Dag 70, St Domingo Calzada naar Villambistia 30Km - Reisverslag uit Villambístia, Spanje van skippy - WaarBenJij.nu Dag 70, St Domingo Calzada naar Villambistia 30Km - Reisverslag uit Villambístia, Spanje van skippy - WaarBenJij.nu

Dag 70, St Domingo Calzada naar Villambistia 30Km

Door: Skippy

Blijf op de hoogte en volg skippy

18 Mei 2013 | Spanje, Villambístia

Vannacht zeer goed geslapen. Tegen 6.15 uur maar weer eens opgestaan. De pelgrim robot weet inmiddels wat hem te doen staat. Dan om ongeveer 6.40 uur de helft van mijn stokbrood op gegeten met chorizo worst, en dan naar de bar van gisteren voor een cafe con leche en een jugo de naranja. Maar er moet vandaag ook gewandeld worden en dus verlaat ik om 7.15 uur de bar. Het eerste stuk naar Granon ( 7 km ) loopt grotendeels langs landbouwvelden. In Granon gaan veel pelgrims koffie drinken, maar ik heb dit al bij de start gedaan. Vanaf nu liggen er steeds dorpjes op een afstand van 3 tot 4 km. Het weer vandaag is zwaar bewolkt en het ziet constant uit naar regen. Gelukkig staat er een stevige wind, maar deze wind is niet goed voor de pelgrims, want we hebben hem de gehele weg tegen. Vanaf vlak achter Viloria (16 km) tot Belorado (24 km) loopt de weg bijna de gehele tijd langs de N 120, nationale weg. De weg voor de pelgrims is een stenen pad langs de grote weg,en dat met wind tegen. Een saai stuk gewoon. In Belorado arriveer ik om 11.00 uur. Bij de eerste auberge in Belorado heb ik een yogi drink gekocht en dan verder. Het zijn nog 8 km tot het einddoel. Onderweg nog een broodje gegeten, wat ik nog had. Het tempo ligt hoog, alleen wat last van "stijve bovenbenen". Dus maar geen pauze maken, want bij dit koude weer ben ik bang dat ik dan niet meer op gang kom. Het laatste stukje naar Tosantos en dan naar Villambistia loopt weer lekker door de velden. Doordat ik hier bijna geen pelgrims zie, ben ik er wel gerust op dat er voor vanavond geen problemen zijn voor een slaapplaats. Tegen 12.30 uur kom ik in het zeer kleine dorpje Villambistia. Behalve een klein kerkje, een auberge en een paar huizen is er niets. In de auberge ben ik de eerste. Ik reserveer meteen voor Alain, Richard en Gundolf ( alias Heintze). Dan heerlijk douchen en de was wassen. Deze kan ik nog buiten op hangen. Er schijnt een klein zonnetje en het waait behoorlijk. Hierna even relaxen en dan komen ruim een uur later Richard en Gundolf. Helaas komt Alain niet, hij is in Belorado achtergebleven, problemen met zijn knieën. Ik neem eerst een lekker stokbrood met ham en een cafe con leche. Het smaakt super na 30 km wandelen. De andere zitten al aan het bier. Zelf wil ik eerst de route voor morgen bepalen. Waarschijnlijk wordt het Cardenue de La Riopico (31-33 km) en dat zou dan betekenen voor pinkstermaandag naar Burgos dat ik dan maar 12-15 km hoef te lopen. En dus heb ik genoeg tijd voor Burgos te bekijken. Daarna lust ik ook wel een biertje, ook even contact met mijn steunpunten in Brunssum en Sittard. Inmiddels is het ook hier begonnen met hard te regenen. De was hangt inmiddels op een rek in de gang. In de bar hebben de plaatselijke "oudere" een plaats gevonden rondom de kaarttafel. Het temperament is duidelijk te horen. Het is erg gezellig in de bar. Ik werk alvast aan mijn blog, welke vandaag wordt gevoed via sms-jes. Tegen 18.30 uur is het avondeten voorzien. Dus nog even rustig op het bed gaan liggen, want dat is ook belangrijk. Het eten bestaat uit pasta met tomatensaus en daarna aardappeltjes met kalkoen schnitzel. Als toetje een pudding. Ik neem tot slot nog een cafe con leche. Hierna nog even met 2 Duitse dames en Gundolf gekletst, en een wijntje gedronken. Tegen 20.45 uur naar bed en nog even muziek luisteren.

Welterusten pelgrim Fred.
"Skippy"

  • 18 Mei 2013 - 21:59

    P. Ten Have:

    Hey Pelgrim Fred,

    Zo te horen gaat lopen in Spanje je ook erg goed af. Het lijkt wel haast of je vliegt (haha) over die spaanse steentjes. Ik begrijp dat je vandaag alleen gelopen hebt, zeker omdat je zooo snel gaat. Lijkt mij heerlijk zo alleen over de wegen lopen met je eigen gedachtes, een van je doelen van deze lange reis. Ik hoop dat het je bevalt.
    Blijf lekker zo doorgaan, ik blijf je blog lezen.
    OOhja, vandaag heb ik ook een aantal checklijstjes afgewerkt, en dat was niet "uit vrije wil" zal Ik maar zeggen ;-)

    Wees gegroet,
    Patrick

  • 19 Mei 2013 - 10:08

    Niek Vroemen:

    Fred,
    Je gaat als een sneltrein ook door het Spaanse land. Formidabel wat je elke dag weer neerzet. Ik geniet elke dag weer van je blog en volg het ook iedere dag. Ik wens je voor morgen weer een fijne wandeldag met hopelijk goed weer en dat je je weer amuseert zowel tijdens het wandelen alsook op de slaapplaats.
    Slaap ze en tot morgen.
    Groetjes,
    Niek

  • 19 Mei 2013 - 19:40

    Lilian:

    Hey Fred,
    Door omstandigheden heb ik je een aantal weken niet kunnen volgen.....maar bewonderenswaardig hoe jij deze droom tot werkelijkheid brengt. Ik ben jaloers!
    Ik zou het nooit kunnen opbrengen. Ik heb de kaart niet voor me; hoeveel kilometers heb je nog voor de boeg?
    Hou je goed,
    Groetjes, Lilian.

  • 19 Mei 2013 - 19:41

    Lilian:

    ....ik had niet goed opgelet.......nog 520 km staat hierboven! Succes!

Tags: camino, santiago

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

skippy

Hallo allemaal, Al een paar jaar loop ik met de gedachten om eens de voettocht naar Santiago de Compostela te maken. Dit jaar heb ik het besluit genomen om de gedachten in daden om te zetten. In Maart 2013 wil vertrekken vanuit mijn woonplaats Sittard. Ik hoop tijdens de Camino een aantal privé zaken een plaats te geven. En daarbij komt ook nog eens dat ik als schutters vriend het absoluut fantastisch vond dat op 7 Juli 2012 St. Antonius Stramproy het Oud Limburgs Schuttersfeest won. Een schutterij waar ik het goed mee kan vinden, en daarom neem ik tijdens mijn tocht een kaars voor hen mee, voor goed weer op 7 Juli 2013. Ook hoop ik tijdens de camino veel mensen te ontmoeten en daarbij vele gedachten kan en mag uitwisselen.

Actief sinds 25 Okt. 2012
Verslag gelezen: 782
Totaal aantal bezoekers 203352

Voorgaande reizen:

10 Maart 2013 - 01 Juli 2013

Camino naar Santiago Compostela

Landen bezocht: