Dag 52, La Réole naar Bazas (28 km) - Reisverslag uit Bazas, Frankrijk van skippy - WaarBenJij.nu Dag 52, La Réole naar Bazas (28 km) - Reisverslag uit Bazas, Frankrijk van skippy - WaarBenJij.nu

Dag 52, La Réole naar Bazas (28 km)

Door: Skippy

Blijf op de hoogte en volg skippy

30 April 2013 | Frankrijk, Bazas

Vannacht heerlijk geslapen, zeker na het luisteren van een paar mooie nummers op mijn mp3 speler. Tegen 5.40 uur wakker geworden omdat iemand beneden het licht even aanmaakte. Gelukkig meteen weer vertrokken richting dromenland. Om 6.30 uur loopt mijn wekker af. Het is voor mij vandaag geen koninginnedag maar D- day voor wat mijn schoenen betreft. Maar ik heb er zin in, want 2 verplichte rustdagen is voor deze pelgrim een "straf". Maar natuurlijk eerst de voeten extra goed verzorgen voor deze D-day en dan om 7.15 uur ontbijten. Bernadette heeft het weer uitstekend verzorgd. Na het ontbijt even de tanden poetsen en in de rugzak de laatste spullen stoppen. En dan het grote moment.... passen de schoenen wel... Geen probleem de maat klopt en ik voel nog geen wrijving. Serge brengt mij en nog 3 pelgrims naar de brug in La Réole want hier gaat de camino verder. Onderweg begint het toch te regenen, dit stemt mij niet vrolijk, maar ja ik wil en moet verder. Als we bij de brug aankomen, eerst het regenpak aandoen. Het regent echt hard. Ik hoop dat het bij één bui blijft, maar de voorspellingen zijn niet goed namelijk tot 17.00 uur regen. Om 8.20 uur zet ik de eerste passen met mijn nieuwe schoenen, het voelt goed maar ook vreemd want ik voel het asfalt niet meer. Na ong. 2 km wordt het minder met de regen en na ong. 4 km is het droog en nu maar hopen dat dit zo blijft. In de kapel van Pondaurat steek ik een kaarsje aan voor goed weer en dat Kiki en Sem goed verkopen tijdens de vrijmarkt in Sittard en natuurlijk voor mam en pap en alle familieleden. Het is een mooie donkere kapel. Nu gaat het via Savignac naar Auros (16 km). Er is geen café in het dorp alleen een restaurant. Dus ga ik maar lunchen in godshuis, de kerk. Maar eerst bij de bakker een choco du pain en pain du pommes halen. Het smaakt heerlijk de lunch, stokbrood met smeerkaas, de broodjes en een banaan. Na een half uur vertrek ik weer (12.15 uur). Maar eerst even nog snel 2 slaapplaatsen regelen voor deze week. Tot zaterdagavond ben ik onder de pannen. Tot nu toe gaat het goed met de schoenen en ik voel geen bijzondere dingen. Ik moet nu eerst voorbij een eendenfarm lopen maar in plaats van eenden zie ik alleen maar honderden hanen en kippen buiten rondlopen. Een klein foutje in de beschrijving. Tegen 14.45 uur kom ik aan op place de cathedrale in Bazas. Voor mij staat een mooie kathedraal. Ook hier een kaarsje opgestoken nu voor mij en mijn schoenen en dat het weer goed wordt en blijft. Na het bezoek aan de kathedraal eerst naar de supermarkt voor eten te halen voor vanavond en dan naar het vvv kantoor voor de code van de gemeente gite waar ik ga slapen. En natuurlijk een pilsje drinken op het terras. Bij aankomst in de gite eerst douchen en wassen. Dan het bed klaarmaken en dan even mijn steunpunt in Brunssum bellen, want ook zij zijn benieuwd hoe het is gegaan met de schoenen. Ik kan alleen maar zeggen ....goed. Tegen 18.30 uur ga ik mijn eten maken. Linzen met paprika, sla, tonijn,tomaat, knoflook, ui, en een dressing. Door elkaar mengen en dan samen met stokbrood lekker genieten. Dit is lekker en makkelijk. Als toetje een ananas joyghurt. Nog even naar Kiki en Sem gebeld, hoe het was op de vrijmarkt.... goed, goed. Omdat er nergens internet is hier in het dorp ben ik maar naar een café gegaan voor een koffie te drinken en dan ook meteen sms-jes te sturen naar het steunpunt Santiago in Brunssum. Tegen 20.00 uur terug naar de gite en nog even wat klaar leggen voor morgen (routebeschrijving) en dan lekker op bed nog muziek luisteren. En langzaam zal ik dan wel in slaap vallen. Dit was dan een koninginnedag voor een pelgrim op weg naar Santiago. Ik wens iedereen een fijne koninginnedag-avond met een biertje of wijntje. En voor mij gaat het morgen op de dag van arbeid (feestdag in Frankrijk) verder naar Captieux (21 km). Een pelgrim moet dus gewoon "werken" op een feestdag.

Welterusten pelgrim Fred.
"Skippy"

  • 30 April 2013 - 22:56

    Roy:

    Fijn dat de eerste kilometers op je nieuwe schoenen goed zijn bevallen. Hopelijk blijft dit zo en kan je de rest van je tocht voltooien op deze schoenen.
    Wat betreft dat je moet "werken" op een (Franse) feestdag, troost je dat moet ik ook :-)

  • 30 April 2013 - 23:04

    Patrick Ten Have:

    Hey Pelgrim,

    Gelukkig dat je schoenen het goed doen. Dus weer vol goede moed verder....

    OOHJAAA UPDATE: We hebben nu een KONING....!!!!!((ben je wellicht vergeten door al dat heen weer gereis voor je schoenen))

    Succes morgen,

    Wees gegroet,
    Patrick


  • 30 April 2013 - 23:59

    Rimca:

    Ha die Fred,

    Gelukkig dat je schoenen lekker lopen, ik kan me voorstellen dat je daar bezorgd over was. Vandaag de laatste Koninginnedag gevierd, volgend jaar hebben we Koningsdag....valt helaas de eerste keer in het weekend dus die vrije dag wordt ons al door de neus geboord! Maar jij mag morgen op een Franse feestdag verder lopen. Kun je wel bij iedereen aanbellen voor een kop koffie ofzo, als het goed is zijn de Fransen lekker thuis. Succes met je reis en nieuwe schoenen!

    Groetjes, Rimca

  • 01 Mei 2013 - 02:59

    Ellen En Yvo:

    hallo fred,
    vandaag heb je de fransen kunnen laten mee genieten van onze nieuwe koning.
    misschien hebben ze je daar hun nieuwsuitzending laten zien.
    gelukkig heb je nieuwe schoenen want voorlopig he je ze nog veel te hard nodig......maar het schiet toch echt al voor je op!!!
    bij ons is het weer droog en mei zou een mooie temperatuur gaan geven, dan kunnen frankrijk en spanje toch niet achterblijven.
    een goede reis en veel plezier met de reisgenoten.
    groetjes van ons

  • 01 Mei 2013 - 09:22

    Jan Stevens:

    Hoi Fred
    Gelukkig geen blaren, ondanks nieuwe schoenen en in de regen te hebben moeten lopen
    St. Jacobus is met JE !!
    Ja, vanaf Saint Jean Pied de Port zal het zeker zeer druk worden op de Camino Frances, maar ook hier loop je hele stukken "alleen" al hoewel alleen is nooit alleen op de Camino
    Wat leuk dat jij een rustdag als hetzelfde ervaart als ik !!
    Ik heb een rustdag ook als een pelgrimsstraf ondervonden op mijn pelgrimstocht(en)
    Doe over een paar dagen Arno Kuppen en Humberta Wiersma van de gite L'Esprit du Chemin in StJPdP de groeten van mij (de prelgrim van het beeldje in 2007)
    succes en BLIJF LOPEN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    GROETJES
    Jan Stevens

  • 01 Mei 2013 - 16:24

    Gwen :

    Zo gaat ie goed, zo gaat ie beter, al weer 28 kilometer!!
    Lijkt me heerlijk om weer met nieuwe schoenen op pad te kunnen. Nog even en je bent in Spanje en voor je het weet ben je er..... Succes
    Grtn Gwen

  • 01 Mei 2013 - 19:39

    Niek Vroemen:

    Fred,
    Wat goed om te lezen dat je geen hinder ondervindt van je nieuwe schoenen. Knap wat je tot nu toe hebt gepresteerd. Voor morgen weer een fijne wandeling met goed weer toegewenst. Slaap lekker en morgen weer opgewekt verder. Succes en groetjes,
    Niek

  • 01 Mei 2013 - 20:35

    Cindy:

    Ha Fred,
    Ik moet bekennen, niet iedere dag de tijd te hebben genomen om al je verslagen te lezen....maar dat heb ik zonet maar even ingehaald door de resterende achter elkaar te lezen en wat een bijzondere, mooie verhalen allemaal zeg. En die foto's erbij...wat een tocht zeg! En een nieuw paar schoenen, wat niet vanzelf ging, begrijp ik...maar hopelijk lopen ze goed en kun je de 'laatste' kilometers erop vooruit. En wat vliegt de tijd zeg, voor ons in ieder geval hier in NL...en zeker als ik bekijk waar je nu al bent, wow! Ik vind dit al een hele prestatie....petje af! Geniet vooral van de rest van je tocht en hopelijk met draagbare temperaturen en niet te veel regen voor de boeg.
    Tot snel maar weer...enne....we missen je bij volley! De spoeling wordt alsmaar kleiner, haha. Dus als je nog wat aanwinst hebt voor het team als je terug bent, graag. ;)
    Groetjes,
    Cindy

  • 02 Mei 2013 - 10:16

    Mirjam:

    Hai Fred,

    't zal raar zijn geweest op de Putstraat zonder jou met Koninginnedag........succes met je nieuwe schoenen.

    groetjes, Mirjam.

Tags: camino, santiago

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

skippy

Hallo allemaal, Al een paar jaar loop ik met de gedachten om eens de voettocht naar Santiago de Compostela te maken. Dit jaar heb ik het besluit genomen om de gedachten in daden om te zetten. In Maart 2013 wil vertrekken vanuit mijn woonplaats Sittard. Ik hoop tijdens de Camino een aantal privé zaken een plaats te geven. En daarbij komt ook nog eens dat ik als schutters vriend het absoluut fantastisch vond dat op 7 Juli 2012 St. Antonius Stramproy het Oud Limburgs Schuttersfeest won. Een schutterij waar ik het goed mee kan vinden, en daarom neem ik tijdens mijn tocht een kaars voor hen mee, voor goed weer op 7 Juli 2013. Ook hoop ik tijdens de camino veel mensen te ontmoeten en daarbij vele gedachten kan en mag uitwisselen.

Actief sinds 25 Okt. 2012
Verslag gelezen: 759
Totaal aantal bezoekers 203350

Voorgaande reizen:

10 Maart 2013 - 01 Juli 2013

Camino naar Santiago Compostela

Landen bezocht: