Dag 58, Hagetmau naar Orthez (30 km) - Reisverslag uit Orthez, Frankrijk van skippy - WaarBenJij.nu Dag 58, Hagetmau naar Orthez (30 km) - Reisverslag uit Orthez, Frankrijk van skippy - WaarBenJij.nu

Dag 58, Hagetmau naar Orthez (30 km)

Door: Skippy

Blijf op de hoogte en volg skippy

06 Mei 2013 | Frankrijk, Orthez

Vannacht weer heerlijk geslapen. Het doet goed om eens helemaal alleen te zijn. Je kunt alles doen en je hoeft geen rekening te houden met anderen. De wekker liep om 6.00 uur af. Eerst het water aanzetten voor de koffie en dan aankleden en alvast wat inpakken. De was is weer schoon, fris en droog, heerlijk gewoon. Ik heb nog brood en dus bestaat het ontbijt uit brood, smeerkaas en choco du pain en koffie. Het wordt langzaam afkicken van die lekkere choco du pains. Na het ontbijt nog even tanden poetsen en dan is alles klaar om weer op stap te gaan ditmaal naar Orthez. Eerst bij de bakker langs om cerial brood te halen, anders heb ik niks voor de middag en avond. Om 7.20 uur kan ik dan echt starten. Het gaat meteen lekker, geen pijntjes en de temperatuur is ook nog aangenaam, rond de 18-19 graden. Het eerste stuk tot Labastide- Chalosse (6 km) gaat het meest door de velden, en het is genieten van de mooie vergezichten. De pyreneeën zijn goed te zien, de toppen zijn nog mooi wit. De kerk in het dorpje is gesloten. Hierna begint het klimmen en dalen door velden en bossen. Een pracht stuk route, een minpunt veel is helaas geasfalteerd. Ook zijn er geen echte lange stukken bij, wat de variatie ten goede komt. Een dag om van te dromen zeker als je ook nog alleen loopt en kunt genieten van de stilte om je heen. Alleen de vogeltjes en hagedisjes hoor je. Via Argelos gaat het verder in de richting van Sault-de-Navailles (17,5 km). Hier stop ik bij de kerk, eerst even de kerk bekijken en dan op het terrasje plaats nemen om een colaatje te drinken en wat te eten. Het is al 10.30 uur lekker uitrusten in de schaduw. Een half uurtje rust gun ik me nu wel. Even na elven gaat het weer verder. De temperatuur is al opgelopen naar 26 graden en het zonnetje straalt krachtig. O ja, ik ben ook weer een departement grens voorbij gegaan, zit nu in Pyrenees Atlantiques. De laatste 13 km gaan langs landbouwvelden en een stukje bos. Het loopt nog steeds makkelijk. Op een gegeven moment loop ik langs een kerkhof, hier ligt een jacobsschelp in een hokje en je kunt daar je belevenissen tot nu toe kort weergeven. Wie het dan leest....? Ook zijn er mensen die een waterkraantje voor de pelgrims beschikbaar stellen, en dat is zeer fijn op deze warme dag. Bij het waterkraantje hangt een thermometer die 29 graden aangeeft. Ik heb mijn camelbag ook weer bijgevuld. Gelukkig gaat het ook nog een deel door het bos, even wat schaduw. Tegen 13.30 uur loop ik Orthez binnen. En wat een geluk, het vvv kantoor ligt op de route maar helaas het is pas om 14.00 uur open. Ik besluit eerst wat te gaan eten. Bij een restaurant ietsjes verder staat een compleet plat du jours voor €13. Dit klinkt goed, en het is goed. Eerst een salade met spekjes, dan rijst en curry en als toetje een choco taartje in vanillesaus en dat alles met een glas rode wijn en een koffie na. Met een goed gevulde maag loop ik tegen 15.00 uur naar het vvv kantoor om de sleutel te halen van de gite. Ik ben de eerste en later zouden de 5 fransen nog komen. Even de rugzak in de gite achterlaten. De gite is gevestigd in een oude wachttoren met nog een oude wenteltrap erin. Het is een mooi onderkomen. Maar nu eerst een biertje drinken en even naar de supermarkt voor vanavond. Als ik terugkom, snel douchen en de was in de machine doen. Wat een bofkont hé, weer niet op de hand wassen. Even later vallen de fransen binnen, gedaan met de rust. Tegen half 7 komen 2 vrijwilligers het geld innen (€7) en ik ontvang nog een mooie stempel in mijn credenciaal. Al even wat aan de blog werken en dan ga ik eten. Eerst een tomatensoep en dan brood met een kleine salade en als toetje een banaan en een yoghurtje. En natuurlijk als einde van de dag een kop koffie. Nog even het laatste stukje voor de blog schrijven en alles klaarmaken voor morgen. Ik denk zelf om rond 8.00 uur te vertrekken naar Sauveterre de Bearn (24 km) Het zou morgen niet meer zo warm worden. Ik ga nu langzaam mijn bedje opzoeken.

Welterusten pelgrim Fred.
"Skippy"

  • 06 Mei 2013 - 22:42

    Monique H:

    Hé kilometervreter,

    Gaat goed hè!? Als je de kaart van Europa er op na slaat dan wordt het al aardig indrukwekkend. En wat maak je toch mooie dingen mee. Nog even en je bent (weer) in St. Jean- Pied-d- Port. Wat zal het heerlijk zijn om hier nu eindelijk te voet aan te komen. Hoop dat je nieuwe schoenen aan je verwachtingen blijven voldoen.
    Veel succes met de rest van je franse kilometers. Op naar Spanje! Blijf genieten!!

    Groeten Monique H.

  • 06 Mei 2013 - 23:53

    Josien:

    Hoi Skippy,

    Wat een geweldige reis, nou dat je geniet van de stilte om je heen kan ik best geloven.

    en het is gelukkig een stuk aangenamer niet meer zo koud, en af en toe lekker door het bos.
    Zie je dan ook verschillende dieren?

    Ik weet niet hoeveel km je nog moet maar je red het en dan zien we elkaar weer maar ik blijf je volgen ik vind dit heel indrukwekkend de reis en ook je verslagen die je iedere dag maakt.

    Nou Fred een goed tocht verder en geniet ervan.


    Groetjes Josien

  • 07 Mei 2013 - 15:31

    Resie:

    Hoi Fred,
    Eindelijk heb ik jouw avonturen van de afgelopen weken bijgelezen. Wat een reis, nieuwe schoenen, nieuwe en oude kennissen, eindelijk goed en warm weer, maar ook regen!
    Super hoe je het allemaal doet en dan ook nog tijd vind om weg te dromen!
    Nog even en het laatste land van jouw reis is in zicht, de bergen lonken zoals je al aangeeft. Hopelijk zijn je nieuwe schoenen dan genoeg ingelopen?
    Veel succes en geniet van je reis. Ik ben zeer nieuwsgierig naar jouw nieuwe avonturen.

    Groetjes,
    Resie.

  • 07 Mei 2013 - 19:11

    Niek Vroemen:

    Fred,
    Leuk om te lezen dat het zo goed met je gaat en geen last hebt van je nieuwe schoenen. Je zorgt ook goed voor je zelf zoals ik dat lees in je blog en dat moet ook anders hou je deze gigantische tocht niet vol.Met de Pyreneën in zicht en die steeds dichterbij komen wens ik je voor morgen weer een fijne wandeldag toe met hopelijk goed weer en leuke mensen te ontmoeten. Slaap ze en tot morgen.
    Groetjes
    Niek

Tags: camino, santiago

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

skippy

Hallo allemaal, Al een paar jaar loop ik met de gedachten om eens de voettocht naar Santiago de Compostela te maken. Dit jaar heb ik het besluit genomen om de gedachten in daden om te zetten. In Maart 2013 wil vertrekken vanuit mijn woonplaats Sittard. Ik hoop tijdens de Camino een aantal privé zaken een plaats te geven. En daarbij komt ook nog eens dat ik als schutters vriend het absoluut fantastisch vond dat op 7 Juli 2012 St. Antonius Stramproy het Oud Limburgs Schuttersfeest won. Een schutterij waar ik het goed mee kan vinden, en daarom neem ik tijdens mijn tocht een kaars voor hen mee, voor goed weer op 7 Juli 2013. Ook hoop ik tijdens de camino veel mensen te ontmoeten en daarbij vele gedachten kan en mag uitwisselen.

Actief sinds 25 Okt. 2012
Verslag gelezen: 747
Totaal aantal bezoekers 203352

Voorgaande reizen:

10 Maart 2013 - 01 Juli 2013

Camino naar Santiago Compostela

Landen bezocht: