Dag 37, Marsac naar Port Du Dognon (28km) - Reisverslag uit Saint-Laurent-les-Églises, Frankrijk van skippy - WaarBenJij.nu Dag 37, Marsac naar Port Du Dognon (28km) - Reisverslag uit Saint-Laurent-les-Églises, Frankrijk van skippy - WaarBenJij.nu

Dag 37, Marsac naar Port Du Dognon (28km)

Door: Skippy

Blijf op de hoogte en volg skippy

15 April 2013 | Frankrijk, Saint-Laurent-les-Églises

Vannacht lekker geslapen, maar helaas liep om 7 uur alweer de wekker af. Nog even 10 min. lekker langzaam wakker worden. Hierna weer de zelfde procedure's volgen en natuurlijk even de reacties lezen op mijn dagelijkse verhaaltje. Om 8 uur ga ik lekker ontbijten. De gastvrouw is dan al weg, ze moest vroeg beginnen met werken. Dus het gehele huis is nu even voor mij alleen. Ze vroeg wel om bij het afsluiten van de deur de sleutel op de afgesproken plek te leggen. Dat is pas vertrouwen hebben in de mens. Het ontbijt is ook dit keer goed,en dat is belangrijk voor een goede start. Tegen 9.00 uur vertrek ik op weg naar de camping Port Du Dognon. Vandaag is de eerste dag van het seizoen. De eerste kilometers naar Arrenes gaan over een rustig weggetje omhoog. In Arrenes is bij een huis een Jacobsschelp boven de dichtgemetselde deur ingemetseld. Hierna gaat het 5 km. door het bos verder omhoog naar Saint Goussaud (9km). Hier staat volgens de beschrijving een "dode lantaanpaal", inderdaad hij doet het niet meer. Hij is helemaal uit steen gemaakt en straat moederziel alleen op een grasveld. In dit dorpje wijk ik ook af van de route, op aanraden van de gastvrouw in Marsac. Zij wist een kortere route door het bos. Want de normale route gaat door een dorp dat alleen interessant is als je er blijft overnachten. Dus ik ga nu een stuk de GR.654 volgen tot Les Bilanges. Het is een schitterend pad, eerste gedeelte gaat flink omhoog (674 meter) over een stenen pad, waarbij je een mooi uitzicht hebt over de vallei. Daarna daalt de weg weer geleidelijk waarbij je soms goed moet opletten voor de dikke keien op het pad. Langzaam wordt het pad vlakker door het bos, waar ik zelfs een kleine slang ( roodachtig met zwarte vlekken) heb gezien, midden op het pad op nog geen 40 cm. afstand. Hij was zich lekker aan het opwarmen in de zon. Maar meteen maakt hij zich uit de voeten als hij onraad bespeurt. Ik ga gewoon verder Rond 12.30 uur kom ik aan in het gehuchtje Sejoux waar ik ga lunchen. Er staat bij mensen in de voortuin een mooi bankje en tafeltje waar ik plaats neem, super plekje om te lunchen toch. Na de lunch ga ik rond 13.00 uur weer verder. Tegen 15.15 uur bereik ik dan Les Billanges. En als ik dan op de kaart kijk heb ik toch wat afgesneden. Door het warme weer ben ik alweer door mijn water heen. En waar kun je dat het beste bij laten vullen? Juist bij de Mairie. Hij vond het helemaal geen punt. Met een volle camelbag ga ik op weg naar de camping Port Du Dognon, welke op 4 km. lopen ligt. Dit stuk gaat over een rustige D- weg. Ik loop het laatste stuk op mijn gemak en om 16.00 uur loop ik de camping op. Rosalie begroet me al. Na het invullen van het papier en betalen (€13) krijg ik een stempel in mijn credencial en natuurlijk de sleutel van mijn chaletje. Er staat een stapelbed in en een keuken met een tafeltje. Dus voldoende voor een pelgrim die een bed zocht voor de nacht. Eerst eens alle ramen geopend om frisse lucht te laten doorwaaien.en dan gaan douchen en even bijkomen van de tocht. Tegen 18.00 uur ben ik aan tafel gegaan. Ditmaal niks bijzonders, stokbrood met jam en smeerkaas en een blikje sardientjes in tomatensaus en daarbij een lekkere kop koffie. Het smaakt wel en alles wat ik nu en morgenochtend op eet hoef ik niet meer te dragen in de rugzak. Na het avondeten lekker weer een verhaaltje verzinnen voor mijn volgers, die waarschijnlijk al is opgevallen dat ik gisteren de 1000 km. grens heb overschreden volgens mijn planning. Na het schrijven hiervan lekker nog op bed gelegen om mooie muziek te luisteren. Ik ga vandaag op tijd slapen, want morgen wordt het een lange saaie dag over alles asfalt en behoorlijk wat verkeer in de buurt van Limoges. Ik ga daar slapen bij de zusters van de Francaines naast de kathedraal. Ik ga morgen proberen op tijd te vertrekken. Het is nu nog lekker rustig op de camping en er zijn nog mooie plekjes te vinden, dus....
Overigens geen last meer gehad van mijn knie, alleen vanmiddag even in het bos op de dikke stenen bij het afdalen. De blaren helen aardig maar zijn nog niet weg.

Welterusten, pelgrim Fred.
"Skippy"

  • 16 April 2013 - 04:54

    Mirjam:

    Ha Fred,

    goed om te lezen dat je "vanwege het warme weer"snel door je water heen bent........heerlijk, toch die zon!
    succes maar weer morgen; als jij uit je bed kruipt, zoek ik die van mezelf op......Elisabeth en ik hebben samen nachtdienst. gelukkig nu tijd om even je verhalen weer bij te lezen. je hebt volgens mij veel volgers, gezien alle reacties iedere keer! het blijft ook een hele prestatie.
    tot de volgende keer, het werk roept, groetjes Mirjam.

  • 16 April 2013 - 07:46

    Jolanda.:

    Hey Fredje,

    Gelukkig dat je water op is vanwege het warme weer !
    Nu kun je tenmiste genieten van de uitzichten en heb je geen last van de regen.Ik ben verder opgelucht dat je knie niet teveel problemen heeft veroorzaakt met het lopen.

    De sleutel op de vaste plaats.......dat is zeker vertrouwen hebben in de mens, maar ja, ze wist ook wel dat je niet teveel in je rugzak past.

    Nog veel plezier vandaag en tot morgen.

    Groetjes
    Jolanda.

  • 16 April 2013 - 08:41

    Gwen:

    Hoi Fred,

    Klopt het dat je bijna op de helft bent van je tocht? Je gaat en als een speer!
    We wensen je veel zon toe.

    Tot Morge, Gwen

  • 16 April 2013 - 09:33

    Bas De Wit:

    Hoi Fred !!

    Goed bezig kerel keep it up !! Moet ik je ook nog ff updaten over de eredivisie (dat ajax kampioen wordt)
    dan laat je me maar wat weten. Dat doe ik met alle plezier ;))

    De zon zal steeds meer gaan schijnen dus de reis zal nu wel langzaam aan steeds meer glans krijgen
    dus succes en geniet ervan !!!

    mzzl Bas


  • 16 April 2013 - 11:22

    Monica:

    Ik was zondag in Reims. De steigers stonden nog niet aan de voorkant van de kathedraal.
    Ik heb een kaarsje voor je aangestoken, zo te zien werkt het meteen want je hebt nu toch
    wel eindelijk mooi weer!

    Gr Monica

  • 16 April 2013 - 12:19

    Wim En Helma:

    Hoi Fredje,

    Ja, als je nou geen pelgrim met een kaars voor mooi weer in z'n tas kunt vertrouwen, dan weet ik het toch ook niet meer !

    Groetjes uit Stramproy,
    Wim en Helma

  • 16 April 2013 - 18:47

    Niek Vroemen:

    Fred,
    Proficiat met je eerst 1000 km geweldig goed van je. Blij om te lezen dat het goed gaat met je knie en blaren ja als wandelaar weet je dat dit gebeurt maar bij goede verzorging kun je er prima mee lopen. Ik ben blij voor je dat je nu goed weer hebt want dat is een stuk makkelijker lopen.
    Geniet van het avondeten, slaap lekker en weer tot morgen.
    Groetjes
    Niek

  • 16 April 2013 - 19:31

    Monique Weling:

    Ha die Fredel,

    Gefeliciteerd met het behalen van de 1000 km grens!!! Chapeau, alweer.

    Ik moet zeggen Fred, je verhaallijn wordt met de dag beter en interessanter om te lezen! Super wat je allemaal meemaakt. Geweldig dat mensen je gewoon hun huis in handen geven, zoiets hoef je hier niet te verwachten.

    Hoe is het eigenlijk met de zolen van je schoenen, zijn ze al aan 't afslijten of valt het nog mee.

    Groetjes en zoals altijd, waldmansheil und viel Sonnenschein, Monique.

  • 16 April 2013 - 19:37

    Kristel:

    Hoi Fred,
    Succes morgen, helaas kan de tocht niet elke dag over een mooi bospad lopen, inclusief prachtige vergezichten.
    Probeer in Limoges het beroemde porselein alleen maar te bekijken, want het weegt te zwaar om mee te nemen...
    Groetjes en veel sterkte,
    Kristel

  • 16 April 2013 - 19:47

    Gert, Een Beckman-man:

    Hi Fred,

    Gisteren was ik (Beckmannetje met het zwarte brilletje) sinds enkele maanden weer eens op jouw lab in Orbis. Kwam er stoeien met de Dxen, niet belangrijk want....
    De meiden waren aan het kletsen over Fred....over wie...??? O, die Fred!!!dankje Rimka.
    Daarna zag ik de route die jij al lopend gaat volgen naar Santiago de Compostela.
    Wat een monstervoettocht.... Respect!!! Tijd om te overdenken.....iets wat voor een ieder op zijn tijd goed is.
    Heel veel succes, niet alleen met het kopen van de juiste sokken;-)
    1000 km al te voet, retourtje Parijs of ruim 250 rondjes Naarden Vesting...TOP.

    Zorg goed voor je zelf, geniet, kom gezond/refreshed weer terug.

    Gert van Wee
    Service Engineer
    Beckman Coulter Nederland

  • 16 April 2013 - 20:50

    Kiki:

    Hoi Fred
    Gaat het goed met mij wel.
    Ik heb vandaag met mama muffins gebakken,voor het feestje van Sem. Ik heb van mijn zakgeld een cadeautje gekocht voor Sem. (Een lego doeboek) ik moet zondag de honderd vlinder zwemmen en 200 vrij. ik hoop dat ik win!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    P.s. De schoenen zijn binnengekomen. Mama gaat ze morgen halen.
    groetjes Kiki

  • 18 April 2013 - 05:16

    Tineke:

    hoi Fred
    respect dat je de 1000 km voorbij bent. In mijn nachtdienst lees ik altijd even bij. leuk om je wederwaardigheden zo voorbij te zien komen.
    goede tocht verder

Tags: camino, santiago

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

skippy

Hallo allemaal, Al een paar jaar loop ik met de gedachten om eens de voettocht naar Santiago de Compostela te maken. Dit jaar heb ik het besluit genomen om de gedachten in daden om te zetten. In Maart 2013 wil vertrekken vanuit mijn woonplaats Sittard. Ik hoop tijdens de Camino een aantal privé zaken een plaats te geven. En daarbij komt ook nog eens dat ik als schutters vriend het absoluut fantastisch vond dat op 7 Juli 2012 St. Antonius Stramproy het Oud Limburgs Schuttersfeest won. Een schutterij waar ik het goed mee kan vinden, en daarom neem ik tijdens mijn tocht een kaars voor hen mee, voor goed weer op 7 Juli 2013. Ook hoop ik tijdens de camino veel mensen te ontmoeten en daarbij vele gedachten kan en mag uitwisselen.

Actief sinds 25 Okt. 2012
Verslag gelezen: 781
Totaal aantal bezoekers 203339

Voorgaande reizen:

10 Maart 2013 - 01 Juli 2013

Camino naar Santiago Compostela

Landen bezocht: