Namur (5km) - Reisverslag uit Namen, België van skippy - WaarBenJij.nu Namur (5km) - Reisverslag uit Namen, België van skippy - WaarBenJij.nu

Namur (5km)

Door:

Blijf op de hoogte en volg skippy

28 Maart 2014 | België, Namen

Vannacht redelijk goed geslapen, wel weer even wennen om met meerdere personen de kamer te delen. Er was een Spanjaard op de kamer, die werk zocht in de omgeving. Maar verder geen last gehad. Wel vanochtend de wekker afgedrukt, want 6.45 uur was toch wel erg vroeg. Uiteindelijk tegen 8.15 uur opgestaan. Even Douchen en alvast alles bij elkaar gelegd. Want er bestond een kans dat ik moest verhuizen naar een andere kamer. Waarom? Ik weet het niet. Dan wordt het tijd voor het ontbijt. In de eetzaal is niet veel te doen, er zitten nog een paar mensen. Het ontbijt is in de vorm van een buffet en er is voldoende keuze. Het is goede plek voor Pelgrims die vanuit Brabant of Luik komen en ligt net buiten Namur op de route naar Dinant. Na het ontbijt nog even tanden poetsen en dan op weg naar het centrum. Eerst even voorbij de VVV, want een plattegrond van de stad is wel gemakkelijk. Een van de dingen die ik wil bekijken is de citadel van Namur. Verder staan op het lijstje: de St. Jacques kerk, St. Aubain kathedraal en een wandeling langs de Sambre en zeker niet te vergeten een terrasje pikken. Na een bezoek aan het VVV-kantoor bezoek ik eerst de kerken. Helaas is de St. Jacques kerk dicht, maar de kathedraal is erg mooi. Dan maar op het terras een lekkere kop koffie drinken. Het zonnetje schijnt al volop. Dit is wel even anders dan een jaar geleden. Dan gaat het verder langs de rivier de Sambre, het mooie is dat de rivier niet echt breed is, maar er liggen wel mooie oude gebouwen langs. Het wandelpad word veel gebruikt door mensen uit de omgeving. Ze komen zo dan even uit de stad. Ergens langs de Sambre wordt het tijd voor de lunch, een echt lekker stokbroodje gezond met Franse kaas erop. Via de andere kant loop ik terug, want ik wil in de middag de citadel bezoeken. Dit is een residentie uit de middeleeuwen, welke hoog boven Namur ligt bij de samenvloeiing van de Maas en de Sambre. Je kunt er wel een paar uur doorbrengen. Wat heel mooi is zijn de vergezichten over de stad Namur. Zeker het ondergrondse gangenstelsel is bijzonder, dit is echt wel het hoogtepunt van de dag. Heerlijk wandelen en vooral genieten van alles. Een echte vakantiedag, en dat verdient een pelgrim ook wel eens. Het is niet altijd maar kilometers afleggen. Maar vooral genieten van de dag en de kleine dingen die er steeds zijn en weer eens medepelgrims ontmoeten. Dat is juist het mooiste van pelgrimeren. Na het bezoek aan de citadel is het nog te vroeg om te gaan eten, dan maar weer een terrasje pikken. Ik neem een Leffe bruin, Dinant en de abdij van Leffe zijn ja in de buurt. Het smaakt super, ook al is er geen vrije stoel meer op het terras. Het lijkt wel of alle mensen vrij hebben genomen om te genieten van de zon (19 graden). Rond zeven uur ga ik eens op zoek naar een goed restaurant, gelukkig is er volop keuze. Dit maal valt de keuze op een steakhouse. Een lekkere steak met een onbekende, maar zeer lekkere saus. Daarbij een zeer verfrissende salade en gebakken aardappelen en natuurlijk hoort daar een glas rode wijn. Als toetje, misschien weten jullie het nog, een cafe au lait oftewel een cafe con leche. Het is de afsluiting van een mooie dag in Namur. Maar ook van een mooie week wandelen door de Ardennen. In de herberg heb ik inmiddels een kamer voor mij alleen gekregen, waarom....??? Niet slecht, even rust. Onder het genot van een rood wijntje nog even deze blog schrijven en dan lekker slapen en dromen.......Morgen is het dan alweer voorbij, nu kan ik wel met een gerust hart de trein nemen.

Welterusten Pelgrim Fred.

"Skippy"

  • 28 Maart 2014 - 22:40

    Henny:

    Een zeer mooie afsluiting !! Je hebt genoten.

    En wat gaat de volgende tocht worden......? We lezen graag weer mee!

    hartelijke groet en "tot hoors" , Henny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

skippy

Hallo allemaal, Al een paar jaar loop ik met de gedachten om eens de voettocht naar Santiago de Compostela te maken. Dit jaar heb ik het besluit genomen om de gedachten in daden om te zetten. In Maart 2013 wil vertrekken vanuit mijn woonplaats Sittard. Ik hoop tijdens de Camino een aantal privé zaken een plaats te geven. En daarbij komt ook nog eens dat ik als schutters vriend het absoluut fantastisch vond dat op 7 Juli 2012 St. Antonius Stramproy het Oud Limburgs Schuttersfeest won. Een schutterij waar ik het goed mee kan vinden, en daarom neem ik tijdens mijn tocht een kaars voor hen mee, voor goed weer op 7 Juli 2013. Ook hoop ik tijdens de camino veel mensen te ontmoeten en daarbij vele gedachten kan en mag uitwisselen.

Actief sinds 25 Okt. 2012
Verslag gelezen: 1052
Totaal aantal bezoekers 203095

Voorgaande reizen:

10 Maart 2013 - 01 Juli 2013

Camino naar Santiago Compostela

Landen bezocht: