Dag 23, Bessy-sur-Cure naar Vezelay ( 26,5 km ) - Reisverslag uit Vézelay, Frankrijk van skippy - WaarBenJij.nu Dag 23, Bessy-sur-Cure naar Vezelay ( 26,5 km ) - Reisverslag uit Vézelay, Frankrijk van skippy - WaarBenJij.nu

Dag 23, Bessy-sur-Cure naar Vezelay ( 26,5 km )

Door: Skippy

Blijf op de hoogte en volg skippy

01 April 2013 | Frankrijk, Vézelay

Vandaag de grote dag, want we gaan naar Vezelay. Een van de bekendste pelgrimsplaatsen op de route naar Santiago. Voor vele pelgrims het begin van hun tocht, maar voor mij een belangrijke tussenstop. Want ik sluit hiermee een moeilijk gedeelte af. Noord Frankrijk is nog niet echt ingericht op pelgrims, al doet de groep RP51 heel goed werk, een compliment is zeker op zijn plaats. Vannacht trouwens goed geslapen, alleen tegen de ochtend werd het koud.
OM 7.15 uur gaat de wekker en volgt men natuurlijk de dagelijkse aftekenlijst tot aan het ontbijt. Belangrijk is goed je voeten verzorgen. Het ontbijt is vandaag niet uitgebreid, alleen koffie, stokbrood met smeerkaas en een banaan. Om 8.40 uur vertrekken wij. Eerst 3 km verhard langs het water en dan 10 km door bossen en velden. Met daarbij leuke klimmetjes, echt een schitterende route. Tegen 11.45 uur gaan we pauzeren in de wereldstad, La Jarrie. Midden op het dorpsplein waar een speeltuintje is hebben wij geluncht. Veel is er niet te beleven, alleen een klein kind dat een hond probeert een stok te laten halen, is volgens ons het hoogtepunt van de dag en van het dorp. Wel fijn dat we dit hebben mogen aanschouwen. De lunch bestond uit alles restjes, maar niet getreurd wij zijn niet verhongerd. Je moet altijd precies genoeg inkopen, want bij teveel moet je het extra gewicht ook dragen. Wat het weer betreft we hoefde niet te krabben, maar iedereen met een blik op wielen wel. Tegen 11.00 uur was het ongeveer 10 graden en zonneschijn. Na de lunch nog iets meer dan 12 km. tot de kathedraal in Vezelay. Het loopt lekker door de velden, en opeens zie je dan in de verte op de berg de kathedraal van Vezelay liggen. Geweldig gevoel geeft dat. De laatste 2 km. gaan omhoog, soms steil maar op je eigen tempo gaat het zeker. Boven volgt de ontlading, op het plein. We springen op en geven elkaar een high five. De vele toeristen bekijken dit met grote ogen. Vele komen me vragen of ik een pelgrim ben, waar ik naartoe ga en natuurlijk waar ik vanaf kom. Als ik vertel vanuit Nederland, op weg naar Santiago is de verbazing groot. Eerst even Sittard en Brunssum gebeld en op het terrasje een biertje gedronken, en wel een Leffe, heerlijk in het zonnetje. Hierna de kathedraal bezocht, en het bureau voor pelgrims. Daar een slaapplaats gevonden bij de "Fraternites Monastiques" een zusterorde, ongeveer 700 meter onder in het dorp. Mijn kamer is met 4 mannen vol. Eerst douchen en alvast een slaapplaats geregeld in Anthien, op 25 km van Vezelay. Lekker gegeten in een restaurant en daarna op mijn kamer mijn blog bijgeschreven. Trouwens morgenvroeg gaat de wekker al om 6.15 uur, want om 7 uur is er een dienst in de kapel van de kathedraal. Dus nu snel slapen gaan anders ben ik morgen niet fit tijdens de dienst en op de wandeling naar Anthien. Na een aantal dagen weer alleen op pad.

Welterusten, pelgrim Fred.
"Skippy"

  • 01 April 2013 - 21:48

    Nico En Minie :

    Geweldig Fred, je eerste grote doel gehaald. Nu gaat het vast en zeker een stuk beter op de route.
    We wensen je nog hele mooie kilometers naar het zonnige zuiden.

  • 01 April 2013 - 21:52

    Hanna:

    Fred, gefeliciteerd! Vezelay! fantastisch, wat ben je een doorzetter! hanna

  • 01 April 2013 - 22:16

    Rene En Yvette:

    Bonjour Fred,
    Vanuit Waubach volgen wij je bijzondere reis. Zo te lezen een hele onderneming, niet wetend wat en wie je morgen tegenkomt. Wij wensen je een voorspoedige reis
    Groetjes,
    Rene, Yvette en de boys
    Waubach

  • 01 April 2013 - 22:27

    Henny:

    Vezelay, ja, dat is een echt pelgrimsplaatsje met de gouden schelpen in de straat als je naar de kathedraal loopt. Daar voel je je echt pelgrim!!! Een goede voortzetting van je tocht , succes en met groet!!

  • 02 April 2013 - 04:54

    Ellen En Yvo:

    hallo fred,
    nog even en dan moet ook jij opstaan!
    alleen op pad maar met een rijkelijk gevulde bagage in je hoofd.
    wat een avontuur en het is goed om gemaakte contacten weer los te laten en open te staan voor nieuwe contacten.
    want.....het boekje met de namenlijst moet natuurlijk wel vol geschreven worden! hahaha!!!
    de pasen is weer om en voordat het pinksteren is ben jij weer een heel eind verder gekomen.
    zorg goed voor jezelf, en voor je voeten maar vooral....BLIJF GENIETEN.
    groetjes uit geleen

  • 02 April 2013 - 05:36

    Theo:

    Hallo Fred (Skippy),
    ik volg je op de voet, ik ben bezig met de voorbereidingen en vind je verslag goed. Ik lees dat je reisgezellin morgen een andere weg gaat, welke weg en heeft Amina ook een blog??.
    Ik had graag je adressen van Namen tot Vezélay gehad en de opmerkingen erover.

    Groet van een toekomstige pelgrim.
    <>

  • 02 April 2013 - 10:26

    Niek Vroemen:

    Fred,
    Geweldig dat je deze mijlpaal Vezelay al bereikt hebt. Vol goede moed weer verder veel wandelgenot en plezier op weg naar Santiago.
    Groetjes
    Niek

  • 02 April 2013 - 11:11

    Wim En Helma:

    Hoi Fredje,

    Iedere dag lezen we je verhalen. Geweldig wat je allemaal doet en mee maakt.
    We wensen je nog heel veel fijne wandelingen toe, met nu toch hopelijk beter weer.

    Groetjes vanuit een koud Stramproy,
    Wim en Helma

  • 02 April 2013 - 19:47

    Monique Weling:

    Hallo Fredel,

    Je bent al 3!!! weken op pad man! Super goed! Geweldig om te lezen hoe optimistisch je blijft onder alle barre omstandigheden en je de kleine dingen van de dag gaat zien zoals we ze eigenlijk allemaal zouden moeten zien. Dit zet mij wel aan het denken, maar niet genoeg om ook naar Santiago te willen lopen, ha ha.
    Jammer wel dat je nu weer in je uppie op pad moet, maar zoals je al aangaf: ook weer een nieuwe kans om andere lopers te ontmoeten.

    Waldmansheil und liebe grusse, Monique.

Tags: camino, santiago

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

skippy

Hallo allemaal, Al een paar jaar loop ik met de gedachten om eens de voettocht naar Santiago de Compostela te maken. Dit jaar heb ik het besluit genomen om de gedachten in daden om te zetten. In Maart 2013 wil vertrekken vanuit mijn woonplaats Sittard. Ik hoop tijdens de Camino een aantal privé zaken een plaats te geven. En daarbij komt ook nog eens dat ik als schutters vriend het absoluut fantastisch vond dat op 7 Juli 2012 St. Antonius Stramproy het Oud Limburgs Schuttersfeest won. Een schutterij waar ik het goed mee kan vinden, en daarom neem ik tijdens mijn tocht een kaars voor hen mee, voor goed weer op 7 Juli 2013. Ook hoop ik tijdens de camino veel mensen te ontmoeten en daarbij vele gedachten kan en mag uitwisselen.

Actief sinds 25 Okt. 2012
Verslag gelezen: 977
Totaal aantal bezoekers 203340

Voorgaande reizen:

10 Maart 2013 - 01 Juli 2013

Camino naar Santiago Compostela

Landen bezocht: