St. Severin naar Huy ( 21 km ) - Reisverslag uit Hoei, België van skippy - WaarBenJij.nu St. Severin naar Huy ( 21 km ) - Reisverslag uit Hoei, België van skippy - WaarBenJij.nu

St. Severin naar Huy ( 21 km )

Blijf op de hoogte en volg skippy

26 Maart 2014 | België, Hoei

Lekker geslapen vannacht, als een blok ingeslapen, dat doet goed. De wekker op 7.00 uur gezet, maar ik was al een kwartiertje eerder wakker. Lekker een paar bladzijdes uit het boek " Pad over de horizon" gelezen van Joke van Erp. Ook een bekende pelgrim uit Rosmalen. Zij heeft hier ook op haar camino naar Santiago geslapen. Net als ik nu, werd zij destijds ook ontvangen door Mevrouw Dejardin. Joke, je krijgt de groetjes van haar. Natuurlijk ook vandaag weer mijn voetjes extra verzorgd. Even voor achten klop ik aan voor het ontbijt. Ook dit was weer optimaal. Mevrouw heeft een hart voor pelgrims en dat straalt ze ook uit. Lekker gekletst over haar kinderen en kleinkinderen.Tegen 8.45 uur wordt het tijd om afscheid te nemen. De camino gaat verder met ontmoeten en afscheid nemen. Als ik na 500 meter het dorpje uitloop gaat de route linksaf het bos in.Gelukkig is het stuk door het bos redelijk vlak. Het loopt lekker, je ziet de rijp nog op de struiken zitten. Dit moet wel een mooie dag worden. De route is goed gemarkeerd met de rood witte tekens, alleen de aanduiding van St, Jacques ontbreekt. Maar dat deert me niet, tenminste.... Na ruim een uur lopen zie ik een dorpje liggen precies zoals het op het kaartje staat. Als ik het dorpje binnenloop zie ik een mooie kerk, helaas gesloten. Verderop ligt een café en ik ben van plan daar een kop koffie te drinken, maar helaas alleen de poetsvrouw is aanwezig. Gelukkig mag ik wel even van het toilet gebruik maken. Dan maar naar de plaatselijke bakker voor een ja, ja, pain du... en iets te drinken. Ik vraag meteen hoe de route verder gaat en tot mijn verbazing zegt de bakkersvrouw dat ik in een heel ander dorpje ben. Ik ben in Hermalle-Sous-Huy terecht gekomen. En niet in Villers-Le-Temple. En dat verklaard natuurlijk ook dat ik geen tekens meer zag van St. Jacques. Gelukkig vertelt de bakkersvrouw me hoe ik eenvoudig toch in Huy terecht kom. Vanaf het dorpsplein een 800 meter naar beneden lopen tot aan de Maas. Hier staan dan weer de bordjes van de Ravel route. Dit is een fiets en wandel route over het jaagpad langs de Maas. Het grote voordeel is dat het vlak is. Dat heb ik vorig jaar mogen ervaren, toen vanaf Namen naar Givet. Er valt gelukkig genoeg te zien, schepen die langs varen en veel vogels langs het pad en in het water. De kerncentrale van Thiange komt ook steeds korter bij. De Ravel route loopt hier langs. Maar dan sta ik bij de centrale en staat er een hek op de weg, met de tekst, "fermé ". Maar al snel zie ik dat het maar gaat om een 100 meter dat afgesloten is.En er is ook geen omleidings route voor pelgrims. Dus ga ik voorbij het hek en vervolg mijn route. Maar nog geen 50 meter verder roepen een paar werklui dat dat niet de bedoeling is. Ik vertel hun dat ik de Ravel route loop, oké zegt een van de mannen loop dan maar door. Even verder zijn werklui nog een hek aan de zijkant aan het plaatsen. Het derde in de rij. Na een paar meter komt er iemand op een fiets voorbij en probeert mij iets duidelijk te maken, maar dat snap ik helemaal niet. Als ik bijna voorbij de centrale ben wordt ik nogmaals aangesproken, dit kan niet wat ik doe. Ik probeer de man duidelijk te maken dat niemand last heeft van mij als ik daar loop en dat het ook nog veiliger is dan langs de drukke weg te lopen. Hij knikt en ik vervolg mijn pad richting Huy. Tegen 14.00 uur arriveer ik in Huy. Eerst het vvv kantoor zoeken of zij een overnachtingsadres hebben voor pelgrims. Helaas alleen 2 hotels en een B&B, maar deze was helaas vol, zei de jongen, toen ik aan de deur stond. Waarschijnlijk was ik de enige en dat was niet rendabel genoeg, of iets dergelijks. Dan maar met enige tegenzin naar het hotel, Du Fort, gelegen aan de Maas. Ik kan een kamer krijgen voor de schappelijke prijs van € 60. En daar zit ook nog gratis ontbijt bij. Super toch, maar toch niet voor pelgrims. Maar helaas ik heb geen keus, want ook Mevrouw Dejardin vertelde al dat er geen goede pelgrimsadressen zijn in Huy. Dus er zit niks anders op. Helaas, naast de prijs is er ook geen warmte, wat een pelgrim altijd wel wil aantreffen op zijn slaapadres. Een hotelkamer is zo afstandelijk. Eerst maar eens een lekkere douche nemen. Daar knap ik weer van op, de was even wassen en ophangen in de kamer en dan wordt het tijd om Huy te gaan ontdekken. Als eerste bezoek ik de Notre Dame, waar ik een stempel in mijn credenciaal krijg. De Notre Dame heeft schitterende glas in lood ramen. Na dit bezoek loop ik naar place St. Jacques. Hier stond in vroegere tijden een herberg voor pelgrims die op weg waren naar Santiago.Maar helaas is er nu alleen nog maar een grote schelp te zien op het plein. Dit herinnert aan vroegere tijden. Langzaam krijg ik zin in een biertje, op het terras in het zonnetje, geniet ik dan ook van een lekkere Westmalle. Natuurlijk laat ik de dag nog eens aan mij voorbij gaan. De rust door het bos en langs de Maas. Het "verkeerde dorpje" en de stress van de werklui bij Thiange. Mijn maag meldt zich inmiddels ook en dus zoek ik een restaurantje op. Het wordt een Irish Pub waar ik Fish en Chips bestel. Het ziet er weer lekker uit en bovenal het smaakt zeer goed. Tegen 19.30 uur ben ik moe maar voldaan terug op mijn hotelkamer. De reacties even lezen en een nieuwe story schrijven. Als dit allemaal gedaan is, lekker op het bed ploffen, muziekje aan en lekker wegdromen.... Morgen, heb ik besloten, om niet naar Andenne te gaan geen slaapplaats daar, maar via het jaagpad langs de Maas direct naar Namur te lopen. Daar ga ik dan slapen in de herberg. Het wordt een lange dag, ong. 33 km. Dus nu lekker vroeg slapen en dan is deze pelgrim morgen weer fit.

Welterusten pelgrim Fred.

"Skippy"

  • 27 Maart 2014 - 03:38

    Theo:

    Sterkte en succes, is dat het laatste stuk??
    Buen camino.

  • 27 Maart 2014 - 08:25

    Wim (d'r Generaal):

    Hallo Freddie,
    Even de weg kwijt???? Goed dat het nu gebeurt nu de duizenden kilometers niet hoeven. Succes op je verdere tocht.

  • 27 Maart 2014 - 16:31

    Monique Weling:

    Hallo Fredel,

    Je bent weer goed op weg lees ik in je verhalen.
    Gelukkig zijn de weergoden je dit jaar beter gezind dan vorig jaar.
    Voor de komende dagen ziet het er ook veelbelovend uit.
    Geniet van je laatste stukje camino en tot volgende week.

    Waldmansheil, Monique.

  • 27 Maart 2014 - 19:29

    Josefine:

    Hoi Fred

    Je loopt lekker!! Je bent zo wel vlug in Namen.
    Misschien kun je doorlopen naar Dinant, alleen weet ik niet of je nog in het klooster kunt slapen?
    Maar er zijn ook pelgrimsadressen, dat lees ik tenminste bij andere.
    Ik zou er nog even van genieten, zeker met het voorspelde goede weer.

    Hartelijke groet Josefine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

skippy

Hallo allemaal, Al een paar jaar loop ik met de gedachten om eens de voettocht naar Santiago de Compostela te maken. Dit jaar heb ik het besluit genomen om de gedachten in daden om te zetten. In Maart 2013 wil vertrekken vanuit mijn woonplaats Sittard. Ik hoop tijdens de Camino een aantal privé zaken een plaats te geven. En daarbij komt ook nog eens dat ik als schutters vriend het absoluut fantastisch vond dat op 7 Juli 2012 St. Antonius Stramproy het Oud Limburgs Schuttersfeest won. Een schutterij waar ik het goed mee kan vinden, en daarom neem ik tijdens mijn tocht een kaars voor hen mee, voor goed weer op 7 Juli 2013. Ook hoop ik tijdens de camino veel mensen te ontmoeten en daarbij vele gedachten kan en mag uitwisselen.

Actief sinds 25 Okt. 2012
Verslag gelezen: 1257
Totaal aantal bezoekers 202789

Voorgaande reizen:

10 Maart 2013 - 01 Juli 2013

Camino naar Santiago Compostela

Landen bezocht: