Dag 60, Sauveterre-de-Béarn naar Ostabat (28 km) - Reisverslag uit Ostabat-Asme, Frankrijk van skippy - WaarBenJij.nu Dag 60, Sauveterre-de-Béarn naar Ostabat (28 km) - Reisverslag uit Ostabat-Asme, Frankrijk van skippy - WaarBenJij.nu

Dag 60, Sauveterre-de-Béarn naar Ostabat (28 km)

Door: Skippy

Blijf op de hoogte en volg skippy

08 Mei 2013 | Frankrijk, Ostabat-Asme

Vannacht redelijk geslapen, helaas waren er geen gordijnen of klapraampjes beschikbaar om het invallende licht tegen te houden. Om 6.30 uur liep de wekker af, wéér hetzelfde lijstje eens afwerken en ook meteen de hele rugzak maar ingepakt. Want de gastvrouw moest eerst naar de bakker voor een heerlijk vers stokbrood en een cerial brood. Het was een uitgebreid en lekker ontbijt. Tegen 8.10 uur vertrokken, ook ik breng eerst een bezoek aan de bakker, voor een van mijn laatste choco du pains, maisson du pain en pain lait. In het dorp ook nog een stop gemaakt bij Pont de La Legende. Deze maakt ook deel uit van het gehele vestingsdorpje. Maar dan ga ik lopen, de eerste 3 km blijken later ook de saaiste te zijn van de dag, over een redelijke drukke asfalt weg lopen. Maar dan ga ik rechtdoor, een steenweg op, het wordt dan meteen genieten, schitterende vergezichten, kronkelende beekjes,enz. enz. Maar het wordt ook meteen zwaarder met een eerste kuitenbijter door het bos. Maar bij aankomst boven in het bos staat er een mooie oude grenssteen te wachten van het departementen (Bearn, Navarre, en Soule) en weer een prachtig uitzicht. Dit is echt waar ik blij van word. Als iemand die van bergen en uitzichten houd. Ik kan dan ook niet wachten op de Pyreneeën, waar ik nu al 3 dagen tegen aan mag kijken. Ik word er gewoon blij van als een klein kind in een snoepwinkel. De route blijft maar steeds afwisselend, dan een klimmetje over een stenen pad, een afdaling door het bos of weer een stuk graspad. Heerlijk die omgeving hier en ook nog super fijn wandelweer 20- 23 graden met een zonnetje erbij. Op 16 km besluit ik een stop te maken om iets te eten (11.15 uur) in Saint-Palais. Eerst even de kerk bekijken maar hier is een eucharistie viering bezig. Het is namelijk bevrijdingsdag in Frankrijk, het einde van de eerste wereldoorlog. Na de dienst wordt er door de veteranen een krans gelegd ter nagedachtenis aan de gevallenen. De burgemeester spreekt de mensen toe en na het franse volkslied en een minuut stilte is de plechtigheid voorbij. Ik word ook uitgenodigd om mee te gaan naar het café voor koffie en een petit broodmaaltijd. Na ruim een uur ga ik verder er zitten nog twee kuitenbijters in de route. Waarvan de laatste de zwaarste en de mooiste is. Ee klim van 2 km naar een kapel. Boven bij de kapel heb je een waanzinnig uitzicht over de vallei. Het hart gaat hier sneller kloppen. Van hier uit is het nog ong. 5 km langzaam dalen en soms nog een klimmetje naar Ostabat. Het regent wel al inmiddels. En soms ontstaan er weer watergeulen. In Ostabat aangekomen eerst naar een bar voor een biertje. Hier zitten twee Nederlanders ( Wout en Jjan)en een fransman ( Jean) uit de Elzas en ze spreken duits met elkaar. We hebben meteen met ons vieren de grootste lol. En het ene biertje na het andere vloeit door mijn keel. Na anderhalf uur moet ik weer verder gaan, 1km tot aan mijn gite, bij een bask. De Gainako Express gite.Het moet daar elke avond gezellig zijn. Na aankomst ga ik eerst douchen, wassen en dan tante Paulien bellen, zij is vandaag namelijk jarig. Al vast iets aan de blog werken en met mede pelgrims kletsen. Om 19.00 uur is avondeten. Eerst wordt het volkslied van de Basken gezongen, gevolgd door het pelgrimslied. De stemming is meteen goed. Het eten is eerst soep, dan omelet met brood, dan een baskische aardappelschotel. Dan kaas en baskische taart en tot slot koffie of thee. Dit alles met baskische wijn. Natuurlijk moet elk land een lied zingen. Wij zijn met twee limburgers en zingen het lied "de beste sjot". Het blijft lang gezellig, alleen de belg zingt geen lied, zelfs nieteen van K3. Na deze superdag van lopen, mensen ontmoeten en lekker eten wordt het langzaam tijd voor een lekker bedje.
Morgen alweer de laatste volle wandeldag in Frankrijk. Het gaat dan 21 km naar St. Jean-Pied-de Port. Dit wordt andermaal een mijlpaal voor mij. Ik kijk er al naar uit om door de poort van St, Jacques te lopen.

Welterusten pelgrim Fred.
"Skippy"

  • 08 Mei 2013 - 23:16

    Patrick Ten Have:

    Hey Pelgrim,

    Ontzettend veel succes morgen met je tocht naat St. Jean-Pied-de-Port. Geniet ervan !!!!
    Ook deze mijlpaal ga je halen.

    Wees gegroet,
    Patrick

  • 09 Mei 2013 - 08:25

    René:

    Hoi Fred,

    Spanje in het vizier. Dit en andere mijlpalen wachten je nu. Ga door, vooral ook met genieten van route, contacten en je bourgondische manier van reizen. Je bent goed bezig er iets héél moois van te maken!!

    Veel wandelplezier!
    René

  • 09 Mei 2013 - 09:18

    Jolanda:

    Hey Fredje,

    Geniet nog even van je laatste route door Frankrijk en dan ben je alweer een grens over.
    Ik geniet iedere ochtend tijdens mijn ontbijt van jou avontuur. Zo te lezen geniet jij ook iedere dag van je tocht en de "laatste meters" van je route naar het café voor een biertje.
    Voorzichtig in de Pyreneën, maar je bent wel wat gewend als echte bergbeklimmer.

    Tot morgen,
    Jolanda.

  • 09 Mei 2013 - 09:46

    Jan Stevens:

    Hoi pelgrim Fred
    Je mag je al bijna een veteraan-pelgrim gaan noemen. Je gaat als een "speer"
    Zo te lezen heb ik niets teveel gezegd van deze refugio bij de Bask in Ostabat.
    Ook zie ik dat je goed op schema ligt, maar slechts 4 dagen achter op je planning. Maar laat dat geplande schema maar los, loop en blijf genieten. Want wat is een schema, dat is slechts een hulpmiddeltje voor je route, niets meer en niets minder.
    Straks dus slapen in L'Esprit du Chemin, prachtig, alweer een doel bereikt doe ze in StJPdP de groeten en dan op voor de laatste 800 km naar Santiago. Alvast voor morgen een fijne dag gewenst met het oversteken van de Pyreneeen. Ga over het pittige pad route Napoleon, en hopelijk met goed weer dan is het voor jou genieten PUUR. Succes op de echte Camino Frances en helaas voor je het weet is alles alweer voorbij. Maar een Camino is nooit over, die blijft bij je voor je hele verdere leven.
    Bon Camino y ultreia
    met pelgrimsgroeten
    Jan Stevens
    PS a.s. zondag 12 mei het eerste bondsschuttersfeest in Sittard (st.Rosa) met helaas schieten op kogelvangers !!

  • 09 Mei 2013 - 10:11

    Niek Vroemen:

    Hé Fred,
    Geweldig om jouw blog te lezen het enthousiasme straalt er gewoon vanaf . Fantastisch en morgen naar StPdP dat belooft ook een geweldige dag te worden en weer een mijlpaal voor je. Ik wens je een goede nachtrust toe na een leuke avond natuurlijk en voor morgen weer een geweldige dag.
    Tot morgen en groetjes,
    Niek

  • 09 Mei 2013 - 20:56

    Peregrinofrans:

    Bonsoir Pèlerin Fred,

    Je schiet al aardig op! Je bent vandaag naar je laatste overnachting gelopen, evenwijdig aan de D933, in Frankrijk. Dat is een mooie mijlpaal! En morgenochtend loop je lekker naar boven, de Pyreneeën, in.
    Geniet van elke stap...

    Bon Camino,

  • 09 Mei 2013 - 21:22

    Gwen:

    Hoi Fred,

    Geniet van je laatste kilometers in Frankrijk en op naar Spanje! Ole ......
    Wanner ga je er boek uitbrengen van je mooie verhalen, ze worden steeds poëtischer!

    Grtn Gwen

Tags: camino, santiago

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

skippy

Hallo allemaal, Al een paar jaar loop ik met de gedachten om eens de voettocht naar Santiago de Compostela te maken. Dit jaar heb ik het besluit genomen om de gedachten in daden om te zetten. In Maart 2013 wil vertrekken vanuit mijn woonplaats Sittard. Ik hoop tijdens de Camino een aantal privé zaken een plaats te geven. En daarbij komt ook nog eens dat ik als schutters vriend het absoluut fantastisch vond dat op 7 Juli 2012 St. Antonius Stramproy het Oud Limburgs Schuttersfeest won. Een schutterij waar ik het goed mee kan vinden, en daarom neem ik tijdens mijn tocht een kaars voor hen mee, voor goed weer op 7 Juli 2013. Ook hoop ik tijdens de camino veel mensen te ontmoeten en daarbij vele gedachten kan en mag uitwisselen.

Actief sinds 25 Okt. 2012
Verslag gelezen: 1045
Totaal aantal bezoekers 203348

Voorgaande reizen:

10 Maart 2013 - 01 Juli 2013

Camino naar Santiago Compostela

Landen bezocht: