traantje gelaten, want de camino was voor mij een bijzondere en onvergetelijke tijd. Na de mis terug naar het hotel San Martin Pinario. Ik heb wel zin in een lekker ontbijt. Het buffet is erg goed. Na het ontbijt nog even de mails gecheckt. Dan wordt het tijd om de sleutels in te leveren en op pad te gaan naar het busstation. Ik loop nog een keer over het plein voor de kathedraal. Via het oude centrum en de camino route gaat het naar het busstation. Ik kom ook nog langs het huis "de lage landen". Ik zeg de mensen gedag en wil verder lopen. Ze nodigen me nog uit om een kop koffie te drinken. Ik heb inderdaad nog wat tijd. Er is ook nog een koppel aanwezig dat gisteren met de fiets uit Hoogeveen is aangekomen. Na een klein half uurtje moet ik verder anders mis ik ook nog de bus naar Porto airport. Op het busstation heersen er weer eens Spaans- Portugese toestanden. Eerst moest iedereen alles inladen in bus 1. Maar dat kon nooit goed gaan, 90 personen in een bus. In India en Nepal gaat dit wel, weet ik uit eigen ervaring. Dan is er een oplossing, gewoon een tweede bus nemen. Maar wie gaat waarin ? Na 5 min. is alles geregeld. In bus 1 gaan de mensen die naar Lissabon gaan, en in bus 2 die naar Porto airport en naar de stad Porto gaan. Uiteindelijk vertrekken we om 11.15 uur. Via de kust gaat het richting Portugal. De grens steken we tegen 12.40 uur over. Een half uur later is er een stop van 20 min. Genoeg voor een cafe con leche te nuttigen. Wat opvalt is het weer, onderweg schijnt de zon, terwijl het tegen 9.30 uur in Santiago begon te regenen. Misschien huilt Santiago dat pelgrim Fred "Skippy" vertrekt. Tegen 14.25 uur komen we aan op de luchthaven van Porto. Eerst even kijken waar ik kan inchecken en of dat nu al gaat. Want bij Ryanair gaat alles op tijd, en niet eerder maar ook niet later. Ik moet bij balie 58 zijn. Maar helaas het kan nog niet. Dan maar even een kop koffie drinken. En dan na het inchecken even nog wat eten voor dat ik het vliegtuig instap. Als ik de rugzak heb ingecheckt (16 kilo), ga ik eerst wat eten. Ik ga voor een grote mix salade en daarbij een tinto vino. Voor het af te leren??? Hierna door de controle en dan naar gate 16. Om 18.00 uur begint het boarden. Het zijn meteen mijn laatste meters die ik loop ( 100 meter) op Portugese bodem. we vertrekken op tijd, 18.30 uur Portugese tijd. Het is dan 2.20 uur vliegen naar Charleroi. En dan te bedenken dat ik er 3 maanden voor nodig had om in Santiago te komen. Onderweg hebben we een beetje last van turbulentie. Maar een pelgrim heeft wel ergere dingen beleeft. We landen mooi op tijd op Charleroi ( 21.50 uur) Als ik mijn vertrouwde rugzak weer zie kunnen we weer gezamelijk op stap. Ditmaal een korte etappe van 150 meter, waarbij ook nog een rustpauze is na 50 meter.Hier staan mijn "directieleden van het steunpunt Brunssum". Minie, Nico en Patrick klaar voor mij een helden ontvangst te geven. Ik ben er even helemaal stil van. Dan de laatste meters in België afleggen richting auto. Tegen 00.15 uur rijden we Sittard binnen. Het hele huis is versierd en op tafel staan allemaal lekkere dingen, zoals een fles tinto vino del camino. Ook ligt er een kaart van een collega ( Bas B ) op mij te wachten. En in de keuken staan de oude / nieuwe stappertjes op mij te wachten. Een mooie thuiskomst. En een groot compliment gaat uit naar mijn zus Monique, die samen met haar man Maurice en de kids, Kiki en Sem, het hele huis hebben versierd. Bedankt voor deze ontvangst, jullie zijn ook kanjers. Ik zou zeggen, PROOST. SAUDE, APLAUSOS, VIVE, Egészégedre.

Welterusten Fred.

  • 20 Juni 2013 - 05:29

    Rimca:

    Ha die Fred,

    Welkom thuis! Ik hoop dat je goed hebt geslapen in je eigen vertrouwde bed. Ik vind je een kanjer, je hebt een topprestatie geleverd.

    Groetjes, Rimca

  • 20 Juni 2013 - 07:08

    Gwen:

    Hoi Fred,

    Welkom thuis! Wat een super avontuur zeg. Ik zal het gaan missen om elke dag je verhalen te kunnen lezen. Mijn neef en nicht komen ook bijna aan ( met fiets en rolstoel) in santiago.
    Geniet nog van je dagen thuis en dan.... Er weer tegen aan. Bedankt voor je mooie verhalen!
    Grtn Gwen

  • 20 Juni 2013 - 08:31

    Sandra:

    Welkom thuis Fred,

    Geweldig wat je hebt gepresteerd man!!
    Maar ik ga je verhalen wel missen.
    En nu nog een paar vrije dagen om weer aan het 'gewone' leven te wennen.
    tot binnenkort,

    groetjes van die kleine.


  • 20 Juni 2013 - 08:45

    Patrick Ten Have:

    Hey Fred,

    Welkom thuis !!!!!
    Grootse prestatie, nu nog een paar dagen uitrusten, bijkomen en acclimatiseren.

    Tot gauw.

    Wees gegroet,
    Patrick

  • 20 Juni 2013 - 09:28

    Petra:

    He Fredje...WELKOM thuis....we hopen dat je ook in t Sittardse weer kan aarden...zal n hele ommekeer zijn....neem nog ff de tijd om alles te laten bezinken en op je in te laten werken en dan zien we je snel weer.....t was tof om al je verhalen te mogen lezen...we gaan t nog missen (was ja n dagelijkse bezigheid)

    DIT NEEMT NIEMAND JE MEER AF!!!! CHAPEAU!!!

    groetjes Petra J en Manoe

  • 20 Juni 2013 - 09:31

    Wim D'r Generaal:

    Hoi Fred,
    Welkom thuis na die schitterende reis van je. Ik zal je verhalen missen, mar binnekort zullen we elkaar zien en een gewoon hollands glas bier drinken op jouw prestatie.

    Groetjes.

  • 20 Juni 2013 - 10:22

    Maurice Heutmekers:

    Ha Fred,

    Prachtige prestatie heb je geleverd,proficiat .
    Neem aan dat je morgen weer begint met werken, ha ha

    gr maurice

  • 20 Juni 2013 - 11:12

    Jan Stevens:

    Senor Fred el peregrino hollande

    Welkom thuis Fred op vertrouwde Limburgse bodem in Sittard
    Nogmaals proficiat met het volbrengen van je onvergetelijke pelgrimstocht
    Tot een gauw weerziens op het een of andere schuttersfeest of anders maken we op korte termijn eens een afspraak om eens lekker bij te kletsen over je vele belevenissen en in het bijzonder je super speciale ontmoetingen.
    groetjes
    Jan Stevens

  • 20 Juni 2013 - 11:30

    Bas De Wit:

    W E L C O M E B A C K !!!!!!!

    goed gedaan kerel !!

  • 20 Juni 2013 - 13:54

    Wim En Helma:

    Hoi Fredje,

    Terwijl ik je laatste verhaal aan het lezen ben, is het hier in Stramproy nogal donker met wat lichtflitsen regen en onweer. Je hebt de antoniuskaars toch wel aangestoken hé.......????

    Fijn dat je weer heelhuids thuis bent.
    Wim en Helma

  • 20 Juni 2013 - 16:25

    Niek Vroemen:

    Fred,
    Welkom thuis in het jou vertrouwde Sittard. Leuk van je familie dat ze het huis hebben versierd en je een hele leuke ontvangst hebben geboden. Ook dit is geweldig. Ja jammer dat het einde er is want ik ga je blogs elke dag missen. Maar nogmaals respect en proficiat voor wat je hebt gepresteerd. Ik ga je missen maar ook dat hoort erbij. Thuis nog fijn nagenieten en daarna weer het gewone leven oppakken.
    Bedankt pelgrim voor de mooie tijd samen op internet. Het ga je goed en misschien tot ziens op een of andere wandeltocht in het Limburgse. Groetjes, Niek uit Stevensweert.

  • 20 Juni 2013 - 16:43

    Sem:

    Hoi Fred je hebt het goed gedaan van Nederland naar Spanje einde

  • 20 Juni 2013 - 21:00

    Lilianne Willems:

    Welkom thuis Fred !! ik zal je mooie verhalen nog gaan missen. Maar op het OLS zullen wij ons zeker zien en dan drinken wij een lekker glas bier !!! Nogmaals Chapeau !!!! en tot gauw ziens.
    Lilianne en Hein.

  • 20 Juni 2013 - 22:20

    Monique H:

    Hé Fred,
    Welkom thuis kerel!!!! Wat heb jij een geweldig avontuur beleefd. Respect voor de fysieke prestatie maar ook voor de mentale camino. Neem de tijd om psychisch ook thuis te komen. Laat alles in alle rust van je vertrouwde omgeving nogmaals de revue passeren en rustig bezinken. Wat het ik genoten van je web-log, het hoorde ook hier bijna tot de dagelijkse routine. Bedankt dat je jouw persoonlijke verhaal met ons wilde delen. Tot binnenkort.
    Groet Monique H.

  • 20 Juni 2013 - 23:15

    Mirjam:

    welkom thuis in Sittard! ik heb genoten van je blog, geniet nog even thuis en kom op verhaal. tot gauw op het lab,

    groetjes, Mirjam.

  • 20 Juni 2013 - 23:46

    Bert Pleunis:

    Fred,

    Ik kan niets verzinnen wat al niet door de vorige ,sprekers,is gezegd ik sluit mij bij hen volledig aan.
    Groetjes uit Stramproy.

    Bert.

  • 21 Juni 2013 - 08:42

    Audrey Z:

    Hey Fred!!

    En zo ben je weer terug in NL!! Welkom terug!! Goed gedaan!!
    Geniet nog even van je laatste dagen vrij en tot snel!!

    Gr

  • 21 Juni 2013 - 12:08

    Gerrre:

    Ha fredje,
    Hij is weer thuis op Limburgse bodem. Wat een omschakeling zal het weer zijn. Ik hoorde dat je nog wat daagjes vrij hebt. Geniet ervan zou ik zeggen en we zullen je prachtige camino verhalen missen. Tot ziens op het werk en goed gedaan jochie!!!!!!!!!!!!

    Grtjes oet Aelse Gerrie

  • 22 Juni 2013 - 14:05

    Josien Delissen:

    Hoi Fred,


    Inderdaad welkom thuis na zo'n lange tocht.

    Petje af, maar nu weer terug naar de alledaagse dingen.

    De verhalen van jouw zal ik missen, maar ja we zien je weer teug
    op de Schuttrijen waar we je gemist hebben,

    Tot gauw


    Groetjes Josien


  • 22 Juni 2013 - 15:22

    Ruud:

    Ik heb genoten van je reisverslag,ik hoop dat de tocht je gebracht heeft wat je ervan verwachtte.
    En verder ;Vaya con Dios.
    groeten Ruud

Tags: camino, santiago

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

skippy

Hallo allemaal, Al een paar jaar loop ik met de gedachten om eens de voettocht naar Santiago de Compostela te maken. Dit jaar heb ik het besluit genomen om de gedachten in daden om te zetten. In Maart 2013 wil vertrekken vanuit mijn woonplaats Sittard. Ik hoop tijdens de Camino een aantal privé zaken een plaats te geven. En daarbij komt ook nog eens dat ik als schutters vriend het absoluut fantastisch vond dat op 7 Juli 2012 St. Antonius Stramproy het Oud Limburgs Schuttersfeest won. Een schutterij waar ik het goed mee kan vinden, en daarom neem ik tijdens mijn tocht een kaars voor hen mee, voor goed weer op 7 Juli 2013. Ook hoop ik tijdens de camino veel mensen te ontmoeten en daarbij vele gedachten kan en mag uitwisselen.

Actief sinds 25 Okt. 2012
Verslag gelezen: 1330
Totaal aantal bezoekers 202958

Voorgaande reizen:

10 Maart 2013 - 01 Juli 2013

Camino naar Santiago Compostela

Landen bezocht: