Dag 69, Ventosa naar St.Domingo la Calzada (33km) - Reisverslag uit Santo Domingo de la Calzada, Spanje van skippy - WaarBenJij.nu Dag 69, Ventosa naar St.Domingo la Calzada (33km) - Reisverslag uit Santo Domingo de la Calzada, Spanje van skippy - WaarBenJij.nu

Dag 69, Ventosa naar St.Domingo la Calzada (33km)

Door: skippy

Blijf op de hoogte en volg skippy

17 Mei 2013 | Spanje, Santo Domingo de la Calzada

Vannacht super geslapen, het was een fijne slaapzaal vannacht.
Tegen 6.00 uur wakker geworden en toen eerst gaan ontbijten, een eenvoudig ontbijt met alles wat ik nog aan etenswaar bij me had, stokbrood, koffie, ham en jam. Hierna alles ingepakt en tegen 7.05 uur was alles klaar voor vertrek voor een tocht van 33 km.
Hopelijk komen de voorspellingen van het weer niet uit, want als dat wel zo is wordt het een zware dag.
De eerste 10 km naar Najera gaan over allerlei wegen dwars door de wijnvelden. Het is nog erg fris buiten en de eerste donkere wolken pakken zich al samen. En niet veel later komen de eerste druppels al naar beneden. Ik besluit maar meteen om het gehele regenpak aan te doen. Tegen 08.50 uur kom ik aan in Najera, waar ik op zoek ga naar een bar voor een kop koffie. Aan het einde van dit stadje is er een bar die open is. Ik bestel een koffie met een toastbrood met ham.
Niet veel later druppelen enkele andere pelgrims ook binnen. Na 25 minuten ga ik maar weer verder voor de volgende 6 km naar Azofra. Eerst een flinke klim door de wijnvelden en dan veranderd het pad al snel in een groot modder en waterballet.
Hier is bijna geen doorkomen aan, en het tempo gaat dan ook omlaag. Als ik in Azorfe aankom vraagt een duitse pelgrim aan me of ik ook mee ga koffie drinken, maar ja heb ik juist gedaan in Najera, dus dat sla ik af. Het weer eens even droog en ik wil snel verder naar het 11 km verder gelegen Ciruena. Hier wil ik ook dan gaan lunchen.
Want van daar uit zijn het dan nog 7 km naar Santo Domingo.
Ook het pad naar Ciruena is niet veel beter, alleen de regen wordt iets minder en het zijn alleen nog maar een paar kleine buitjes, gelukkig.
Omstreeks 11.50 uur kom ik aan het begin van Ciruena, hier is een nieuwe wijk ontstaan rondom een luxe golfresort. Hier ga ik lunchen en ik tref hier Alain en Richard. Ik neem een colaatje met een super lekker stokbrood. Dat gaat er wel in na een zware tocht tot nu toe.
Sommige hoor ik alweer denken , ja op de Camino gaat niks zonder een greintje pijn lijden.
De laatste kilometers naar Santa Domingo gaan eerst nog een stukje bergop, waar we vele dagjes mensen inhalen, en vanaf de top van de berg zien we even later ons einddoel voor vandaag liggen. Hopelijk komen we nog net voor de bui binnen die zich snel boven ons ontwikkelt.
Gelukkig we bereiken Santo Dominigo de la Calzade droog en ga ik op zoek naar de Auberge Cisterciense, een oude zusterorde.
Ik slaap op een 3 persoonskamer met Alain en Richard. Eerst even mijn nichtje Elllen bellen, want ze heeft vandaag verjaardag. Proficiat vanuit een regenachtig Spanje.
Hierna lekker een warme douche en dan even bijkomen van de tocht. Als we alle 3 onder douche zijn geweest gaan we eens door het stadje heen slenteren, op zoek naar een bar en waar we vandaag kunnen warm eten. Bij een bakker snel een gebakje genomen op de verjaardag van Ellen.
Bij een gezellige bar gaan we naar binnen en drinken een biertje. De heren blijven nog even zitten, maar na een biertje wil ik even naar de Kathedraal gaan kijken. De entree kost 3 euro, Ze houden hier kippen in de kerk vanwege een zeer oude legende. De kathedraal is prachtig en op een plek mocht je nog echte kaarsje aansteken, en dat heb ik dan ook gedaan. Voor een ieder die ik lief heb, en natuurlijk voor goed weer.
Ik ben gaan eten in de bar waar we ook vanmiddag waren. Samen met Alain, Richard en Gundolf. Ik heb als voor- en hoofdgerecht paella besteld en als dessert vanille ijs en daarbij een rood wijntje. Het smaakte super, zeker die dubbele portie. Na het eten nog een koffie gedronken. Heintze bestelde nog een fles rode wijn. Nog even een collega, Sonja, van mij gebeld vanwege haar verjaardag.
Het was erg gezellig in de bar. Morgen is de eindbestemming nog niet bekend. Eigenlijk is Belorado het einddoel maar dat is maar 24 km en wij willen iets verder gaan. Want dan hoeven wij naar Burgos a.s. zondag niet 27 maar iets minder en dus hebben wij meer tijd in Burgos
Tegen 21.30 uur zullen de ogen wel dichtvallen.

Welterusten pelgrim Fred.
"Skippy"

  • 17 Mei 2013 - 18:59

    Nathalie:

    Je bent er vroeg bij vandaag. Heb ik vanavond niets meer te lezen ;)
    Jammer van die regen in Spanje, hier is het helaas niet anders. We zien dat de route in Spanje al lekker opschiet. We volgen je nog steeds op de voet. Houd vol, maar dat gaat, zo te lezen zeker lukken. Groetjes uit Merkelbeek

  • 17 Mei 2013 - 19:52

    Monique Weling:

    Ha die Fredel,

    Ik dacht echt dat je nu toch eindelijk goed loopweer zou gaan krijgen, maar als ik je blog lees, dan valt dat vies tegen! Sneu voor je. Als het een troost voor je is: het weer hier is ook echt knudde...regen, regen en nog eens regen.
    Apart om te lezen dat in de gites en auberges waar je komt toch weinig rekening gehouden wordt met de andere mensen die hun verdiende nachtrust proberen te krijgen. Er is er altijd wel eentje die het licht aanmaakt of veel herrie produceert. Had ik niet gedacht.

    Je gaat goed Fredel, laat je niet kisten door domme Amerikanen die niet van frisse lucht houden.

    Waldmansheil und liebe grusse, Monique.

  • 17 Mei 2013 - 19:52

    Roy:

    Hey Fred, wat fijn dat je al een stukje schrijft, om tijdens mijn AD te lezen.
    Het was vandaag geloof ik een natte en glibberige dag hé. Maar ook vandaag heb je weer goed doorstaan. Je hebt ondertussen al 1.784.000.000 cm gelopen....., dus bij mij kwam weer de vraag boven: houden je schoenen het nog? Je loopt wrs wat minder asvalt als het eerste deel, dus slijten ze mogelijk minder snel.

    Tot later..

    Gr. Roy

  • 17 Mei 2013 - 20:01

    Wim D'r Generaal:

    Hallo Fred, ik krijg het idee dat je steeds harder gaat lopen nu het doel dichterbij komt, maar ik zal me wel vergissen. Fijn dat je steeds weer gezelschap hebt onderweg of 's avonds. Goed voor de contacten en wie weet wat het oplevert.
    Hou de moed er in, ik volg je dan gewoon iedere dag. Succes van alle sjuttevrung van Gen Berg.

  • 17 Mei 2013 - 21:10

    Jolande Claessen:

    Ola Fredo,

    Man, je trampellito al helemaal in het spaans, muy bien, nu nog een beetje Spaanse rayos del sol erbij en je bent een Peregrino feliz.
    Ik vind eigenlijk dat je je niet meer moet scheren en laat je haar gewoon groeien, misschien kun je het wassen ook overslaan, scheelt in tijd en dan heb je dadelijk als het te druk wordt met al die mede pelgrims nog wat ruimte om je heen, hahaha.
    Wens je nog vele buen paseo's toe en geniet er van!!!

    Saludos cordiales Jolande

  • 18 Mei 2013 - 10:29

    Niek Vroemen:

    Fred,
    Ondanks een dag batteren in weer en wind hou je goed de moed erin. Ik vind je een kei zoals je presteert.
    Voor morgen wens ik je weer een fijne wandeldag met hopelijk goed weer en veel plezier.
    Slaap ze en tot morgen.
    Groetjes,
    Niek

Tags: camino, santiago

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

skippy

Hallo allemaal, Al een paar jaar loop ik met de gedachten om eens de voettocht naar Santiago de Compostela te maken. Dit jaar heb ik het besluit genomen om de gedachten in daden om te zetten. In Maart 2013 wil vertrekken vanuit mijn woonplaats Sittard. Ik hoop tijdens de Camino een aantal privé zaken een plaats te geven. En daarbij komt ook nog eens dat ik als schutters vriend het absoluut fantastisch vond dat op 7 Juli 2012 St. Antonius Stramproy het Oud Limburgs Schuttersfeest won. Een schutterij waar ik het goed mee kan vinden, en daarom neem ik tijdens mijn tocht een kaars voor hen mee, voor goed weer op 7 Juli 2013. Ook hoop ik tijdens de camino veel mensen te ontmoeten en daarbij vele gedachten kan en mag uitwisselen.

Actief sinds 25 Okt. 2012
Verslag gelezen: 798
Totaal aantal bezoekers 203348

Voorgaande reizen:

10 Maart 2013 - 01 Juli 2013

Camino naar Santiago Compostela

Landen bezocht: