Dag 94, Santiago naar Negreira (23km) - Reisverslag uit Negreira, Spanje van skippy - WaarBenJij.nu Dag 94, Santiago naar Negreira (23km) - Reisverslag uit Negreira, Spanje van skippy - WaarBenJij.nu

Dag 94, Santiago naar Negreira (23km)

Door: Skippy

Blijf op de hoogte en volg skippy

11 Juni 2013 | Spanje, Negreira

Vannacht goed geslapen, ondanks dat we weer lang hadden nagetafeld met z´n alle. Het was dan ook de laatste maal dat we tezamen waren.
Op 6 uur werd Jean onrustig, hij vliegt vandaag terug naar huis in de Elzas. Ik heb het tedoen met de stewardessen in dat vliegtuig, want Jean wil en kan alleen maar lopen, dus ook in het vliegtuig. hahaha.
Ik ben toen ook opgestaan omdat ik afscheid natuurlijk wilden nemen van mijn Agota en ook van haar lieve zus Julia. Zij hebben om 9.15 uur een vlucht van Santiago naar Barcelona en dan verder via Wenen naar Boedapest en vervolgens het laatste stuk met trein.
Het was weer een heftig afscheid, gelukkig was Karin ook even naar beneden gekomen om een ieder op te vangen, erg lief van je Karin.
Bij Agota vloeide dikke tranen en ze denkt gewoon dat we elkaar niet meer zien, maar Agota ik kom je snel opzoeken. Maar ook ik hield het niet droog. Julia probeerde haar zusje te troosten, maar op een gegeven moment heb ik beide proberen te troosten en hierna heeft Karin beide nog getroost. Het was heftig, zeker als de deur dicht gaat van het hotel en ze met de taxi vertrekken richting luchthaven. gelukkig was Karin er nog en wij zijn ons toen in de armen gevallen en hebben ons eens stevig vastgepakt en dat deed goed.
Toen heb ik mij even terug getrokken op de kamer en proberen verder te gaan met het heden..... checklijst voor een wandeldag weer te voorschijn gehaald en afgewerkt. Voeten verzorgen en omdat het buiten regent voorzorgs maatregel treffen. Regenhoes en regenpak klaar leggen. Ik heb zelfs gedacht dat het regent omdat nu veel mensen verdrietig zijn, omdat we van vele afscheid moeten nemen.
Om 7.45 uur gaan ontbijten met Karin, Monika, Marianne, Birgit, Anne en Gundolf. Marcus was er ook nog, hij vliegt vandaag ook terug naar huis.
De rest gaat of met de bus naar Fisterra, of zoals Birgit en ik die weer lekker gaan wandelen richting de kust. Allleen Karin blijft nog in Santiago.
Om 9.00 uur vertrekken Birgit en ik dan, na een emotionele ochtend, naar Negreira in de regen. Gelukkig gaat het onderweg steeds minder hard regenen. Gelukkig.
Nadat we Santiago uit zijn wordt het een mooie afwisselend tocht, door schitterende bossen en door velden. De eerste stop maken we na 8 km in Ventosa, hier drinken we een welverdiende cafe con leche.
Na de koffiepauze gaat het eerst nog wat berg af, maar inmiddels weet iedereen het wel, dit is geen goed teken, en ja hoor beginnen aan een flinke klim door het bos, over een lastig keienpad van zo´n 5% stijging.
Ik zeg tegen Birgit loop je eigen tempo, boven op de "top" wacht ik op je.
Na een gedeelte door het bos, je denkt dat je boven bent, een scherpe rechtsbocht en weer verder klimmen en tot slot nog een 800meter over asfalt tot de top.
Uiteindelijk komt Birgit een paar minuten later aan, we besluiten omdat het tegen 12.30uur aanloopt in het volgende dorpje te pauzeren en iets te eten. Voor de afwisseling neem ik een stokbrood met chorizo en een colaatje. Het smaakt als vanouds weer erg lekker. De barman vertelt ons dat het nog een 5 tal kilometers is naar Negreira.
Het laatste stuk tot ons einddoel loopt lekker, fijn afwisselend dan over asfalt en dan weer door het bos, maar natuurlijk ligt er op de laatste kilometer nog klein klimmetje in het verschiet voor ons pelgrims.
Tegen 15.00 uur komen we aan in Auberge San Jose, een fijne, rustige en moderne herberg. Een aanrader voor een ieder richting Finesterre.
Na het inchecken, eerst het regenpak ophangen voor te drogen en daarna zelf onder een warme douche springen. Dit had ik wel nodig.
Nog even de was wassen en ophangenen dan eerst eens mijn mail en sms checken, misschien zit er een van Agota bij. En niet een van Agota maar vijf, echt lief. Ze zijn goed aangekomen in Barcelona en vliegen nu boven Salzburg en zijn dus bijna in Wenen.
Ook werd ik nog even gebeld door mijn oom Paul om mij te feliciteren met de behaalde prestatie, bedank Paul en Paulien.
Dan alvast wat schrijven aan mijn blog, zodat het steunpunt in Brunssum, niet zoals de laatste 2 dagen tot middernacht moet wachten op de sms-jes. Sorry, sorry, sorry, maar het was ook zo gezellig.
Even later komt Birgit langs om me te vragen wanneer we gaan eten. Zij krijgt net zoals ik wel trek in een lekkere warme maaltijd.
Voor we gaan eten nog even langs de supermarkt, om iets te halen voor morgen onderweg.
We eten vandaag weer pelgrimsmenu. Als eerste neem ik salade de pasta en daar varkens filet met aardappelen en erwten. Daarbij een Tinto Vino.
het smaakt goed, als toetje een Flan met een cafe con leche.
Tegen21.30uur lopen Birgit en ik weer terug naar de Auberge. Hier nog even geklets met 3 nederlandse dames, die alleen het rondje Finesterre doen. Tot slot nog even de blog bij gewerkt.
Morgen lopen 29 km naar Olveiroa. Hierna komt de splitsing of eerst naar Fiisterra of eerst naar Muxia. Hoe het er nu uit ziet loop ik eerst naar Fisterra en dan naar Muxia. Maar die keuze wordt pas morgenavond gemaakt.

Welterusten Pelgrim Fred " Skippy"



  • 11 Juni 2013 - 19:28

    Niek Vroemen:

    Fred,
    Ik leef toch wel met je mee met het afscheid van Agota maar ja live goes on om het maar zo te zeggen. Leuk om te lezen dat je niet alleen hoeft te wandelen zodat je toch iemand hebt om eens mee te praten. Ik wens jou en Birgit een goede nacht toe en voor morgen weer een fijne wandeldag met veel plezier voor beiden.
    Ik blijf je volgen zolang als je blogs schrijft Fred. Slaap ze en tot morgen. Groetjes, Niek

  • 11 Juni 2013 - 20:25

    Carla Coevert:

    Hey Fred,
    Ik had wel verwacht dat het afscheid moeilijk zou zijn. Je bent weer alleen nu, maar je hebt toch de kracht om door te zetten naar Finisterre. Finisterre is mogelijk het einde van de wereld, vooral in de regen, maar mogelijk ook het begin naar een nieuwe wereld (Hongarije) Neem even afstand van alles en laat alles eerst even de revue passeren en bezinken, voordat je daadwerkelijk weet wat je wilt en wie je daadwerekelijk bent ? Soms lijkt alles mooier als het daadwerkelijk is. Overigens geweldig dat je in Santiago aangekomen bent naar een kleine 3000 kilometer. Ik heb het na 300 km al helemaal gehad. Op 13/6 zal ikaankomen in Santiago en mogelijk daarna volgt Finisterre, een en ander is afhankelijk van het weer, want regen haat ik.
    Mogelijk treffen we elkaar nog ?

    Nogmaals chapeau voor je prestatie, ik doe het je zeker niet na. Ik ben wel heel blij je ontmoet te hebben.
    Veel stekte met je alleen zijn en het afscheid nemen van alles wat niet meer is.

    Hasta luego
    Carla Coevert

  • 12 Juni 2013 - 02:42

    Monique Weling:

    Ha die Fredel,

    Heftige dag voor je vandaag. Maar de zon gaat vast wel weer schijnen, letterlijk en figuurlijk.
    Enjoy.

    Waldmansheil und liebe grüsse, Monique.

  • 12 Juni 2013 - 08:15

    Mirjam:

    Fred, wat een ontroering in je blog! ik voel met je mee, maar zo te lezen is het geen lang afscheid....geniet nog van je laatste paar dagen (hopelijk met zon) en een goede terugreis naar ons kikkerlandje; we zitten met smart op je te wachten, want je verhalen zijn in het echt vast nog mooier!

    groetjes, Mirjam.

  • 12 Juni 2013 - 08:17

    Jan Maurits:

    Hoi Skippy,

    Gefeliciteerd !

    Ik zou eerst naar Muxia gaan en daarna naar Finesterre,vond Muxia een beetje tegenvallen.

    Mvg,Jan.

Tags: santiago, camino

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

skippy

Hallo allemaal, Al een paar jaar loop ik met de gedachten om eens de voettocht naar Santiago de Compostela te maken. Dit jaar heb ik het besluit genomen om de gedachten in daden om te zetten. In Maart 2013 wil vertrekken vanuit mijn woonplaats Sittard. Ik hoop tijdens de Camino een aantal privé zaken een plaats te geven. En daarbij komt ook nog eens dat ik als schutters vriend het absoluut fantastisch vond dat op 7 Juli 2012 St. Antonius Stramproy het Oud Limburgs Schuttersfeest won. Een schutterij waar ik het goed mee kan vinden, en daarom neem ik tijdens mijn tocht een kaars voor hen mee, voor goed weer op 7 Juli 2013. Ook hoop ik tijdens de camino veel mensen te ontmoeten en daarbij vele gedachten kan en mag uitwisselen.

Actief sinds 25 Okt. 2012
Verslag gelezen: 1005
Totaal aantal bezoekers 203095

Voorgaande reizen:

10 Maart 2013 - 01 Juli 2013

Camino naar Santiago Compostela

Landen bezocht: