Dag 36, La Souterraine naar Marsac (27 km.) - Reisverslag uit Marsac, Frankrijk van skippy - WaarBenJij.nu Dag 36, La Souterraine naar Marsac (27 km.) - Reisverslag uit Marsac, Frankrijk van skippy - WaarBenJij.nu

Dag 36, La Souterraine naar Marsac (27 km.)

Door: Skippy

Blijf op de hoogte en volg skippy

14 April 2013 | Frankrijk, Marsac

Na een voor een pelgrim korte nacht, tegen elven pas gaan slapen. Maar het was gezellig en dat maakt veel goed. De fransman was boos omdat ik het licht voor twee minuten aanmaakte op de kamer om mijn slaapzak te openen en me even om te kleden. Het was een raar mannetje want hij beweerde dat Fransen alleen maar champagne dronken en wijn gaven aan de buitenlanders. Domme opmerkingen, het probleem was gewoon dat wij nederlands spraken met elkaar en met de gastheer en vrouw engels, want zij komen uit Engeland. En dat sprak dat mannetje nou juist niet. Dat is dan eens pech hebben. Om 7.00 uur liep de wekker af, mijn kamergenoot was een fietser ( dat Franse mannetje ) was al klaar met pakken.Hij wilde vroeg weg, want hij ging om dat het zondag is maar 21,6 km fietsen. Dus aan het uitgebreide ontbijt nam hij maar even deel. Het was overigens een lekker ontbijt met muesli, stokbrood, toast, jam, jus, yoghurt en natuurlijk koffie. Na het ontbijt tanden poetsen en een stempel scoren voor mijn credencial en natuurlijk voor de gastheer het belangrijkste en voor mij onbelangrijk het betalen. Om 9.20 uur vertrek ik dan voor 27 km. naar Marsac. De eerste 6,6 km. gaan als een trein voorbij alleen door het goede weer is de rugzak zwaarder geworden. In Saint- Priest- la- Feuille, waar een mooie kerk staat, even de rugzak wat aangepast, en verder naar Chamborand. Hier in een cafe een cola gedronken en een muesli reep gegeten, als ik hier vertrek denk ik wat lopen daar verderop een aantal pelgrims, maar als ik ze in haal blijken het wandelaars te zijn, die aan een tocht meedoen van een nieuwe wandeling van 18,5 km. Ik heb op twee plaatsen waar hun een rustplek hadden mijn camelbag mogen bijvullen met water.Want dat is wel nodig bij 22 graden. Als ik na 22 km. aankom in Benevent- L'Abbaye is voor deze mensen ook de tocht ten einde. Ik moet dan nog 5 km. tot Marsac. Maar eerst eens kijken of ik ergens een hapje kan eten en iets kan drinken. Ik hoor van een Franse pelgrim, die uitstekend Engels sprak, ( van origine een Amerikaan) dat er tegenover de kerk een zaakje lag waar je iets kon eten en drinken. Inderdaad ik heb hier een menu genomen sandwich met dessert van het huis. Ik kreeg een groot bord met verschillende kaasjes, ham en spek en salade met stokbrood erbij. Het was super lekker. Daarna een coupe ijs met 4 bolletjes ( vanille en aardbeien) met slagroom. En dat voor een pelgrims prijs van € 9,50 incl. een blikje cola. Hierna natuurlijk de kerk bezocht en een kaarsje aangestoken. Tegen 3 uur ben ik aan de laatste 5 km. begonnen. Het op gang komen was even moeilijk maar tegen 16.15 uur was ik in Marsac. Lekker rustig gelopen. Ik werd hartelijk begroet door de gastvrouw. Ik was de lange hollander die altijd snel loopt. Ik had gehoord dat ze veel contacten heeft met mensen die slaapplaatsen aanbieden. Nu heb ik een probleem, dat ik geen slaapplaats kan vinden op een normale afstand. Want ik wil namelijk over 2 dagen in Limoges aankomen. En die afstand bedraagt 64 km. Ik kan die verdelen in 33 en 31 km. Maar op de plaats van 33 km. is geen hotel meer en verder is het dorp "dood". Het enige alternatief is 10 km. verder te lopen, maar 43 km. is gewoon te ver. Zij had een alternatief, een camping op 29 km. Dit wist ik ook, maar zonder tent is er niets te zoeken op een camping. Zij vertelde echter dat er ook 4 caravans of huisjes staan voor pelgrims en laat nu juist morgen de camping weer open gaan. Ze heeft meteen gebeld en gereserveerd. De dag erna dus nog 36 km. naar Limoges. Ook daar heeft ze een plek gereserveerd voor mij, bij de zusters naast de kathedraal. Dat is nog eens een goede binnenkomer. Een bedankje voor Berny is dan ook op zijn plaats. Eerst nog even een biertje drinken in de tuin en daarna lekker gaan douchen en natuurlijk....de was wassen. Deze hangt nu voor het eerst weer eens buiten te drogen. Na dit alles lekker op bed relaxen en al wat aan de blog schrijven. Straks samen met het gezin aan tafel eten.Het eten was lekker, eerst een salade en daarna nudels met overbakken kaas en een stuk steak. Daarna natuurlijk een klein kaas buffet en als toetje een groot bord verse aardbeien met vanillesaus en slagroom en natuurlijk een glas rode wijn. En dan nog even wat muziek luisteren en dan lekker slapen.

Welterusten, pelgrim Fred.
"Skippy"

,

  • 14 April 2013 - 22:39

    Jeanneke:

    Dag Fred,

    Wat goed dat je gastvrouw twee slaapplaatsen heeft weten te regelen. Je verhalen zijn zeer boeiend om te lezen. Je doel komt met iedere stap dichterbij.

    Succes!

  • 14 April 2013 - 22:41

    Yvonne:

    Hoi Fredje

    Ik lees bijna elke dag met veel plezier jouw verhaal. Ik vind het vooral leuk om te lezen wat je gegeten hebt. Het water loopt mij bij dit verhaal letterlijk in de mond.
    Gelukkig wordt het weer ook weer beter. En nog effe en je zou wensen dat je nog in de sneeuw liep.
    Veel succes verder en voor morgenvroeg smakelijk eten!

    Groetjes
    Yvonne

  • 14 April 2013 - 22:48

    Fieny:

    Fred wat fijn dat je nu in de zon kunt lopen je gebeden zijn verhoord alleen nu moet je meer drinken mee nemen maar elk nadeel heeft zijn voordeel je ontmoet veel leuke mensen en dat is ook speciaal .


    Gr de Borntjes

  • 15 April 2013 - 00:08

    Rimca:

    Ha die Fred,

    We hebben allemaal de zon gevonden vandaag! Wat moet dat voor jou heerlijk zijn, gewoon warm, geen regenpak en natte schoenen. Dan ziet de wereld er gelijk een stuk gezelliger uit! Fijn dat je toch weer twee slaapplaatsen hebt geregeld gekregen, het gaat hartstikke goed! Als ik op de kaart kijk en zie hoe ver je al bent! Helemaal super! Ga zo door....respect voor je.

    Groetjes, Rimca

  • 15 April 2013 - 08:42

    Gwen:

    Morge Fred,

    Nu moet je echt stoppen met die heerlijke diners te beschrijven. Ik kwijl mijn scherm bijna vol!!! Maar jij hebt het dan ook dubbel en dwars verdiend. Fijn voor je dat het zonnetje is gaan schijnen. Loopt tocht een stuk lekkerder. Haak je nog aan bij mensen onderweg of loop je alleen? Succes met het vervolg en tot morgen....
    Gwen

  • 15 April 2013 - 08:53

    Brigitte:

    Hoi Fred,

    Gelukkig dat de zon ook bij jouw is gaan schijnen, dat loopt toch wat prettiger denk ik.
    Fijn om te horen dat je komende twee dagen al onderdak hebt en dat je zo goed opschiet met lopen. Ga zo door!

    Groetjes Brigitte

  • 15 April 2013 - 09:52

    Roy:

    Hey Fred,

    Loop niet te hard of te ver, want voor je het weet heb je Louis de Funes (21 km met de fiets) weer ingehaald en lig je weer met hem op een kamer!!! Hahaha

    Gr. Roy


  • 15 April 2013 - 13:39

    Niek Vroemen:

    Fred,
    Elke dag weer leuk om je blog te lezen, maar ook dat het goed met je gaat. Als je gastvrouw 2 overnachtingen voor je regelt mag je niet klagen. Je ziet er zijn toch nog een hele hoop goede en meewerkende mensen, zelfs in Frankrijk. Je hebt goed gegeten en naar ik hoop ook goed geslapen en ik ben weer in afwachting van je nieuwe blog.Heel veel succes morgen en goed weer natuurlijk.
    Groetjes,
    Niek

  • 15 April 2013 - 13:52

    Jan Stevens:

    Hoi Fred
    Stil goiing strong
    Goeie dag zeg wat loop jij lange etappe's !! Op 44 km vanaf Marsac ligt Saint Leonard de Noblat met een zeer mooie pelgrimsherberg !!
    In Le Chatenet en Dognon is ook nog een klein hotelletje genaamd "Le Pelerin"
    Mooie verslagen en voor mij zeer herkenbaar
    Verder geen andere ongenmakken lees ik dus blijf genieten, het wordt steeds alleen maar mooier en mooier.
    met pelgrimsgroeten
    Jan Stevens

  • 14 Mei 2018 - 14:20

    Ruud Revers:

    Kort geleden zijn wij op 15 minuten lopen van het dorp marsac een kleine camping begonnen met slaapplaatsen die we aanbieden in een echte pipowagen of roulotte. Alles vorhanden om een pelgrim een goed onderkomen enz. aan te bieden.Prijs incl. ontbijt-goede maaltijd en nagerecht/ toetje en glas wijn voor 30e.Op 5 minuten van de route lopen.

Tags: santiago, camino

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

skippy

Hallo allemaal, Al een paar jaar loop ik met de gedachten om eens de voettocht naar Santiago de Compostela te maken. Dit jaar heb ik het besluit genomen om de gedachten in daden om te zetten. In Maart 2013 wil vertrekken vanuit mijn woonplaats Sittard. Ik hoop tijdens de Camino een aantal privé zaken een plaats te geven. En daarbij komt ook nog eens dat ik als schutters vriend het absoluut fantastisch vond dat op 7 Juli 2012 St. Antonius Stramproy het Oud Limburgs Schuttersfeest won. Een schutterij waar ik het goed mee kan vinden, en daarom neem ik tijdens mijn tocht een kaars voor hen mee, voor goed weer op 7 Juli 2013. Ook hoop ik tijdens de camino veel mensen te ontmoeten en daarbij vele gedachten kan en mag uitwisselen.

Actief sinds 25 Okt. 2012
Verslag gelezen: 751
Totaal aantal bezoekers 203337

Voorgaande reizen:

10 Maart 2013 - 01 Juli 2013

Camino naar Santiago Compostela

Landen bezocht: