Dag 90, Melide naar Pedrouzo (34 km) - Reisverslag uit Melide, Spanje van skippy - WaarBenJij.nu Dag 90, Melide naar Pedrouzo (34 km) - Reisverslag uit Melide, Spanje van skippy - WaarBenJij.nu

Dag 90, Melide naar Pedrouzo (34 km)

Door: Skippy

Blijf op de hoogte en volg skippy

07 Juni 2013 | Spanje, Melide

Vannacht zeer goed geslapen, en dat voor een grote herberg. Maar we hadden weer eens geluk dat ons gedeelte niet vol was en daardoor ook rustig. Tegen 6.00 uur wakker geworden door het geblaf van honden die buiten al wakker waren. Eerst omkleden en rustig alles inpakken. Agota is inmiddels ook wakker, terwijl Julia zich het liefst nogmaals omdraait. Maar dat gaat niet op de camino. En zeker vandaag niet met de lange etappe voor de boeg. Als we klaar zijn eten we eerst nog een klein stokbrood met kaas en jus erbij. Want het is niet duidelijk waar de eerste bar is op de route voor een cafe con leche. Lang lopen zonder iets in de maag te hebben gaat mij in ieder geval opbreken. Tegen 7.15 uur vertrekken we, hopelijk blijft de voorspelde regen weg. Als voorzorg de regenhoes al over de rugzak gedaan. Het gaat meteen omlaag en na nog geen 200 mtr. gaat het weer steil omhoog. Later zal blijken dat dit niet de laatste keer zal zijn geweest. Na 5.6 km is de eerste bar in zicht. We kunnen de cafe con leche al ruiken. Na een klein half uurtje gaat het verder en nog geen 5 min. later komen we in Boente aan. We krijgen een stempel in de kerk en ik steek een dikke kaars aan voor mam, pap, en voor mijn petekind Kiki die dit weekeinde de Limburgse kampioenschappen moet zwemmen in haar eigen bad, de Hateboer in Sittard. Succes, Kiki, ik weet het zeker een medaille zit erin. Alle kracht vooruit, net zoals ik doe op de camino in Spanje. Het gaat lekker na de koffie pauze en al snel komen we in Arzua (15 km), het is nog te vroeg voor de middagpauze dus gaat het verder. We besluiten tot Salceda te lopen, 11 km verder en dan is het ong. 13.00 uur. Maar onderweg komen we rond 6.5 km bij het gehucht A Calzada een mooie bar tegen met een terrasje in de zon. Een keer elkaar aankijken is voldoende en we stoppen hier voor de lunch. Ik neem een stokbrood met chorizo, Agota een met ham, kaas. Julia met kaas en een cola erbij. Het stokbrood smaakt goed en ik heb nog zin in een soort chocobroodje. Tegen 12.45 uur gaan we verder, de route blijft nu ook grotendeels door het bos lopen. Het zijn nog goed 13,5 km tot aan ons doel Pedrouzo. Het blijft goed gaan, en de weergoden zijn ons goed gezind. De regen blijft tot nu toe uit. De laatste 3 km is even door bijten geblazen, het benauwde weer en het steeds weer berg op en af maken het toch weer zwaar. Om 15.25 uur komen we aan bij de albergue Edreira in Pedrouzo. Eerst inchecken en dan meteen een verfrissende douche nemen. De was gaat vandaag lekker in de machine, wel zo makkelijk. Hier lekker in de ontmoetingsruimte met z'n allen naar de halve finale tennis kijken. Als Nadal dan ook nog wint zijn alle Spanjaarden blij. Ik heb hier ook nog iemand ontmoet uit Tegelen. En ook mijn Zuid-Afrikaanse vrienden zijn er ook weer. Gezellig een kop koffie gedronken. De was is klaar en moet alleen nog in de droger. Dit doet de beheerder voor ons. Wij gaan eerst even langs de supermarkt en dan gaan we ergens gezellig een hapje eten. We gaan in een mooi restaurant eten, aangeraden door de eigenaar van de albergue. Want het kan zijn dat dit het laatste avondeten samen is. En dat merk ik wel aan Agota. Ze is gespannen en stil. Het zit namelijk zo, zij moeten morgen naar Santiago lopen (22 km) want ze willen zondag nog met de bus naar Fisterra en maandag terugkomen. Dinsdag hebben ze dan in de ochtend een vlucht via Barcelona, Wenen naar Boedapest en dan nog met de trein naar huis. Ik wil mijn beslissing nog even uitstellen, maar ik ben wel goed geholpen geworden door mijn neef Rolf en de man van mijn nicht Ellen, Ivo. Zij vertelde beide, het is jou camino, dus.... Morgen maak ik mijn beslissing, maar een ding is zeker, van het weekend staat een trotse pelgrim Fred, voor de kathedraal in Santiago. En ik weet nu al, ik zal dan janken. O ja, het eten was geweldig. Een 3 pers. schotel met allerlei dingen die special zijn op de camino en daarbij hoort ook een tinto vino de camino. Voor morgen nog een route naar ???? (? km).

Welterusten pelgrim Fred.
"Skippy"

  • 07 Juni 2013 - 22:44

    Fieny:

    Hallo Freddy,wat een prachtige prestatie zoveel kilometers afzien en dan heel leuke mensen ontmoeten ,
    Wij vertrekken morgen naar Zwitserland Lutzern wij blijven jou volgen op internet vanaf de camping.
    Wij hopen dat deze pelgrimstocht jou zal brengen naar wat je ervan verwacht had, je hebt een ding al gevonden twee heel leuke vriendinnen als het voor jou bestemd is zal de toekomst alles brengen wat je verwachte .
    Een hele fijne aankomst in Santiago ,loop je ook tot aan zee en verbrand je dan ook je kleding en zorgen?


    Groetjes de Borntjes

  • 07 Juni 2013 - 22:47

    Theo De Jongste:

    Ja Skippy,
    het einddoel ligt op loopafstand, geniet er maar van, ga je ook nog door naar Finisterre?
    buan camino.

  • 07 Juni 2013 - 23:01

    Rimca:

    Ha die Fred!

    En trots mag je zeker zijn! In 1 woord geweldig! Als je dat zo schrijft krijg ik ook de tranen in mijn ogen (nou is daar weinig voor nodig, ik ben een enorme muts geworden sinds ik kinderen heb), maar na zo'n prestatie je doel bereiken is ook emotioneel. Succes met je beslissing of je meegaat met de meiden. En geniet van het moment dat je naar de kathedraal loopt. Zorg voor zakdoeken en lekker janken!

    Groetjes, Rimca

  • 07 Juni 2013 - 23:07

    Marjanneke:

    beste Skippy, ik lees je weblog al een paar weken met heel veel plezier. Ben zelf vorig jaar op de camino geweest tot Léon en hoopte 3 weken geleden opnieuw op pad te gaan om het af te ronden maar ivm familieomstandigheden (gezondheid 89-jarige vader) moest ik annuleren. De planning is nu mei 2014, lopen hoop ik dus nog lang te kunnen doen!
    Met het lezen van jouw blog kwam ik weer helemaal in de caminosfeer van vorig jaar. Leuk om te lezen over de ontmoetingen, het dagelijkse ritme en zo meer. Alles is heel herkenbaar. Mijn ervaring is dat de camino IN je gaat zitten, het laat je niet meer los voor de rest van je leven. Gek genoeg heeft een heimweegevoel me nu bekropen.
    Nu ik over 2 aardige dames heb gelezen, ben ik benieuwd welke kant dit uit zal gaan. Daarom hoop ik dat je nog eens je weblog aanvult als je weer thuis bent, zodat ook een buitenstaander als ik ben -geen familie of directe vriendin- nog eens kan lezen hoe het je verder is vergaan.
    Nog fijne dagen onderweg toegewenst en heel knap dat je zover bent gekomen! Complimenten hoor!

  • 08 Juni 2013 - 00:12

    Imi:

    Zet hem op Fred en heel plezier.
    Geniet ervan. Een reis om nooit te vergeten.

  • 08 Juni 2013 - 01:39

    Claudia:

    Hey Fred,

    Je einddoel is in zicht, wat zal je trots zijn als je voor de kathedraal staat, en even heerlijk de tranen de vrije loop laat.
    Ik vind je prestatie fantastich, en wat heb je genoten.
    Nou zet hem op, en geniet nog van de meiden.

    Groetjes Claudia

  • 08 Juni 2013 - 05:59

    Thei:

    Hoi Fred,

    Nog ff, geweldig fantastisch, geniet van de momenten die gaan komen, met een lach maar ook zeer zeker met een traanje, je heb het zeer zeker verdiend.
    Ik zal je verslagen gaan missen van je geweldige camino, maar me verheugen op de foto's van de schutterfeesten.

    groetjes thei oet wessem

  • 08 Juni 2013 - 08:36

    Nathalie:

    Hoi Fred, wat mooi dat Santiago in zicht is. Ik heb de afgelopen weken geen enkel verhaal gemist. Ze waren allemaal even leuk en ontroerend. Helemaal te gek wat je allemaal mee maakt. Veel plezier voor de komende dagen en hopelijk maak je een wijze beslissing. Tot op de schutterswei.
    Groetjes, Nathalie

  • 08 Juni 2013 - 13:01

    Patrick Ten Have:

    Hey Pelgrim, mijn berichtje nu wel bij de goede dag WHAHAHA

    Fred, Fantastische prestatie kerel.
    Vandaag naar Santiago wordt denk ik voor jou een lange tocht van GENIETEN !!!!
    GENIET, en tranen horen erbij, laat maar gaan die waterlanders.
    Alle emoties los na zo een lange tocht, en GENIETEN.

    We lezen vanaaf wel hoe het je is gegaan !!!


    Wees gegroet,
    Patrick

  • 08 Juni 2013 - 13:20

    Niek Vroemen:

    Fred,
    Het einde is in zicht je bent morgen in Santiago geweldige prestatie. Ook komen nu de minder prettige dingen weer zoals afscheid e.d. Je bent wijs genoeg om dit ook tot een goed einde te brengen. Ik wens je voor de3 laatste etappe heel veel succes geniet ervan ook al zal dit met veel emotie gepaard gaan maar dat hoort ook bij de camino. Vol spanning zal ik uitkijken naar de foto als je voor de kathedraal staat en ik ken je maar heel vluchtig van een wandeling in St. Odiliënberg maar ik ben super trots op je wat je hebt gepresteerd.
    Veel succes morgen en ook veel sterkte. Tot morgen, groetjes Niek

  • 08 Juni 2013 - 15:35

    Jorien:

    Hoi Fred,
    In stilte heb ik je gevolgd. Ga er dit weekend van genieten en laat je verwennen in het restaurant/ hotel rechts voor de kathedraal (met je rug naar de kerk). Je hebt het dubbel en dwars verdiend en nu mag het ook wat kosten.
    Groeten en geniet van het laatste stuk.
    Jorien

  • 08 Juni 2013 - 16:27

    Iné:

    He Fred, ik zie je nog vertrekken, ik vond er toen ergens iets",alleens "van uitgaan, zoals je wegliep.
    Het was en is ook iets van jou en jou alleen deze tocht, met al zijn avonturen en belevenissen.
    Ik denk dat het inderdaad veel met je doet als je zo lang weg bent van je huis en iedere dag loopt en loopt
    in allerlei (niet altijd de makkelijkste )omstandigheden met zoveel verschillende menssen.
    En dan ben je bijna op de plaats van bestemming.........
    En dan ......
    In een woord fantastisch hoe je het hebt gedaan en ik hoop dat het je heeft gebracht en brengt wat je verwachtte en hoopte.
    GENIET van deze laatste momenten van je pelgrimstocht

    Groet van Iné

  • 08 Juni 2013 - 21:05

    Nancy Fransen:

    Hoi Fred

    Wat een onvergetelijke Camino heb jij gemaakt, een fysieke en mentale prestatie!
    Je hebt alles ook nog zo mooi verwoord in je blog, leuk om te lezen. Ik geloof zeker dat je nieuwe ideeën en inspiratie hebt voor de toekomst, ik ben benieuwd.

    Groetjes nancy

  • 09 Juni 2013 - 08:49

    Tante Anny:

    geweldig Fred ik was in het hoog wasser op vakantie en vond het jammer dat ik jouw reis niet kon vervolgen.Maar ik ben weer helemaal bij wat een prestatie , boven zijn ze met zijn allen trots op jouw.Een hele belevenis en we wachten maar af hoe het verder gaat,ik vond het emotioneel kreeg er kippenvel van .Op naar de laatste fasen en behouden thuis.
    Tante Anny

  • 09 Juni 2013 - 09:02

    Wim En Helma:

    Hoi Fredje,

    Nog even en je bent er. Wat een prestatie man. Maak van de laatste kilometers een "feestje" ook al betekend het wel dat daarna het "gewone"leven weer gaat beginnen. Maar als we je verhalen lezen lijkt het toch wel dat het een mooie toekomst gaat worden.
    Bij ons in het dorp zijn de versieringen voor het OLS al in volle gang. Iedere dag ziet het er weer mooier uit. Ook in de "wei" zie je steeds meer verschijnen. De bomen en de aanlegpalen staan al.
    Ja joh, de "OLS kriebels" beginnen op te komen.....

    Fredje we hopen dat het laaste stukje voor jullie héél bijzonder gaat worden. Geniet ervan man.

    Groetjes uit Stramproy
    Wim en Helma

Tags: Camino, Santiago

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

skippy

Hallo allemaal, Al een paar jaar loop ik met de gedachten om eens de voettocht naar Santiago de Compostela te maken. Dit jaar heb ik het besluit genomen om de gedachten in daden om te zetten. In Maart 2013 wil vertrekken vanuit mijn woonplaats Sittard. Ik hoop tijdens de Camino een aantal privé zaken een plaats te geven. En daarbij komt ook nog eens dat ik als schutters vriend het absoluut fantastisch vond dat op 7 Juli 2012 St. Antonius Stramproy het Oud Limburgs Schuttersfeest won. Een schutterij waar ik het goed mee kan vinden, en daarom neem ik tijdens mijn tocht een kaars voor hen mee, voor goed weer op 7 Juli 2013. Ook hoop ik tijdens de camino veel mensen te ontmoeten en daarbij vele gedachten kan en mag uitwisselen.

Actief sinds 25 Okt. 2012
Verslag gelezen: 1321
Totaal aantal bezoekers 203352

Voorgaande reizen:

10 Maart 2013 - 01 Juli 2013

Camino naar Santiago Compostela

Landen bezocht: