Dag 97, Muxia naar Fisterra (31km) - Reisverslag uit Fisterra, Spanje van skippy - WaarBenJij.nu Dag 97, Muxia naar Fisterra (31km) - Reisverslag uit Fisterra, Spanje van skippy - WaarBenJij.nu

Dag 97, Muxia naar Fisterra (31km)

Door: Skippy

Blijf op de hoogte en volg skippy

14 Juni 2013 | Spanje, Fisterra

Vannacht zeer goed geslapen ondanks het feit dat de nacht zeer kort was.
De zonsondergang was een bijzonder moment, zeker één van de hoogtepunten op de camino. Om 6.30uur loopt de wekker af. Eerst vijf minuten om bij te komen en dan weer als vanouds het alweer laatste blad van de checklijst afwerken. Ook nu nog wordt alles afgetekend. Voeten verzorgen, waardepapieren inpakken enz enz.
Dan wordt het tijd voor een mini ontbijt. Drie mini choco broodjes, jus en koffie. Tegen 8.00uur verlaat ik dan de auberge opweg naar Finisterra. Een nieuw hoogtepunt op de route. "Enfin" de camino. Of te wel aan het einde van de wereld.
De eerste twee kilometer lopen over een grote straat tot aan het voetbalstadion van Muxia. Hier kom ik Natasja uit Paderborn (Duitsland) tegen. We zoeken beide de juiste weg. Als we deze dan gevonden hebben besluiten we om gezamelijk verder naar Finisterra te lopen. Wel zo praktisch als gezellig. Natasja is beroeps militair bij een pantser divisie.
We vinden snel een tempo dat beide past. We kletsen. over onze beweeg redenen van ieder om deze camino te gaan.
Het gaat weer als vanouds bergop en af. Maar desondanks loopt het lekker bij beide van ons. We peppen elkaar op. Tegen 10.50uur hebben we de eerste 16km al achter ons gelaten. In het dorpje Lires stoppen we voor lunch. Hier krijgt men volgens vele de beste Bocadillios van de camino.
Ik neem er een met ham-kaas en daarbij een café con leche en een cola voor de grote dorst. En inderdaad het smaakt fantastisch.
Na ruim één uur gaat het verder op onze tocht, we willen ja Finisterra vandaag nog bereiken. Ook het tweede gedeelte is geweldig. Door het bos of langs velden. Dan asfalt en dan weer een bospad. Uiteindelijk zien Finisterra liggen. Het geeft mij een bijzonder gevoel.
Het zijn dan nog 2km. lopen tot in het centrum van het dorp. Om 14.40 uur bereiken we "Fin del Camino" Finisterra.
Eerst een oorkonde afhalen voor het behalen van Finisterra.
Dan een biertje drinken en dan een onderkomen regelen.
Van Gundolf krijg ik een adres waar niet alleen zij slapen maar ook Carla. Niet veel later tref ik haar ook, de eerste vraag is meteen "hoe het met de twee hongaarse meiden ?" Ik moet haar helaas vertellen dat ze al naar huis zijn, maar dat het contact nog zeer goed is.
Ik loop naar het verkregen adres om te kijken of er nog een plekje vrij is. Ik heb geluk, een één persoonskamer voor €20 in hotel Ancora.
Het is netjes en schoon en ik kan hier lekker rustig twee nachten doorbrengen. Ik laat het bad lekker vol lopen en ondertussen bel ik mijn zus Monique en het steunpunt in Brunssum. Dat wordt het tijd om lekker een half uurtje te baden in het bad. Dat doet een pelgrim goed. Dan is het alweer de hoogste tijd om me aan te kleden want om 19.00uur afgesproken met Gundolf en Anne om te gaan eten in een visrestaurant.
Ik neem als voorgerecht Calamares en als hoofdgerecht Paella.
Beide smaken super zeker met een tinto vino erbij.
Helaas de zonsondergang kunnen we vergeten vanwege de bewolking.
Desondanks hebben we een gezellig avond. De avond sluiten we af met een café con leche.
Op de hotelkamer nog de blog bijgeschreven en dan wordt het ook tijd om te gaan slapen. Morgen een rustdag in Finisterra waarbij ik naar de kaap en de vuurtoren wil lopen. En nog één of twee stranden wil bezoeken.
Dit hangt alles af van het weer.

