Dag 96, Olveiroa naar Muxia ( 33 km ) - Reisverslag uit Olveira, Spanje van skippy - WaarBenJij.nu Dag 96, Olveiroa naar Muxia ( 33 km ) - Reisverslag uit Olveira, Spanje van skippy - WaarBenJij.nu

Dag 96, Olveiroa naar Muxia ( 33 km )

Door: Skippy

Blijf op de hoogte en volg skippy

13 Juni 2013 | Spanje, Olveira

Vannacht heerlijk geslapen, daar was ik wel aan toe. Tegen 6 uur wakker geworden van de eerste pelgrims die al beginnen met pakken. Dan hoor ik ook dat het buiten weer regent. Dat mag toch niet waar zijn, kan het dan niet een dag mooi weer zijn op weg naar de kust. Tegen 6.45 uur op gestaan en gebruikelijke checklijst, die helaas bijna vol is, afgewerkt. Als de rugzak gepakt is, regenpak nog niet ingepakt, ga ik eerst lekker ontbijten. In de bar baalt iedereen ervan dat het weer regent. Zeker als op de tv te zien is dat heel Spanje mooi weer heeft behalve in Galicia. Volgens de voorspellingen zou het vandaag droog blijven, dus wacht ik tot 8.00 uur. En inderdaad, als ik naar buiten loop om mijn rugzak te pakken, is het droog. En dan is het alleen nog een kwestie van rugzak opdoen en de benen cq voeten het werk laten doen gedurende de komende uren. Het wordt weer een lange dag. Het eerste gedeelte loopt lekker, een klein klimmetje en verder langs heidevelden. Het uitzicht op sommige plekken is fantastisch. Iets voorbij Hospital (8 km) komt de bekende dubbele Jacobsschelp steen. Linksaf gaat het naar Fisterra en rechtsaf naar Muxia. De weg verloopt door velden, dan een kiezelpad, dan weer asfalt. Halverwege in Senanda stop ik voor de lunch. Ik vraag een stokbrood met chorizo en een cola. Het stokbrood is geweldig, warm gemaakt met daarop cocktail chorizo worstjes. Dat smaakt goed. Na een dik half uur ga ik verder richting mijn einddoel Muxia, toch een bijzondere plek op de camino. Het laatste gedeelte is heel mooi, je loopt langs verschillende baaien richting Muxia. Je ruikt de zeewind. Na 4 km langs de baaien gelopen te hebben is eindelijk Muxia te zien. Om 15.30 uur loop ik Muxia binnen. Mijn slaapplaats Bella Muxia ligt midden in het dorp. Een mooie moderne herberg voor € 12. Eerst even douchen, want daar knap ik meestal wel van op. De was is hierna aan de beurt. Als ik mijn benen en voeten ingesmeerd heb is het tijd om mijn steunpunten in Sittard en Brunssum in te lichten over mijn belevenissen van vandaag. Natuurlijk wordt ook mijn grootste fan op de hoogte gehouden middels een kort telefoontje en de sms. Ze zit nog steeds achter haar pc en is de foto's aan het beoordelen. Dit duurt wel even. Binnenkort krijg ik van Agota dan de foto's allemaal doorgestuurd. Langzaam krijg ik zin in een biertje, eerst een leuk gezellig terrasje vinden. Ik vind er een aan de boulevard. Het bier smaakt goed. Dan ga ik mijn oorkonde halen voor het bereiken van Muxia. Op de terugweg loop ik even bij de supermarkt binnen. Een fles jus voor morgenochtend. Het is inmiddels al tegen 18.30 uur, dus hoogste tijd om richting strand te lopen. Op de heenweg bezoek ik eerst de Santa Maria kerk. Een kleine maar mooie kerk. Dan gaat het verder naar het strand. Het water van de Atlantische oceaan is nog behoorlijk fris, een duik laat ik dan ook achterwege. Verder is Santuario de Virxe de Barca en Monte Corpiuo zeker het bekijken waard. Bij de kerk aan de rotsige kustlijn slaan de golven mooi uiteen. Vanaf Monte Corpiuo heb je een schitterend uitzicht op Muxia en omgeving. Ik ga vandaag op tijd eten want een mooie zonsondergang in Muxia wil ik niet aan mij voorbij laten gaan. Ik kies voor het pelgrimsmenu. Voorgerecht, Galicia soep,( een soort goulashsoep) en als hoofdgerecht natuurlijk een visgerecht. Ik ben ja niet voor niets aan de kust. Het is gebakken inktvis in een dressing van olijfolie en knoflook met daarbij lekker kruidenbrood. Natuurlijk ook een tinto vino erbij. Het smaakt fantastisch. Als toetje een flan en een cafe con leche. Snel afrekenen, en op naar het strand. Dit wordt een mooie zonsondergang, alles is bijna voorradig. Een paar wolken, mooi strand en de zon. Alles zou het nog mooier maken als ik niet alleen was. Maar helaas, het zij zo. Nu kan ik lekker wegdromen bij dit mooie gebeuren. En is dit een bijzondere avond op mijn camino. Ik krijg er maar geen genoeg van. Hopelijk is de zonsondergang in Fisterrae net zo mooi. Als de zon helemaal verdwenen is in zee, loop ik al dromend terug naar de auberge. In de auberge worden we getrakteerd op een glas into vino als afsluiting van een mooie dag. Morgen ga ik richting Fisterra ( 31 km ) waar ik 2 nachten zal verblijven.

Welterusten pelgrim Fred.
"Skippy"

  • 13 Juni 2013 - 23:51

    Monique Weling:

    Ha die Fredel,

    Fijn dat de weergoden je vandaag toch nog goed gezind waren.
    Ik kan me voorstellen dat het een machtig gevoel is om naar een zonsondergang aan zee te zitten kijken, terwijl je (bijna) alles op je to-do-list hebt afgewerkt.

    Ik wens je nog een paar hele mooie laatste camino-dagen.

    Waldmansheil und liebe grusse, Monique.

  • 14 Juni 2013 - 14:31

    Hein Meentz:

    Dag Fred,

    Ik wens je verder nog veel voldoening op je tocht.

    Groetend,

    Hein.

  • 14 Juni 2013 - 15:57

    Bas De Wit:

    het was net ff rustig op het werk dus ik heb ff 35 keer ingelogd en hoppa 21000 keer bekeken ;)
    20965 was het net ghehhee

    veel plezier nog kerel !!!!

  • 14 Juni 2013 - 16:16

    Niek Vroemen:

    Fred,
    Ik vind het fantastisch dat je ook in je eentje kunt genieten van de laatste dagen camino ook dat je geniet van de zonsondergang aan zee. Ik lees ook dat het eten je nog steeds goed smaakt en dat is ook goed om te lezen. Ik wens je voor morgen naar Finisterre weer een fijne wandeldag toe met goed weer en veel plezier onderweg. Geniet nog van deze laatste caminodagen. Slaap ze en tot morgen. Groetjes Niek

Tags: camino, santiago

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

skippy

Hallo allemaal, Al een paar jaar loop ik met de gedachten om eens de voettocht naar Santiago de Compostela te maken. Dit jaar heb ik het besluit genomen om de gedachten in daden om te zetten. In Maart 2013 wil vertrekken vanuit mijn woonplaats Sittard. Ik hoop tijdens de Camino een aantal privé zaken een plaats te geven. En daarbij komt ook nog eens dat ik als schutters vriend het absoluut fantastisch vond dat op 7 Juli 2012 St. Antonius Stramproy het Oud Limburgs Schuttersfeest won. Een schutterij waar ik het goed mee kan vinden, en daarom neem ik tijdens mijn tocht een kaars voor hen mee, voor goed weer op 7 Juli 2013. Ook hoop ik tijdens de camino veel mensen te ontmoeten en daarbij vele gedachten kan en mag uitwisselen.

Actief sinds 25 Okt. 2012
Verslag gelezen: 912
Totaal aantal bezoekers 203095

Voorgaande reizen:

10 Maart 2013 - 01 Juli 2013

Camino naar Santiago Compostela

Landen bezocht: