Dag 46, Saint-Astier naar Mussidan (24+5 km.) - Reisverslag uit Mussidan, Frankrijk van skippy - WaarBenJij.nu Dag 46, Saint-Astier naar Mussidan (24+5 km.) - Reisverslag uit Mussidan, Frankrijk van skippy - WaarBenJij.nu

Dag 46, Saint-Astier naar Mussidan (24+5 km.)

Door: Skippy

Blijf op de hoogte en volg skippy

24 April 2013 | Frankrijk, Mussidan

Ik heb heerlijk geslapen in de woonmobil. Alleen de twee Duitsers hadden het voor zichzelf wel zwaar gehad. Dat is dan pech hebben. Alain was al om 6.30 uur wakker en had al koffie gemaakt voor een ieder. Ik ben even later opgestaan, eerst de voeten verzorgd en dan alvast het grootste deel ingepakt. Dan lekker ontbijten, en ik heb toch gisteren lekker brood gekocht bij de bakker. Dat gaat er in zonder moeite met franse kaas en de verrassing van Amina, een klein potje nutella. Om 8.00 uur zijn we start klaar en vertrekken voor 24 km. naar Mussidan. Amina gaat voorop, ze is weer helemaal fit want het tempo is vanaf het begin hoog, zo rond de 5.7 tot 5.9 km/uur. Na een uurtje bereiken we dan ook al het dorpje Chancalada waar een schitterende abdij staat. We gaan verder en hopen dat er over een kleine 7 km. een bar open is voor koffie. Het tempo blijft lekker hoog, alleen blijkt de beschrijving niet meer te kloppen met waar we zijn. Als we uiteindelijk weer redelijk op het "juiste"pad zijn gekomen blijkt dat we misschien in werkelijkheid amper verder zijn gekomen. Het staat gewoon zeer slecht aangegeven en er loopt dan ook een nieuwe en een oude route door elkaar en voor het helemaal compleet te maken hebben grapjassen er ook nog een commerciele route langs gelegd om langs een nieuwe gite te lopen. We lopen uiteindelijk een "vertraging" op van 3 kwartier. Maar dit veranderd niets aan ons humeur. Als we op het kaartje zien dat we over twee km. in Douzillac aankomen is het zeker goed want hier stoppen we voor koffie en doen we meteen lunchen, want het is inmiddels bijna 12.00 uur. De barvrouw heeft er geen moeite mee dat we lunchen op haar terras. Het brood gaat er bij alledrie goed in. Wat wil je, bijna 19 km. berg op en af lopen en een tgv ervoor met de naam Amina. Na iets meer dan half uur is het tijd om verder te gaan voor de laatste 10 km. Ook deze gaan lekker, al gaat de warmte wel meespelen. Het is nu ongeveer 24 graden. In Sourzac komen we nog langs een mariagrot. Vanaf hier is het nog 4 km. door het veld naar het einddoel Mussidan. Als we voorbij de kerk in Mussidan lopen komen we langs een mooi voorbeeld van een verkeersbord met daaronder een extra opmerking "let op voor de zeer gevaarlijke kinderen en ouders". Dan ziet Alain de juiste cafe liggen met een uithangbord van Perforth, Amstel en Heineken bier. Hier wil hij op het terras gaan zitten. Het eerste biertje glijdt heerlijk langs onze droge kelen af. Als het 4 uur is komen de duitsers ons vragen of we wel een slaapplaats hebben, want zij hebben nog geen. Wij sturen ze naar de vvv en de mairie, maar ze kunnen dit niet. Amina heeft het gehad met ze en ik ook wel. Ze reizen gewoon mee met iemand en regelen niets. We gaan naar de supermarkt voor het avondeten. Amina vindt een fles rode wijn uit Marokko en Alain heeft frites gescoord. Samen met een grote salade van bonen, sla en tomaten gaat het allemaal goed smaken. Natuurlijk hoort brood en kaas ook tot de uitrusting erbij. Het is erg lekker en gezellig om nog eens te lachen over de dag van vandaag. Natuurlijk heb ik me ook nog gedoucht en gewassen, maar dat begrijpen jullie wel. Ik ga langzaam afsluiten, want morgen starten we om 7.00 uur voor de lange etappe naar Saint- Foy- La- Grande (33 km.) en ook nog een temperatuur van plusminus 27 graden.

Welterusten pelgrim Fred.
"Skippy"

• 24 April 2013 - 21:39

IMI:

Hoi Fred,

Gelukkig dat t weer beter is geworden. Het leven als pelgrim bevalt je goed lees ik uit je verhalen. (Afgezien van een paar lastige Duitsers)
    Zit je nu bijna op helft?

Groetjes aan Amina en Alain.

• 24 April 2013 - 21:41

Fieny:

Fred perfect gewandeld maar met een vrouw in de arm gaat alles beter maar de pilsjes op het terras smaken nog goed , maar nu niet klagen over 27 graden dat is beter dan in de sneeuw vast zitten jullie hebben het wel gezellig samen en voor ieder pilsje en wijntje steekt een goede pelgrim ook een kaarsje aan en we wachten met spanning op de nieuwe foto's

Gr de Borntjes

• 24 April 2013 - 21:49

Monique:

Hoi Fred,
    Lekker weer is het nu, wanneer kom je inpakken voor de vrijmarkt. Je moet je verkooptalenten weer laten zien. dit is wat Sem zei.
    Trouwens het pakje is dinsdag aangekomen. Dus je nieuwe maatjes voor de rest van de camino staan al op je te wachten. O ja Maurice heeft je voortuin nog geschoffeld. Hij was toch bezig.
    Groetjes van ons allemaal.

• 24 April 2013 - 22:39

Jeanneke:

Dag Fred,

Duitse grondigheid is bij de twee Duitsers ver te zoeken. Uit je verhalen blijkt dat je het goed na je zin hebt. Hartstikke leuk dat je weer Amina bent tegengekomen. Succes morgen met de lange etappe.

• 25 April 2013 - 16:33

Niek Vroemen:

Fred,
    Goed om te lezen dat jullie het samen leuk hebben en van de twee Duitsers zou ik zeggen links laten liggen.
    Geniet maar van de etappes en het goede weer. Veel plezier nog samen eet en drink maar lekker en tot morgen. Groetjes,
    Niek

Tags: camino, santiago