Welterusten pelgrim Fred "skippy"

  • 14 Juni 2013 - 23:38

    Monique:

    Hoi Fred,
    Nog een paar dagen in het Spaanse land. Geniet ervan.
    Ik heb voor vrijdag bijna alles al geregeld. Iedereen vind het leuk om te komen. Vooral na zo'n lange tijd. En natuurlijk de prestatie watje hebt geleverd.
    Welterusten en groetjes Monique

  • 15 Juni 2013 - 11:08

    Roy:

    Zo, ook Finisterra kun je weer van je lijstje strepen. Ook dat heb je weer gehaald, geweldig!!!

    Neem een fijne rustdag en geniet van je laatste dagen.

    Gr. Roy

  • 15 Juni 2013 - 11:41

    Resie:

    Hoi Fred,

    Proficiat, al je einddoelen bereikt. Wat een ongelofelijke prestatie! Petje af!
    Ook ik ben vrijdag van de partij, ik ben wel benieuwd naar de "vernieuwde" Fred, lang niet gezien!
    Geniet nog van het mooie Spaanse land en van je tocht en prestatie. je hebt het verdiend!

    Groetjes,
    Resie.

  • 15 Juni 2013 - 13:58

    Niek Vroemen:

    Fred,
    Ja nu is het zover je bent op de plaats van bestemming zoals je gepland hebt. Ik heb maar een woord heirvoor GEWELDIGE PRESTATIE, je bent een kei en doe mijn petje af voor je prestatie.
    Geniet de laatste dagen nog in Spanje en ik ben ervan overtuigd dat je deze belevenis nooit had willen missen.
    Zolang als je nog je blogs schrijft blijf ik je volgen en misschien zien we elkaar wel weer eens op een wandeliing hier in Limburg. Heel veel groetjes geniet ze en slaap ze.
    Niek

  • 15 Juni 2013 - 16:21

    Josefine:

    Hoi Fred

    Wanneer ben je in Santiago terug??
    Ik ben er nog tot maandag of Dinsdag, zit in hospedaria san martin pinario

    Groetjes Josefine

  • 15 Juni 2013 - 22:59

    Joop:

    Beste Fred
    Het einde van de wereld is bereikt, wat wil een mens nog meer. Ik zou maar gauw terugkeren. Nog twee of drie dagen teruglopen? Succes me de laatste km's en veel plezier met het terugkeren naar huis en vaderland. In juli zal ik je weer spreken op het werk.
    Hartelijke groet uit San Fransisco,
    Joop

Tags: camino, santiago

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

skippy

Hallo allemaal, Al een paar jaar loop ik met de gedachten om eens de voettocht naar Santiago de Compostela te maken. Dit jaar heb ik het besluit genomen om de gedachten in daden om te zetten. In Maart 2013 wil vertrekken vanuit mijn woonplaats Sittard. Ik hoop tijdens de Camino een aantal privé zaken een plaats te geven. En daarbij komt ook nog eens dat ik als schutters vriend het absoluut fantastisch vond dat op 7 Juli 2012 St. Antonius Stramproy het Oud Limburgs Schuttersfeest won. Een schutterij waar ik het goed mee kan vinden, en daarom neem ik tijdens mijn tocht een kaars voor hen mee, voor goed weer op 7 Juli 2013. Ook hoop ik tijdens de camino veel mensen te ontmoeten en daarbij vele gedachten kan en mag uitwisselen.

Actief sinds 25 Okt. 2012
Verslag gelezen: 837
Totaal aantal bezoekers 203000

Voorgaande reizen:

10 Maart 2013 - 01 Juli 2013

Camino naar Santiago Compostela

Landen bezocht: