Dag 24, Vezelay naar Le Chemien ( Anthien ) 25 km. - Reisverslag uit Anthien, Frankrijk van skippy - WaarBenJij.nu Dag 24, Vezelay naar Le Chemien ( Anthien ) 25 km. - Reisverslag uit Anthien, Frankrijk van skippy - WaarBenJij.nu

Dag 24, Vezelay naar Le Chemien ( Anthien ) 25 km.

Door: Skippy

Blijf op de hoogte en volg skippy

02 April 2013 | Frankrijk, Anthien

Vandaag een bijzondere dag, want ik ga weer alleen verder. Amina gaat via de noordelijke route,en ik had al gekozen voor de zuidelijke route, via Nevers. Maar ik vindt het absoluut geen probleem om weer een aantal dagen alleen op pad te zijn. Vanochtend liep al vroeg de wekker af 6.15 uur. Snel aankleden en naar boven lopen vanuit het dorp (700 meter) voor een gebedsdienst in de kathedraal. Dit was heel indrukwekkend. Schitterende samenzang tussen de nonnen en de broeders. En hierna een korte leesdienst. De namen van de aanwezige pelgrims werden genoemd en ook werd er een gebed voor mijn ouders en alle andere overleden familieleden gezegd. Dit was wel even moeilijk voor me. Tenslotte kregen alle pelgrims de zegen en een boekje met daar in een aantal gebeden. Langzaam begon mijn maag te knorren. Dus op de terugweg langs de boulangerie voor een stokbrood en natuurlijk een pain du choco en een pain du pomme (soort appelflap). Ook bij de supermarkt geweest voor fruit en yoghurt. Dan wordt het tijd voor het ontbijt, koffie en stokbrood met jam en smeerkaas. En als toetje een banaan. Om 9.40 uur eindelijk aan de wandel. Het valt meteen op dat de route super is aangegeven. Dat loopt meteen prettiger dan steeds op het blaadje te moeten kijken. De eerste 2 km gaan rustig bergafwaarts. Dan even langs Cure lopen en dan helaas door veld- en bospaden met veel modder. Ik besluit dan ook vanaf het volgende dorp langs een rustige D- weg te gaan lopen tot Bazoches. Het loopt lekker en daarbij een zonnetje en de kilometers verdwijnen onder mijn schoenen. In Bazoches (15 km. 12.15 uur) ga ik naast het vvv kantoor op een bankje in het zonnetje lekker lunchen. Natuurlijk stokbrood, smeerkaas en yoghurt erbij en als toetje een pain du pomme. Hierna in het tegenover gelegen bar-restaurant een kop koffie gaan drinken. Om 13.20 uur ga ik op weg voor de laatste 10 km. Deze gaan over bospaden en door de velden. Ook vandaag ligt het venijn van deze etappe door de National Parcours du Morvan op het einde. Want de laatste 3 km. eerst nog een afdaling dan een paar scherpe bochten en dan een klim van zo'n 800 meter richting Le Chemien. Boven aangekomen nog een paar honderd meter vlak en dan het grote gehucht in met 18 inwoners. In een stille zijstraat ligt de boerderij van Karel en Wilhelmin. Ik word hartelijk ontvangen door Wilhelmin. Ik krijg meteen een bed in een omgebouwde koestal. Ik ga eerst douchen en wassen. Nu schijnt de zon nog en kan ik de was buiten laten drogen. Na het douchen heb ik alvast een slaapplaats geregeld voor morgen. Ik moet morgen ook weer 25 km. lopen nu tot Guipy. Ook hier is het een prive adres van pelgrims voor pelgrims. Na een lekker aperetief werd het eten opgediend in de keuken van de familie, samen met een viertal franse pelgrims (natuurlijk super contact samen, ha,ha, ha). We kregen eerst een lekkere salade, gevolgd door een overheerlijke ovenschotel van rijst, vis en vele diverse groenten. De maaltijd voor een pelgrim. Daarbij een heerlijke witte wijn uit Bourgondie. Als laatste een kaasplankje en als allerlaatste een creme fresh toetje met walnoten en kaneel en erover een heerlijke borrel. Het was gewoon in een woord geweldig. Na het eten in de koestal bij open haard mijn blog verder afgemaakt. Tegen negenen zullen mijn ogen wel dicht vallen op het bed. Het was een geweldige dag. Super gewandeld, mooie vergezichten en super gegeten.

Welterusten, pelgrim Fred
"Skippy"

  • 02 April 2013 - 21:53

    Iris:

    Fred wat zijn je haren al lang.
    Zet hem op.

  • 02 April 2013 - 21:58

    Hanna:

    Hoi Fred,
    tis erg leuk je te volgen!
    jij loopt toch juist Niet door de Morvan?
    telkens heb ik ook vragen. bv.
    hoe verzorg je je voeten dan iedere dag? (omdat je dat vaak benoemt)
    en, hoe kan het dat je bijna iedere dag een verslag kunt schrijven en plaatsen?
    en, hoe regel je de slaapplek voor de volgende dag al? heb je al die adressen bij je? in een boekje? op een zelf samengestelde lijst?
    nou ja, ik snap maar al te goed als het er niet van komt iets te beantwoorden maar .... ze zijn er.
    HEEL VEEL WANDELPLEZIER EN SUCCES EN JEEEE, DAT JE AL ZO'N EIND OP WEG BENT JOH! HEEL KNAP! Daag, Hanna (uit A'dam)

  • 02 April 2013 - 22:28

    Fieny:

    Fred heb je in je gebeden ook het volleybal groepje bedacht want we hebben het hard nodig wij moeten nu nog harder lopen sinds jij er ook niet bent .

    gr fieny

  • 03 April 2013 - 00:55

    Jolanda:

    Hey Fredje,

    Dit klinkt allemaal erg mooi, gelukkig dat het nu eens een keertje makkelijk gaat.
    Of ben je ondertussen al afgehard ?
    Ik vind het heerlijk om vanuit mijn luie stoel jou avonturen te lezen, maar ik ruil zeker niet met je.
    Voor nu...lekker slapen en morgen weer vroeg op en op tijd naar de bakker voor.......

    Groetjes
    Jolanda.

  • 03 April 2013 - 01:29

    Petra J:

    Hé Fred,

    Tjee je hebt er al n aardig eindje opzitten zeg....top...en zelfs al een voorzichtig zonnetje gehad...vanaf nu zal t weer alleen maar beter worden....tenminste...normaal gesproken dan!!!
    Je bent goed bezig, dus goeie nacht en morgen gezond weer op...voor n grote wereld vol avontuur!!

    groetjes Petra

  • 03 April 2013 - 12:13

    Rimca:

    Ha die Fred!

    Fijn dat deze etappe zo lekker ging voor je. Weer alleen, maar dan kun je ook in je eentje al je zonden overdenken! Wat fijn dat je zo gastvrij ontvangen wordt op je logeeradres. Ik hoop dat je steeds meer zon krijgt, zodat de modderpaden ook verleden tijd worden.

    Zet hem op, je gaat super goed!!!

    Groetjes, Rimca

  • 03 April 2013 - 12:58

    Jan Stevens:

    Hoi Fred
    Als ik je verslag lees heb ik niet teveel gezegd over het indrukmakende Vezelay
    Vooral de pelgrimsdienst in de crypte is ovderweldigend en soms best emotioneel
    Weer alleen op pad, maar ook dat is de CAMINO, ontmoetingen en weer loslaten van pelgrims Maar let op, later op je pad kom je deze pelgrims weer tegen. Het ga je goed en blijf genieten van je tocht
    Een pelgrimstocht voor je hele verdere leven. In gedachten blijf ik met je meegaan tot in Santiago de Compostela. Moicht je straks nog goed "ter been" zijn loop dan door naar Finistera en Muxia, super mooi
    succes
    Jan Stevens

  • 03 April 2013 - 18:31

    Niek Vroemen:

    Fred,
    Wat fijn om te lezen dat je een superdag hebt gehad. Mooi dat ze in de kerkdienst voor de pelgrims en ook voor je vader en moeder hebben gebeden. Dat vind ik een pelgrimstocht. Veel succes verder en veel wandelgenot. Ik blijf je volgen Fred.
    Groetjes,
    Niek

  • 03 April 2013 - 18:50

    Josien Delissen:

    Hoi
    fred,

    Je bent al eenheel eind gekomen, we hopen nu dat er voor jouw ook mooin weer aan begint te komen.
    Gelukkig gaat het verder goed met jouw, en het lopen iets makkelijker.

    Verder vele reis groetjes


    Josien

Tags: camino, santiago

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

skippy

Hallo allemaal, Al een paar jaar loop ik met de gedachten om eens de voettocht naar Santiago de Compostela te maken. Dit jaar heb ik het besluit genomen om de gedachten in daden om te zetten. In Maart 2013 wil vertrekken vanuit mijn woonplaats Sittard. Ik hoop tijdens de Camino een aantal privé zaken een plaats te geven. En daarbij komt ook nog eens dat ik als schutters vriend het absoluut fantastisch vond dat op 7 Juli 2012 St. Antonius Stramproy het Oud Limburgs Schuttersfeest won. Een schutterij waar ik het goed mee kan vinden, en daarom neem ik tijdens mijn tocht een kaars voor hen mee, voor goed weer op 7 Juli 2013. Ook hoop ik tijdens de camino veel mensen te ontmoeten en daarbij vele gedachten kan en mag uitwisselen.

Actief sinds 25 Okt. 2012
Verslag gelezen: 993
Totaal aantal bezoekers 203327

Voorgaande reizen:

10 Maart 2013 - 01 Juli 2013

Camino naar Santiago Compostela

Landen bezocht: