Dag 61, Ostabat naar St.Jean-Pied-de-Port (22 km) - Reisverslag uit Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk van skippy - WaarBenJij.nu Dag 61, Ostabat naar St.Jean-Pied-de-Port (22 km) - Reisverslag uit Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk van skippy - WaarBenJij.nu

Dag 61, Ostabat naar St.Jean-Pied-de-Port (22 km)

Door: Skippy

Blijf op de hoogte en volg skippy

09 Mei 2013 | Frankrijk, Saint-Jean-Pied-de-Port

Na een super avond gisteren heb ik uitstekend geslapen. Ik werd zelfs gewekt door de gastvrouw. Waardoor dit kwam is wel bekend. Om 6.30 uur opgestaan en alles bij elkaar gepakt en in de eetkamer me maar aangekleed om de andere maar niet te wekken. Om 7.00uur ontbijten, lekker uitgebreid maar ineens kwam bij me op; waar is mijn credenciaal, niet op de plaats waar die hoort te zitten....paniek in de tent. Totdat de gastvrouw vraagt wat ik zoek, ik vertel haar van mijn credenciaal en dan lacht ze. Ik heb ze hier allemaal liggen en als je betaald dan krijg je hem terug. Dus graag €37 betalen. Om 7.30uur vertrek ik om mijn laatste dag door Frankrijk te lopen. Het eerste stukje heb ik wat last van zware benen, maar ja, ik weet de oorzaak en dat is tijdelijk. Na een stukje asfalt, gaat verder door de velden, het gaat lekker op en neer. Weer een prachtige start van de etappe. Op een gegeven moment zie ik een reclamebord van een soort koek en zoopie tentje. Het is nog 7 km lopen tot daar. Het gaat wel steeds beter met lopen, de procenten alcohol nemen gelukkig snel af. Op 12 km kom ik bij het tentje waar ik een broodje eet met een kop koffie. Het is een geniaal idee van de man en het ligt precies op de route. Helaas even later fout gelopen, maar na 2 km omgelopen te zijn ben ik weer op de route. De laatste kilometers gaan weer goed, alleen is het begonnen met regenen maar het regenpak doe ik niet aan, te warm gewoon. Tegen 12.30 uur loop ik door de pelgrims poort, en ben meteen naar de gite gegaan. Ik werd er super ontvangen door Arno. Daar heb je "schoenen" Fred. Eerst een kop koffie gedronken en daarna lekker douchen. De was wassen en hopen dat het droog wordt. De doos met oude schoenen klaarmaken voor vertrek. En dan wordt het tijd om gezellig in de regen het dorpje te bekijken en een biertje te drinken. Na terugkomst nog geklets met Josefine, zij werkt hier een week als vrijwilligster en we kennen elkaar van de blogs, het klinkt meteen, gezellig gewoon.Tegen 19.00 uur gaan we eten. Eerst een rondje voorstellen. We zitten met mensen uit; Nederland, Australië, Nieuw-Zeeland,Canada, USA, België, Duitsland en Frankrijk. We hebben de grootste lol met de Nederlanders. En natuurlijk mag ik beginnen met voorstellen. Dit is Fred met nieuwe schoenen. Het eten is erwtensoep, salade, rijst, spatzle en een pizza stukje. Met daarbij een rood wijntje. Na het eten blijft het lang gezellig. Morgen naar Roncevalles over de pas (26 km). Ik loopdan tegen de middag het land van sinterklaas binnen. Dus het laatste land van mijn camino. Benieuwd hoe dit mij bevalt. Ik sta open voor alles. Als ik net zo'n mooie tijd en mensen ontmoet als in Frankrijk ben ik super tevreden.

Welterusten pelgrim Fred.
"Skippy"

  • 09 Mei 2013 - 22:32

    Rimca:

    Ha die Fred,

    Niet te geloven dat je al bijna in Spanje bent! Het gaat geweldig! En zoals ik kan lezen is er genoeg om van te genieten onderweg. Ga zo verder, blijf genieten en hopen dat de tocht door Spanje zo verder gaat!

    Groetjes, Rimca

  • 09 Mei 2013 - 22:40

    Fieny:

    Fred fijn dat het zo gezellig is vooral die pilsjes morgen zal het eten veranderen geen stokbroden meer en choco du pain wij benijden je op je tour geniet van elke mooie dag je gaat nu Spanje in dit is de laatste etappe je bent speciaal

    Gr de Borntjes

  • 09 Mei 2013 - 23:12

    Monique:

    Olla Fred,

    Alvast een Spaanse begroeting (is denk ik niet goed geschreven, maar dat maakt niet uit).
    Nog even en je bent in het Spaanse land. Als je die goeie man tegenkomt, zeg je maar dat je 2 lieve kinderen kent. Haha!!!!! Je moet nu wel iets anders bij de bakker gaan uitkiezen, maar hiermee zul je geen moeite hebben. Je bent nu al 8,5 week aan het lopen. Nog even doorzetten. Groetjes Monique en de rest

  • 10 Mei 2013 - 00:24

    Roy:

    Hey Fred,
    Ik heb weer even bij moeten lezen aangezien wij ook even in Frankrijk zijn geweest. Weliswaar was het bij ons iets toeristischer als bij jouw verblijven (Disneyland Parijs). Wel realiseerde ik me weer waar jij mee bezig was en bent, toen ik via de Ardennen en Reims naar Parijs onderweg was.
    Ondertussen ben je al op een paar kilometer van Spanje, wat een afstand. En in wat voor een gevarieerd gezelschap bevindt jij je nu weer. Hopelijk vergaat het je in Spanje minimaal net zo goed als in Frankrijk en kom je veel leuke mensen tegen.
    Ik wens je weer veel succes en vele mooie etappes toe.

    Gr. Roy

  • 10 Mei 2013 - 06:09

    Ellen En Yvo:

    hallo fred,
    vandaag op naar spanje!!!
    eenmaal 1 voet over de grens en je einddoel komt nu helemaal in zicht!
    je kunt het al bijna voelen, ruiken, proeven, geloven, genieten, bedenken, leren,dromen, ervaren ect!!!
    trots mag je zijn...op de weg die je hebt afgelegd met mooie en ontroerende momenten!
    met het verleden nog in de rugzak maar met nog plek voor de toekomst.
    we lopen in gedachten nog altijd met je mee!
    veel plezier en maak je laatste reis ook gebruik van de spaanse siesta!!!

    groetjes

  • 10 Mei 2013 - 09:42

    Margo:

    Hoi Fred,

    Effe tijd om te lezen. Het is even rustig op het citolab.
    Samen met José tijd om je verslag te lezen.

    Ga zo door en veel plezier met je reisgenoten

  • 10 Mei 2013 - 09:47

    Wim D'r Generaal:

    Hallo die Fred,
    Als je het land van sinterklaas binnenloopt hoef je niet direct kadootjes mee te nemen. Succes op je mooie tocht. Grtz

  • 10 Mei 2013 - 09:50

    Bas De Wit:

    Hola Fredje!
    ¿Estás bien?
    Ahora sólo España
    Deje que las cervezas que te gusto
    siendo un buen viaje y hasta pronto

    saludos

  • 10 Mei 2013 - 11:54

    Audrey Z:

    Heey Fred,

    Alweer het laatste land!! Het vliegt voorbij!! Ongelooflijk dat je zo'n stuk wandelt, petje af!!
    Ga zo door en succes met het vervolg van je camino!!

    Gr

  • 10 Mei 2013 - 15:52

    Tante Anny:

    Fred geweldig van jouw wat jij allemaal meemaakt grandios om jaloers op te zijn.
    maar niet een iedereen heeft de mogelijkheid ga zo door ik blijf je met spanning volgen.
    groetjes Anny

  • 10 Mei 2013 - 19:02

    Niek Vroemen:

    Fred,
    Proficiat met het bereiken van deze mijlpaal. in een woord GEWELDIG. Ik hoop dat Spanje net zulke mooie blogs opleveren als Frankrijk. Ik zal ze met spanning lezen. Voor morgen weer een hele mooie wandeling gewenst ( je loopt nu Spanje in) veel plezier en ook nu geldt weer leuke pelgrims ontmoeten maar ook gewone Spaanse mensen. Slaap ze en tot morgen.
    Groetjes
    Niek

Tags: camino, santiago

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

skippy

Hallo allemaal, Al een paar jaar loop ik met de gedachten om eens de voettocht naar Santiago de Compostela te maken. Dit jaar heb ik het besluit genomen om de gedachten in daden om te zetten. In Maart 2013 wil vertrekken vanuit mijn woonplaats Sittard. Ik hoop tijdens de Camino een aantal privé zaken een plaats te geven. En daarbij komt ook nog eens dat ik als schutters vriend het absoluut fantastisch vond dat op 7 Juli 2012 St. Antonius Stramproy het Oud Limburgs Schuttersfeest won. Een schutterij waar ik het goed mee kan vinden, en daarom neem ik tijdens mijn tocht een kaars voor hen mee, voor goed weer op 7 Juli 2013. Ook hoop ik tijdens de camino veel mensen te ontmoeten en daarbij vele gedachten kan en mag uitwisselen.

Actief sinds 25 Okt. 2012
Verslag gelezen: 923
Totaal aantal bezoekers 203353

Voorgaande reizen:

10 Maart 2013 - 01 Juli 2013

Camino naar Santiago Compostela

Landen bezocht: