Dag 59, Orthez naar Sauveterre- de -Bearn (25km) - Reisverslag uit Sauveterre-de-Béarn, Frankrijk van skippy - WaarBenJij.nu Dag 59, Orthez naar Sauveterre- de -Bearn (25km) - Reisverslag uit Sauveterre-de-Béarn, Frankrijk van skippy - WaarBenJij.nu

Dag 59, Orthez naar Sauveterre- de -Bearn (25km)

Door: Skippy

Blijf op de hoogte en volg skippy

07 Mei 2013 | Frankrijk, Sauveterre-de-Béarn

Vannacht goed geslapen, de fransen waren al bijna startklaar toen ik opstond. Eerst even mijn voeten verzorgen en dan ontbijten. Koffie met brood, jam, smeerkaas, jus en yoghurt. Na het ontbijt nog even de was van het droogrek pakken en dan alles inpakken. Het is dan ongeveer 8.15 uur als ik vertrek. Maar eerst langs de bakker voor een stokbrood, anders heb ik niets te eten tijdens het lopen. Vanavond in de B&B wordt er gekookt en er is ook ontbijt. Tegen half 9 ga ik dan echt lopen. Het eerste stuk is echt saai, lopen langs een vrij drukke weg. Gelukkig slaan we snel af van deze weg en lopen langs de autosnelweg, echter wel afgescheiden door bomen en struiken, met andere woorden een bos in aanleg. Hier kom ik Gonny tegen "nieuwe pelgrim". Zij is vandaag ook vertrokken in Orthez. Zij is geboren in Venlo en al haar leven lang woont zij in Den Haag. We hebben dan samen gelopen. Het is een mooie route bijna geen asfalt, veel door bossen en kiezelpaden langs velden met prachtige vergezichten en vaak mooi zicht op de pyreneeën. Het is vandaag gelukkig minder warm dan gisteren 22-24 graden goed om te lopen. Na 12 km komen we aan in L`Hopital d`Orion. Hier staat op een splitsing een mooi beeld van een pelgrim. Natuurlijk met "hem" op de foto gegaan. Helaas is de kerk dicht, er staat hier ook een mooi beeld van de H. Jacobus. Zelf heeft het dorpje een voetgangers oversteekplaats gemarkeerd met jacobsschelpen op het wegdek. Als pelgrim voel je dat je heel erg welkom bent. Aan het einde van het dorpje mag je tot slot water tanken. Hierna begint het zwaarste gedeelte van de etappe, een paar stevige klimmetjes door het bos. Het zijn stevige kuitenbijters. Zeker omdat het ook nog modderig is, en er geulen ontstaan zijn. Maar ja, dat deert mij niet meer na die eerste weken van mijn camino. Vooral kom je "grenspaaltjes" tegen met daarop een schelp. Het laatste stuk gaat dan weer over asfalt waarbij de laatste kilometer je mooi zicht hebt op de kerk en overblijfselen van het fort Sauveterre-de Bearn. Op de laatste meters tot het dorpje mag je nog eens 300 trappen bestijgen. Maar als je boven bent heb je een schitterend uitzicht op de vallei. Nu eerst naar het vvv kantoor voor een stempel en dan een bar zoeken voor een welverdiend biertje. Op het terras van het cafè kun je nogmaals genieten van het uitzicht. Het bier smaakt dan ook dubbel zo lekker. En ik heb met 2 benen gelopen, dus ook 2 biertjes. Hierna naar mijn B&B bij mevr. Lombardo. Zij blijkt een heel gezellig iemand te zijn. Na een kop koffie, eerst douchen en de was wassen, dit maal weer gewoon op de hand. Even uitrusten en een muziekje luisteren. Tegen 19.00 uur was het avondeten klaar. O ja, Paul en zijn meisjes zijn ook gearriveerd. Het eten bestaat uit een salade en hierna gevulde paprika met gebakken aardappelen. Als toetje kregen we tiramisu. Super gegeten. Nog even wat aan mijn blog schrijven en de etappe van morgen door kijken. De voorlaatste, naar Ostabat, (26 km). Hierna lekker gaan slapen. Want het leven van een pelgrim valt niet tegen maar wel mee. Ik kan er elke dag weer van genieten.

Welterusten pelgrim Fred.
"Skippy"

  • 07 Mei 2013 - 22:20

    Wim D'r Generaal:

    Hallo Fred,
    Ieder keer wer fijn om te vernemen dat het goed gaat op je tocht. Je zet wel een geweldige prestatie weg kerel. Op het werk vandaag nog even over je gehad en iedereen zucht bij het horen van je voettocht. Het is bijna onwaarschijnlijk, maar je doet het. Chapeau!! Op het OLS drinekn we er minstens eentje op en ik wil met deze kanjer op de foto.

  • 07 Mei 2013 - 22:43

    Joop:

    Hoi Fred, Mooi om je verhaal te volgen en te lezen dat je het steeds beter naar je zin hebt. Het wandel rytme heb je goed te pakken en het is mooi om te zien dat je veel medewandelaars ontmoet. Het Bon Camino zal steeds frequenter gaan klinken, want in Spanje zal het steeds drukker worden op de route. Ik wens je heel veel plezier met het gaan betreden van het laatste land. Succes en geniet ervan!
    Hartelijke groet, Joop

  • 08 Mei 2013 - 07:19

    René:

    Ha Fred,

    Wat ben jij een super avontuur aan het beleven. Steeds als ik je verhalen lees merk ik dat je steeds meer in je rol als pelgrim groeit. Je doet dat super! Spanje komt nu wel écht dichtbij. De route zal de komende periode ook zware dagen kennen, je moet uiteidelijk toch door het hooggebergte. Dat gaat je vast goed lukken, doorgewinterde Zwitserland ganger die jij bent.
    Succes en ga lekker op weg voor mooie routes en ervaringen!!

    Groet René

  • 08 Mei 2013 - 09:19

    Mirjam:

    Hai Fred,

    even op de kaart gekeken die in de kantine hangt.....wat heb je al een stuk gelopen! petje af hoor. ik lees je verhaal met heel veel plezier en bewondering; net of ik een stukje met je mee reis. Fascinerend. En fijn dat er zoveel vriendelijke mensen op je pad komen. Ik ben wel erg benieuwd naar hoe je je voelt en hoe je bent als je weer bij ons terug komt op het lab (nog niet aan denken, hoor). je bent vast erg veranderd.succes maar weer!

    groetjes, Mirjam

  • 08 Mei 2013 - 13:22

    Henk En Jose Mattheij:

    Hoi Fred, ik lees veel positieve berichten gelukkig en je bent bijna bij de spaanse grens ,nog wat Fred bij de hanen wijzer zijn ze nog altijd aan het wachten op je maandelijkse reisverslag voor de hanenwijzer ze hebben nog niks ontvangen ze hebben Jose hierover benaderd ik weet niet of je het mailadres nog hebt van de redactie het mailadres is; stella-bert@hotmail.nl verder een goede reis verder.

    Gr.Henk en Jose

  • 08 Mei 2013 - 14:33

    Niek Vroemen:

    Fred,
    Fijn om te lezen dat je weer een leuke dag hebt gehad, leuke mensen hebt ontmoet en natuurlijk ook goed gegeten. De grens met Spanje nadert dus fantastisch zo goed je al hebt gelopen. Petje af.
    Voor morgen weer een fijne dag met een mooie route en goed weer en hopelijk leuke pelgrims.
    Succes en slaap ze \.
    Groetjes en tot motgen,
    Niek

  • 08 Mei 2013 - 17:14

    Kiki Fijnautm:

    Hoi Fred.
    Gaat het goed met jouw.
    Ik en Sem gaan vandaag bij oma Ria
    Slapen en we gaan met oma Ria ook
    Nog naar mondeverde.flapie was ook
    Nog buiten geweest.tot de volgende
    Keer.
    Groetjes Kiki en Sem

  • 08 Mei 2013 - 19:24

    Madeleine:

    Ha die Fred
    je hebt er al heel wat kilometertjes erop zitten en dan begint nu de tocht door de Pyreneeën. Klauteren en dat vele dagen lang. Maar bijna de Spaanse grens bereikt. Een mijlpaal. In het land van je eindetappe. Ik lees telkens dat elke wel wat biertjes en wijn wordt gedronken. Afkicken geblazen als je weer op je stekje in Orbis bent. Gelukkig hebben ze in Spanje ook lekkere wijn en stokbrood, dus de overgang naar een ander land zal wat dit betreft meevallen. Ik ben benieuwd wat ze je daar als menu voorschotelen. Maar zo te lezen lust je alles. Dus smakelijk voor strakjes en goed slapen voor de bergbeklimming!!
    groetjes, Madeleine

Tags: camino, santiago

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

skippy

Hallo allemaal, Al een paar jaar loop ik met de gedachten om eens de voettocht naar Santiago de Compostela te maken. Dit jaar heb ik het besluit genomen om de gedachten in daden om te zetten. In Maart 2013 wil vertrekken vanuit mijn woonplaats Sittard. Ik hoop tijdens de Camino een aantal privé zaken een plaats te geven. En daarbij komt ook nog eens dat ik als schutters vriend het absoluut fantastisch vond dat op 7 Juli 2012 St. Antonius Stramproy het Oud Limburgs Schuttersfeest won. Een schutterij waar ik het goed mee kan vinden, en daarom neem ik tijdens mijn tocht een kaars voor hen mee, voor goed weer op 7 Juli 2013. Ook hoop ik tijdens de camino veel mensen te ontmoeten en daarbij vele gedachten kan en mag uitwisselen.

Actief sinds 25 Okt. 2012
Verslag gelezen: 908
Totaal aantal bezoekers 203346

Voorgaande reizen:

10 Maart 2013 - 01 Juli 2013

Camino naar Santiago Compostela

Landen bezocht: