Dag 38, Pont Du Dognon naar Limoges ( 35 km. ) - Reisverslag uit Limoges, Frankrijk van skippy - WaarBenJij.nu Dag 38, Pont Du Dognon naar Limoges ( 35 km. ) - Reisverslag uit Limoges, Frankrijk van skippy - WaarBenJij.nu

Dag 38, Pont Du Dognon naar Limoges ( 35 km. )

Door: Skippy

Blijf op de hoogte en volg skippy

16 April 2013 | Frankrijk, Limoges

Vannacht, ondanks het kleine bed (1.80 m ) heb ik redelijk geslapen in mijn lakenzak.Want de dekens die hier lagen waren waarschijnlijk nog van afgelopen seizoen blijven liggen. Om 6.30 uur gaat de wekker, nog even bijkomen maar dan roept de plicht. Eerst buiten water tappen en alvast aanzetten om te laten koken. Ondertussen mijn voeten een goede opknapbeurt geven. Want vandaag wordt het een lange zware dag. Omdat het water nog niet kookt, ook alvast alles ingepakt. Het is tijd voor te ontbijten, ditmaal het laatste stuk stokbrood, smeerkaas en een sinaasappel. Ook is er nog brood, als het nodig is, en erbij koffie. Na het ontbijt vertrek ik meteen. Het is dan tegen 8.00 uur. Het is nog fris en mistig. Na 6 km. kom ik in Le Chalenet Du Dognon waar ik de boulangerie bezoek voor twee...... broodjes. Hierna ga ik over rustige wegen naar Saint-Priest-Taurier.
Als ik aankom heb ik hier ong. 16 km. erop zitten en meteen het zwaarste met al dat klimmen. Ik doe ook lunchen. Mijn laatste sneetjes brood gaan eraan, net zoals die 2 eerder gekochte broodjes. Na een 40 tal minuten gaat het verder richting Saint-Just- Le Matel en dan via Feytiat naar Limoges. Maar al in het eerste dorpje kom ik een richtingwijzer tegen naar Panazol en dat is nog korter. Helaas is wel dat de D-weg wel drukker wordt. Maar hij blijkt goed te lopen en het meeste verkeer gaat naar Panazol en daar heb ik geen last van. In Panazol moet ik wel even mijn GPS raadplegen, want lopen over de snelweg is waarschijnlijk ook voor pelgrims verboden. Maar al redelijk snel vind ik een fijne weg naar Limoges. Natuurlijk bij aankomst eerst naar de kathedraal, want daar eindigt de tocht na 35 km. Een kijkje nemen in de kathedraal en een mooie stempel halen voor in mijn credenciaal. Ik slaap vannacht naast de kathedraal bij de zusters van Fransicanen. Na alles op mijn kamer te hebben gelegd, eerst het belangrijkste gaan regelen. Op zoek naar een schoenmaker voor het vernieuwen van de zolen, als dat lukt. Want ze zijn super snel versleten door het vele lopen over asfalt, dit i.v.m. het slechte weer in het begin van de tocht. Gelukkig is het gelukt om een schoenmaker te vinden. Hij zet er nieuwe hakzolen onder. Deze moeten het toch tot de grens in Spanje houden. Want in Saint-Jean Pied de Port wachten nieuwe schoenen op mij. Dus Monique W. je kunt goed in de glazen bol kijken. Hopelijk houden de zolen ook de komende 3 weken. Maar voor de zekerheid ga ik op zoek naar duc tape. De schoenen kan ik morgen halen, dus morgen een rustdag, en dan ga ik lekker genieten in Limoges, bij goed weer. Want na morgen kelderen de temperaturen weer danig tot 12- 14 graden en soms regen erbij. Maar dat is voor later. Eerst lekker douchen en de was wassen. Inmiddels knort mijn maag al. Ik ga dan ook in het centrum van Limoges op zoek naar een gezellig terras. Ik vind al snel een pleintje achter de kathedraal. Ik ga eten bij een Irish Pub de L'Irlandais. Ik neem een lekkere salade met frites en natuurlijk een Guinnes erbij. Het smaakt heerlijk, ook om weer eens patat te eten. Na het eten heb ik ook hier de sms-jes geschreven en verstuurt naar het voor mij belangrijke steunpunt in Brunssum. Ze staan hier volledig achter me en steunen me altijd. Super,Minie en Nico voor de belangrijke steun en het steeds weer aanhoren van de dagelijkse gebeurtenissen. Als ik klaar ben met de blog neem ik het laatste slokje Guinnes en ga terug naar het klooster. Internet of WIFI hebben ze er niet, dus lekker muziek luisteren en op tijd slapen gaan. Morgen dan eens uitslapen tot 8.00 uur en dan op zoek gaan naar een nieuwe slaapplaats voor de nacht.Twee nachten in het klooster kan niet.

Welterusten, pelgrim Fred.
"Skippy"

  • 16 April 2013 - 21:49

    Lizet:

    Jeetje Fred, je bent meters aan het maken.
    Als ik nu op de kaart kijk is haast niet voor te stellen dat je echt in Sittard bent vertrokken!
    Heel erg knap.

    Groetjes, Lizet

  • 16 April 2013 - 22:09

    Yvonne:

    Ik lees net je blog en ik vroeg me af of je op je blote voeten door Limoges gaat wandelen of heb je misschien nog een paar zondagse schoenen mee.
    Geniet morgen van je rustdag!

    Groetjes Yvonne

  • 16 April 2013 - 22:15

    Fieny:

    Fred een heel leuk verslag en wat een toer 35 km je bent een kanjer maar twee dagen bij de nonnetjes is te veel voor een vrijgezel we wensen je een rustige nacht en een hele fijne rustdag geniet er van en zoek een internet cafe voor de mooie foto's door te sturen


    gr de Borntjes

  • 16 April 2013 - 22:56

    Roy:

    Hoi Fred, ik vroeg mij zo juist af wanneer je nog eens een rustdag ging nemen. Dus bedankt voor je snelle antwoord. Limoges lijkt mij wel een leuke stad om een extra dagje te verblijven. Dus veel plezier met het verkennen van Limoges. Ik zag met googelen dat er ook een toeristentreintje rijdt, dus mocht je even genoeg hebben vh lopen.... (wrs alleen hoogseizoen).
    Rust goed uit en geniet van je "vrije" dag.

    Gr. Roy

  • 16 April 2013 - 23:05

    Patrick Ten Have:

    Hey Pelgrim,

    Je gaat hartstikke goed joh. Maar de zolen al versleten? ze werden nog we lgoed gekoeld door al die sneeuw en regen die je gehad hebt. Misschien ff mailen met de leverancier?

    Na weer een lange dag morgen lekker uitrusten en genieten van wat je al bereikt hebt zover, de 1000 ligt alweer ver achter je.
    Mocht je nog kaarsjes gaan opsteken, wij als PSV'ers kunnen ook wel wat hulp gebruiken ;-)..!!!

    Slaap lekker, rust morgen goed uit, en ik wacht vol spanning op je volgende avonturen.

    gr. Patrick

  • 17 April 2013 - 11:02

    Bas De Wit:

    Hoi Fred !!
    Geniet maar van je vrije dag !!!
    En gebruik die dag maar niet om de psv-ers een handje te helpen, want dan ben je de hele dag kaarsen aant opsteken ;)

    Bon voyage

  • 17 April 2013 - 16:07

    Kelly :

    Hoi Fred
    Nog steeds stevig de pas erin zie ik. Wat een afstand heb je al afgelegd.
    Dan even een nieuwtje uit Sittard. Zondag 7 april is onze Sjoerd geboren.
    Wij zijn ook al met hem aan het wandelen, maar niet zo ver dat we nieuwe schoenen nodig hebben

  • 17 April 2013 - 17:44

    Monique Weling:

    Ha die Fredel,

    Tja wat zal ik eens zeggen, ik heb mijn roeping misgelopen! Thei zegt al altijd: "heb je de auto nodig of vlieg je op je bezem!".
    Komt wel goed uit qua timing dat je schoenen stuk gaan in een iets grotere plaats; stel je voor dat het ergens in zo'n gehucht was geweest, waar ze niet eens weten wat een schoenmaker is!

    Doe lekker rustig aan en ben maar eens de toerist Skippy ipv de Pelgrim.

    Waldmamsheil und liebe grusse.

  • 17 April 2013 - 19:00

    Niek Vroemen:

    Fred,
    Geniet maar van je vrije dag want die is ook nodig. Ik hoop dat ze jouw schoenen goed maken zodat je geen last krijgt tijdens het lopen, maar we gaan er van uit dat het een goede schoenmaker is in zo een stad.
    Geniet van je vrije dag en voor strakd weer lekker eten en slapen en weer tot morgen.
    Groetjes
    Niek

Tags: santiago, camino

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

skippy

Hallo allemaal, Al een paar jaar loop ik met de gedachten om eens de voettocht naar Santiago de Compostela te maken. Dit jaar heb ik het besluit genomen om de gedachten in daden om te zetten. In Maart 2013 wil vertrekken vanuit mijn woonplaats Sittard. Ik hoop tijdens de Camino een aantal privé zaken een plaats te geven. En daarbij komt ook nog eens dat ik als schutters vriend het absoluut fantastisch vond dat op 7 Juli 2012 St. Antonius Stramproy het Oud Limburgs Schuttersfeest won. Een schutterij waar ik het goed mee kan vinden, en daarom neem ik tijdens mijn tocht een kaars voor hen mee, voor goed weer op 7 Juli 2013. Ook hoop ik tijdens de camino veel mensen te ontmoeten en daarbij vele gedachten kan en mag uitwisselen.

Actief sinds 25 Okt. 2012
Verslag gelezen: 832
Totaal aantal bezoekers 203341

Voorgaande reizen:

10 Maart 2013 - 01 Juli 2013

Camino naar Santiago Compostela

Landen bezocht: