Dag 57, Saint- Sever naar Hagetmau (17 km) - Reisverslag uit Hagetmau, Frankrijk van skippy - WaarBenJij.nu Dag 57, Saint- Sever naar Hagetmau (17 km) - Reisverslag uit Hagetmau, Frankrijk van skippy - WaarBenJij.nu

Dag 57, Saint- Sever naar Hagetmau (17 km)

Door: Skippy

Blijf op de hoogte en volg skippy

05 Mei 2013 | Frankrijk, Hagetmau

Omdat het zondag is heb ik gekozen voor een korte etappe. Het probleem is eenvoudig weg, het aantal slaapplaatsen tussen de etappe plaatsen om een etappe langer cq korter te maken. En dus 2 relatief kortere etappes achter elkaar. Ook wel eens fijn. Ik heb vannacht met oordopjes goed geslapen. Als ik tegen 7.00 uur wakker word,merk ik dat ik de laatste ben. Iedereen is al wakker en sommige hebben zelfs al het ontbijt genuttigd. Ik weet niet wat er aan de hand is, en het is maar 17 km vandaag. Dus doe ik rustig aan. Maar schijnbaar is dat juist een woord dat in de franse taal waarschijnlijk niet voorkomt. Ik doe me eerst aankleden en ga dan naar de bakker voor een brood. Want ik heb te weinig voor vanavond en morgenvroeg. Ik koop ook nog iets lekkers,...het is ja zondag. De eerste vertrekken al om 7.30 uur ze moeten ja ook vandaag 4 km verder lopen en hebben dan het geluk dat het morgen 4 km korter is. Paul en de "meisjes" willen dit ook doen, maar waar slapen? Hij zegt als hij vertrekt; ik denk dat ik vandaag 14-15 km langer loop want ik heb geen zin om al tegen de middag te stoppen. En morgen dan; denk ik dan. Maar ja, moet iedereen zelf weten, ik loop mijn eigen camino. Eerst maar eens ontbijten, kop koffie, stokbrood en vers brood een pain du choco en als beleg smeerkaas. Het smaakt goed en belangrijker nog het voedt goed. Nu eens alles gaan inpakken en mijn tanden poetsen en dan klaar maken voor vertrek. Nog even een check of ik niets vergeten ben. Oké, het is tijd om te vertrekken naar Hagetmau. Een lange wandeltocht van 17 km, het is dan net 9.00 uur. Het is nog wat fris buiten, maar de voorspellingen zijn goed, zo'n 22 graden, licht bewolkt en een zonnetje. De eerste kilometers gaan weer eens over asfalt, maar al snel veranderd dit en wordt het een stenen pad. Het uitzicht tussen de velden is mooi, je ziet de eerste voorlopers van de Pyreneeën al. Ook na een aantal vlakke etappes wordt dit er al weer één met iets meer heuvels erin. Na 7 km maak ik een kleine tussenstop om in Audignon een bezoek te brengen aan de zeer oude kerk. Maar helaas de kerk is dicht, dan maar een foto van de kerk en het kerkhof. Na een slokje water snel verder anders ben ik voor het donker niet in Hagetmau. Het gaat verder over zeer rustige D-wegen waar je weer eens lekker kunt wegdromen.Zeker met een heerlijk zonnetje erbij, de kilometers glijden onder mijn schoenen door. Het loopt redelijk makkelijk. Na 13 km kom ik door het dorpje Horsarrieu, maar ook hier kan ik de kerk niet bezoeken want deze staat compleet in de steigers. Iets verderop zie ik de deur van een café openstaan, dus even de plaatselijke middenstand maar steunen. Ik neem een colaatje. Ze vragen of ik naar St. Jacques loop, ja dat klopt, en meteen vraag 2, vanaf waar bent u vertrokken. Vanuit Sittard, antwoord ik. In Nederland, de gastvrouw en nog een dorpeling zijn totaal verbaasd. Vanuit Nederland? Ja, vanuit Nederland. Ik drink nog een colaatje van de gastvrouw. Na een kwartier begin ik aan het laatste gedeelte van vandaag. En om 12.35 uur kom ik aan in het centrum van Hagetmau. Op een terrasje zit Paul en zijn "meisjes" maar een goede dag of bonjour kan er niet vanaf. Ik loop verder tot op de hoek om bij het vvv kantoor te kijken waar ik de sleutel van de gite moet halen. Het blijkt bij het sportcentrum cq zwembad te zijn. Het is niet ver lopen 5 min. Tegen betaling van €5.50 krijg ik een code van de deur van de gite. Deze ligt 500 meter rechts van de kerk, dus weer terug lopen. Op de terugweg loop ik langs een restaurant waar een leuk menu in de aanbieding is. Voorgerecht een salade van asperge met kaas, sla, tomaat en komkommer. Hoofdgerecht een eendensteak met frite's of rijst en tot slot een dessert. Ik twijfel niet lang en ga naar binnen want ik weet dat vaak op zondag de restaurants dicht zijn in de avond; dus nu vanmiddag maar lekker warm eten. In plaats van frietjes neem ik rijst en het dessert wordt een ijs van ananas en framboos. Hierbij een vierde liter rode wijn en de middag kan niet meer stuk. Het smaakt geweldig. Tot slot nog een grand cafe en dat voor €18. Dan wordt het tijd om naar de gite te gaan. Als ik de code in tik en naar binnen ga, blijk ik de enige te zijn. Misschien komt er nog iemand maar ik vermoed van niet. Of het moet al iemand zijn die vanaf Mont de Marsan komt.Dus bedden keuze genoeg. Eerst installeren en eens kijken waar alles is. Ik vind ook naast de douche een wasmachine en droger, dus na het douchen gaan er een aantal dingen in de wasmachine. De douche is lekker en dan voel je je ook weer als herboren. Snel alles in de wasmachine en starten. Na 40 min. is deze klaar, alles ophangen op een groot droogrek en buiten zetten in het zonnetje. Als buiten de was probeert te drogen, schrijf ik alvast een paar sms-jes richting het steunpunt van Santiago "Scheren" in Brunssum. De ontvangst van internet is niet echt geweldig hier, dus gaat het via het steunpunt sneller en makkelijker. Nog een kop koffie drinken en nog een uurtje lekker relaxen en dan tegen 18.30 uur eens eten klaar gaan maken, en als ik nog geen honger heb ga ik eerst eens richting het centrum voor een pilsje te scoren. Ik had zo'n zin in een biertje, dat ik eerst lekker naar het dorpscentrum ben gelopen. Bijna alles is dicht, maar ik vind toch nog iets, een irish pub en daar heb ik een guinness gedronken. En daarbij kreeg ik ook nog een schaaltje met nootjes. Het is heerlijk toeven in het zonnetje en het is nog steeds 20 graden. Ik voel me super zeker met de wetenschap dat het bijna onmogelijk is dat er nog iemand in de gite erbij is gekomen. Een nacht fijn rustig slapen zonder oordoppen. Ik krijg trek en loop langzaam naar de gite terug, en inderdaad niemand meer erbij gekomen. Ik besluit nog een wasje te draaien met de kleren die ik nu aan heb en dan is ook echt alles gewassen en weer schoon en fris. Ondertussen water koken voor koffie, samen met brood en blikje sardientjes in tomatensaus wordt dit mijn avondeten. Het smaakt goed en een bijkomend voordeel de rugzak is weer ietsjes lichter. Na het eten, de was ophangen, buiten om te drogen en nog even de afwas doen. Dan wordt het tijd om op bed te gaan liggen en nog wat aan de blog toe te voegen. Dit gebeurt samen met mooie muziek. Tegen 21.15 uur even de was binnenpakken en dan lekker slapen. Morgen weer vroeg op, ik wil om 7.00 uur namelijk vertrekken naar Orthez (29 km). Dan heb ik zeker de eerste 2 uur dat het nog lekker fris is om te lopen en ik kom dan ook nog op een mooi tijdstip aan in Orthez.

Welterusten pelgrim Fred.
"Skippy".

  • 06 Mei 2013 - 07:01

    Jolanda:

    Hey Fredje,

    Het gaat lekker op je nieuwe schoenen.
    Heerlijk dat je eens een paar dagen alleen hebt kunnen lopen en nu ook nog een gite voor jou alleen.
    Geniet maar van de omgeving en het lekkere weertje. De bergen zijn in het zicht en de Spaanse grens ook.

    Groetjes
    Jolanda.

  • 06 Mei 2013 - 10:11

    Henny:

    Zo, dat was een heerlijke zondag! Lekker gelopen, zonnetje, heerlijk eten, geen mede-slapers en alle was gedaan, wat wenst een mens nog meer? Dat zo alleen lopen....kan me dat helemaal voorstellen, zalig, alleen met je eigen gedachte...
    Schoenen lopen ook goed neem ik aan, toch altijd weer even wennen.
    Ik wens je een mooie en voorspoedige verdere tocht, met groet, Henny ( waarvan zwager en schoonzus in 1995 vanuit Budel de tocht hebben gemaakt)

  • 06 Mei 2013 - 13:01

    Niek Vroemen:

    Fred,
    Wat heerlijk om je blog te lezen en wat goed van je om toch je eigen camino te lopen. Dit is waar ik respect voor heb. Het gaat eigenlijk wel best goed met je lees ik en je eten is ook goed en lekker en dat moet ook.
    Met de bergen langzaam in zicht wens ik je allereerst een goede nachtrust toe en voor morgen weer een fijne wandeldag en geniet er maar van!
    Groetjes, succes en tot morgen,
    Niek

  • 06 Mei 2013 - 19:40

    Iné:

    He die Fred, fijn te lezen dat je het goed stelt.
    Gelukkig lopen de schoenen goed en geniet je meestal met volle teugen als ik het allemaal zo lees.
    Heerlijk voor je.
    Ook echt fijn dat je goed alleen kan lopen en overnachten. Niet iedereen zal alleen kunnen zijn met alleen zijn eigen gedachtes.
    Je bent inderdaad al bijna in Spanje, ongelooflijk hoor.Super van je.
    Ik zou zeggen ga zo door zet hem op.
    Groet van Iné

Tags: camino, santiago

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

skippy

Hallo allemaal, Al een paar jaar loop ik met de gedachten om eens de voettocht naar Santiago de Compostela te maken. Dit jaar heb ik het besluit genomen om de gedachten in daden om te zetten. In Maart 2013 wil vertrekken vanuit mijn woonplaats Sittard. Ik hoop tijdens de Camino een aantal privé zaken een plaats te geven. En daarbij komt ook nog eens dat ik als schutters vriend het absoluut fantastisch vond dat op 7 Juli 2012 St. Antonius Stramproy het Oud Limburgs Schuttersfeest won. Een schutterij waar ik het goed mee kan vinden, en daarom neem ik tijdens mijn tocht een kaars voor hen mee, voor goed weer op 7 Juli 2013. Ook hoop ik tijdens de camino veel mensen te ontmoeten en daarbij vele gedachten kan en mag uitwisselen.

Actief sinds 25 Okt. 2012
Verslag gelezen: 733
Totaal aantal bezoekers 203352

Voorgaande reizen:

10 Maart 2013 - 01 Juli 2013

Camino naar Santiago Compostela

Landen bezocht: