Voettocht Valkenburg - Banneux (B) - Reisverslag uit Banneux, België van skippy - WaarBenJij.nu Voettocht Valkenburg - Banneux (B) - Reisverslag uit Banneux, België van skippy - WaarBenJij.nu

Voettocht Valkenburg - Banneux (B)

Door: Skippy

Blijf op de hoogte en volg skippy

26 December 2012 | België, Banneux

Vandaag was het de dag van een echte serieuze trainingstocht.
De Kerst Boete-Bidweg te voet van Valkenburg naar Banneux over een afstand van 52 km, door de Belgische Ardennen.
Deze tocht loop ik al jaren met enkele mensen uit Klimmen, altijd een gezellige traditie zo op kerstavond.
Het begint om 8.30uur met een H.Mis in de HH. Nicolaas en Barbara Kerk, waarna we de zegen krijgen en als pelgrims op weg gaan naar Banneux.
Bij het vertrek is het lekker droog en de temperatuur heeft meer weg van een die past bij de eerste lente dagen. Meteen gaat het bergop richting Sibbe en verder via Margraten, Reijmerstok naar Hoogcruts (13km). Hier nemen een korte pauze voor een kop koffie en een broodje. Het verloopt goed, zeker als ik mijn tong van de rechterschoen goed gelegd heb.
Meteen steken we de grens over, en dat is te merken alles staat al in het Frans aangeduid. Onderweg klets ik nog met een man die 10 jaar geleden vanuit Nederweert de camino heeft gelopen. De belangrijkste tip die hij me mee geeft is heel simpel "Geniet van de Camino".
In het dorpje Aubel maken we traditie getrouw de 2de rust ( 22km).
Het gevoel is prima geen problemen tot nu toe en de sfeer onderweg is super gezellig. Na een break gaan we verder, het vervelendste stuk, van de weg naar Banneux, namelijk via Charneux naar Battiice.
Het is beetje saai stuk en bij sommige merk je dat er vermoeidheid begint op te komen. Plotseling merk ik dat ik iets heb onder me rechter dikke teen, het voelt aan als een blaartje, maar het gaat wel. Ik moet ja naar Banneux toe.
Vervelend is gewoon als je de eerste huizen ziet opduiken dat je denkt dat je in Battice bent, maar helaas, dat zijn de huizen van Charneux, nog 3 km door lopen tot Battice waar me stoppen voor verfrissing. Normaal koffie of warme chocomel maar bij deze "zomerse" temperaturen een lekker koud glas cola. Het is inmiddels 15.20 uur en we hebben 33km afgelegd.
Door het goede weer is het ook later donker want is wel eens voorgekomen dat we nu al de reflector hesjes moeten aan doen.
Het komt stuk naar Pepinster via Lambermont ligt me wel, berg op en af.
Ik voel de opgelopen blaar wel maar het gaat wel.
De duisternis valt in en de hesjes worden voor de eigen veiligheid uitgepakt.
Het wordt nu ook gezellig langs de weg, overal branden de kerst versieringen. 17.35 uur komen we aan in het mooi versierde en gezellige dorpje Pepinster. (45km) Ook hier gaan we weer naar het zelfde cafeetje, een super plesante kroegbaas die frans, duits, engels en nederlands door elkaar spreekt.
De laatste "voedselpakketten " worden aangesproken, want de laatste 7 km naar Banneux moet alle extra ballast verwijderd zijn. Het gaat nu eerst 2 km flink omhoog en daarna vals plat naar Banneux door de donkere nacht.
Om 19.25 uur bereiken voldaan Banneux, het is elk jaar weer een special moment voor mij.
Eerst een paar kaarsen aansteken bij de kapel van Maria, en even een moment van stilte. Nu verdienen we een lekker trappisten biertje.
Om 21.00 uur volgt dan de nachtmis in de grote kerk, opgeluisterd door het gemengd koor Eendracht uit Sibbe-Ijzeren.
Na de nachtmis staan gelukkig weer de bussen klaar om ons weer naar Valkenburg te brengen.

Mij kleine Camino naar Banneux is goed verlopen.

Ik wens iedereen fijne kerstdagen en een gelukkig gezond 2013.

Bon Camino, Buen Camino

  • 27 December 2012 - 13:56

    Jan Stevens:

    Hoi Fred
    Je voorbereidingen verlopen uitstekend, als ik je veslagen mag geloven
    Zelf op zondag 23 dec naar Banneux gewandeld vanuit Eys (voor de 10E ker, na 8 maal vanuit Valkenburg te hebben gelopen.
    Als je naar Banneux bent gelopen kan Kerstmis echt beginnen
    Je wandelgenoot waar je mee over Santiago hebt gesproken is Jef Koolen uit Nederweert-Eind. hier zijn mijn vriend Jan Vrijman en ik in 2003 ook geweest om info te verkrijgen
    Succes verder en voor straks neem de tijd en geniet
    Jan Stevens

Tags: camino, santiago

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

skippy

Hallo allemaal, Al een paar jaar loop ik met de gedachten om eens de voettocht naar Santiago de Compostela te maken. Dit jaar heb ik het besluit genomen om de gedachten in daden om te zetten. In Maart 2013 wil vertrekken vanuit mijn woonplaats Sittard. Ik hoop tijdens de Camino een aantal privé zaken een plaats te geven. En daarbij komt ook nog eens dat ik als schutters vriend het absoluut fantastisch vond dat op 7 Juli 2012 St. Antonius Stramproy het Oud Limburgs Schuttersfeest won. Een schutterij waar ik het goed mee kan vinden, en daarom neem ik tijdens mijn tocht een kaars voor hen mee, voor goed weer op 7 Juli 2013. Ook hoop ik tijdens de camino veel mensen te ontmoeten en daarbij vele gedachten kan en mag uitwisselen.

Actief sinds 25 Okt. 2012
Verslag gelezen: 1638
Totaal aantal bezoekers 203321

Voorgaande reizen:

10 Maart 2013 - 01 Juli 2013

Camino naar Santiago Compostela

Landen bezocht: