Dag 55, Roquefort naar Mont-de-Marsan (32km) - Reisverslag uit Mont-de-Marsan, Frankrijk van skippy - WaarBenJij.nu Dag 55, Roquefort naar Mont-de-Marsan (32km) - Reisverslag uit Mont-de-Marsan, Frankrijk van skippy - WaarBenJij.nu

Dag 55, Roquefort naar Mont-de-Marsan (32km)

Door: Skippy

Blijf op de hoogte en volg skippy

03 Mei 2013 | Frankrijk, Mont-de-Marsan

Heerlijk geslapen vanaf het moment dat ik de oordopjes in had. Paul zaagt in de nacht wel een compleet tropisch regenwoud tegen de vlakte. Tegen 5.30uur werd ik wakker, maar nog rustig blijven liggen want de wekker loopt pas tegen tien voor zes af. Na dat vervelende muziekje snel aangekleed en naar de bakker gegaan. Ik neem weer een cerial brood en een choco du pain en een maission du pain. Het is nog allemaal lekker warm. De koffie is inmiddels ook doorgelopen en dat ruik je. Gisteravond hadden de dames en Paul het grootste woord over het vroege tijdstip. En wie zijn wakker,Juist alle drie en de rugzak ook al ingepakt. Ik laat me niet van de wijs brengen en begin lekker met mijn ontbijt. Het smaakt goed, een stevig ontbijt heb ik vandaag nodig voor weer een lange wandeldag. Na het ontbijt verder mijn rugzak inpakken, tanden poetsen en dan nog even naar het toilet. Het is inmiddels 7.10uur en de dames menen lollig te zijn dat ik om 7.00uur wilde vertrekken. Ze herhalen dit een aantal maal. Als ik naar beneden loop voor mijn schoenen aan te trekken, roept Paul dat hij mee wil lopen. Ik zeg hem dat dit niet persé nodig is maar hij gaat mee. Zoals altijd, pijlen plaatsen in het dorp vinden ze niet nodig. Tegen 7.25uur zijn we eindelijk op het juiste spoor en kan de tocht beginnen. Het eerste gedeelte gaat helaas over asfalt, over een C-weg die parallel loopt met de drukke weg naar Mont-de-Marsan. Na een km of 2 gaan we weer de heide op. Dit is lekker lopen, zachte ondergrond en op de struiken is de dauw nog te zien, het is dan ook nog fris en nevelig. Na 9km komen we aan in Bostens, ik wil hier even op een bankje 10 min. rusten en een banaantje eten. De volgende stop is pas bij 21km want hier geeft het een bar volgens de routebeschrijving. Als Paul even wat rondloopt komt er een oudere dame vanuit een huis aanlopen met een bosje bloemen. Ze vraagt of ik pelgrim ben, ja natuurlijk. En meteen komt er weer een vraag of ik de kerk wil zien en of ik een kop koffie of thee wil hebben. Ook dit wijs ik niet af. De dame opent de kerk en hierna de "gite" waar soms nog eens pelgrims slapen. Ik maak me alvast een kop thee en Paul komt even later ook binnen. De ontvangst is super hartelijk en ze vraagt om als we weg gaan de deur dicht te maken. Zij gaat naar het kleine kerkhof achter de kerk om op het graf van haar man verse bloemen te zetten. Dit moment was een van de meest bijzondere momenten tot nu toe. Vooral die stralende ogen van die mevrouw. Ik zal voor haar en haar man een kaarsje aansteken in Santiago. Ze was en is zo lief, bedankt.
Na deze onvergetelijke gebeurtenis gaat het verder; helaas over asfalt maar wel over zeer rustige wegen naar Bouque (21 km) het is tegen 12.15 uur als we het dorpje binnen lopen. Al snel blijkt dat de bar waar we koffie willen gaan drinken dicht is. Voor de rest is het muisstil in het dorp. We lopen dan maar verder, en na 500 meter gaan we rechts een fiets-wandelpad op. Dit moeten we 7 km volgen. Na weer een paar honderd meter is er een mooie picknickplaats ingericht. Hier gaan we dan ook lunchen, Skippy heeft bijna geen reserve meer in zijn maag. Gelukkig wel in zijn rugzak/ buidel. Het zonnetje probeert er doorheen te komen. De weersomstandigheden zijn goed voor te wandelen, 18-19 graden. Na de lunch pauze (zo'n 50 min.) gaat het verder. Ik laat Paul lekker voor lopen, ik wil namelijk lekker alléén lopen; even geen gezeur aan mijn hoofd. Tegen 15.30 uur komen we aan in Mont-de-Marsan. In de gite is op het moment dat we aankomen een vergadering bezig van bestuursleden van de vereniging van St. Jacques. Als ze mij zien roepen de mensen . Ah qui Mr. Fred de Pays-Bas. Het blijkt al snel dat Amina, Alain en ik erg bekend zijn op de route. Helaas heb ik Alain en Amina moeten laten gaan, vanwege mijn problemen met de schoenen. Het was elke dag een feest om samen te lopen met "kleine, vlotte" Amina en "cafe, pipi, bier" Alain. Ik mis ze wel. Het wordt steeds drukker in de gite en iedereen ken ik wel, het zijn allemaal fransen. Ik ga maar eens lekker douchen en doe gelijk de was. Dit voelt lekker een warme douche. Ik ga de stad eens verkennen en breng een bezoek aan de Saint Marie Madeleine kerk. Ik ben er juist op tijd, ze willen juist sluiten maar ik krijg de gelegenheid om rustig rond te kijken. De kerk is vrij donker maar bezit mooie glas in lood ramen. Nog even een kaarsje aangestoken en dan ga ik verder. Eerst bij het vvv kantoor langs voor de stempel en op het terras een abdij bier drinken. Hierna nog wat inkopen doen en terug naar de gite. Hier blijkt dat ze allemaal zitten te eten ( de franstalige). Hier heb ik geen zin in en ga dan ook alleen op zoek naar een eetgelegenheid. Het wordt Italiaans vanavond. Het smaakt lekker, en alleen zijn is ook eens fijn. Bij terugkomst in de gite maak ik me nog een kop koffie en ga op de kamer lekker schrijven aan de blog. In de grote ruimte is het een "bende" van fransen. Nog even wat muziek luisteren en dan lekker slapen. Morgen een korte etappe van 21 km naar Saint- Sever. Ik ga deze ook lekker alleen lopen.

Weterusten pelgrim Fred.
"Skippy"

  • 03 Mei 2013 - 22:57

    Fieny:

    Fred je bent geweldig wat een door zetting vermogen eerst je problemen met je schoenen en je mist je wandel vriend en vriendin ,maar de ontmoeting met leuke lieve mensen maakt veel goed .
    Ik zou maar een doos kaarsen bestellen voor alle lieve en spontane mensen die je onderweg ontmoet en je steunen al is het maar met een bak koffie .
    waar blijven de nieuwe foto's ?
    kan er ook nog een kaarsje voor ons af? ( fieny betaald bij aankomst)
    En nu oogjes toe en slaap lekker Skippy

    de Borntjes

  • 03 Mei 2013 - 23:00

    Roy:

    Zo Fred weer 32 kilometertjes er op zitten. Én.... onderweg weer een mooi moment mee gemaakt!
    Als ik je verhaal zo lees heb je het wel langzaam gehad met de Franse pelgrims hé. Trek lekker je eigen plan, het is jouw camino!
    Veel succes en ga zo verder.
    Gr. Roy

  • 04 Mei 2013 - 00:20

    Lilianne Willems.:

    Nou Fred, hier ook nog een berichtje uit Stein, Jij bent al een flink stuk in de richting, en doe mijn pet voor je af wat jij allemaal presteert !!! wij gaan morgenvroeg weer op weg naar wessem om voor het tweede weekend te beginnen aan de schietwedstrijd van de Beide Limburgen. er zitten nog 8 schutters in de strijd waarvan er 4 van Nattenhoven. We zullen zien of het morgen uitgeschoten kan worden, want er zitten toch nog wel wat kanjers bij!! maar ik hou je wel op de hoogte. Ik moet zeggen wij missen je wel !! en er wordt toch wel veel over je gesproken op de sjuttewei.
    Ik wens je nog heel veel loop plezier en tot schrijfs maar weer.
    Groetjes van Lilianne de vrouw van buksmeester Hein.

  • 04 Mei 2013 - 11:45

    Jan Stevens:

    Hoi Fred
    Ja die laatste 7 km over een voormalige spoorlijn (nu een asfaltpad) kaarsrecht naar Mont de Marsan valt niet mee. Op deze dag al de nodige km in de benen en dan als toetje deze dooddoener
    Maar de mooie gite in Mont de Marsan maakt weer veel goed, en na een goede warme douche voel je je weer als herboren, want je conditie zal nu wel beresterk zijn.
    Het is zoals ik je bij je voorbereidingenverteldei, lopen wordt bijzaak (je moet nu eenmaal van A naar B) maar waar kan ik eten en slapen is steeds weer een hele gedoe, maar vanaf de Spaanse grens is dit euvel ook verholpen endan is het alleen maar genieten van al dat moois om je heen !
    Over een paar dagen wens ik je alvast veel plezier in de supermooie gite van de Basq in Ostabat
    en uiteraard ook ZINGEN (zing maar van de beste sjot) en dan de volgende dag bereik je je tweede mijlpaal SAINT JEAN PIED DE PORT (wel effe bellen naar Arno en Humberta van de gite LÉsprit du Chemin) voor je bedje te reserveren. Neem hier ook een lunchpakket mee voor je overtocht over de Pyreneeen naar Roncevalles (hier is een nieuwe gite, of eventueel de oude nederlande gite)
    Het bergpad route Napoleon is inmiddels weer open dus het bergpad over en weg van de asfaltweg
    Het wordt mooier en mooier en mooier
    Blijf genieten en wat heb jij straks veel te vertellen man
    succes
    Jan Stevens

Tags: camino, santiago

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

skippy

Hallo allemaal, Al een paar jaar loop ik met de gedachten om eens de voettocht naar Santiago de Compostela te maken. Dit jaar heb ik het besluit genomen om de gedachten in daden om te zetten. In Maart 2013 wil vertrekken vanuit mijn woonplaats Sittard. Ik hoop tijdens de Camino een aantal privé zaken een plaats te geven. En daarbij komt ook nog eens dat ik als schutters vriend het absoluut fantastisch vond dat op 7 Juli 2012 St. Antonius Stramproy het Oud Limburgs Schuttersfeest won. Een schutterij waar ik het goed mee kan vinden, en daarom neem ik tijdens mijn tocht een kaars voor hen mee, voor goed weer op 7 Juli 2013. Ook hoop ik tijdens de camino veel mensen te ontmoeten en daarbij vele gedachten kan en mag uitwisselen.

Actief sinds 25 Okt. 2012
Verslag gelezen: 687
Totaal aantal bezoekers 203355

Voorgaande reizen:

10 Maart 2013 - 01 Juli 2013

Camino naar Santiago Compostela

Landen bezocht: