Dag 66, Cirauqui naar Villamayor Monjardin (24 km) - Reisverslag uit Villamayor de Monjardín, Spanje van skippy - WaarBenJij.nu Dag 66, Cirauqui naar Villamayor Monjardin (24 km) - Reisverslag uit Villamayor de Monjardín, Spanje van skippy - WaarBenJij.nu

Dag 66, Cirauqui naar Villamayor Monjardin (24 km)

Door: Skippy

Blijf op de hoogte en volg skippy

14 Mei 2013 | Spanje, Villamayor de Monjardín

Vannacht zeer goed geslapen, ik merkte meteen het voordeel van een kleinere auberge. Het is rustiger en dus ook goed voor de nachtrust, natuurlijk zijn er altijd wel uitzonderingen, zoals die Italiaan vanochtend. Die al om 5 uur startklaar stond. Ik sta tegen 6.15 uur op, alles verzorgen en inpakken en dan lekker ontbijten. Het geeft koffie uit de automaat en stokbrood met chirozu worst en het laatste smeerkaasje uit Frankrijk. Het smaakt erg lekker. Ik vertrek dan tegen 7.30 uur naar het einddoel dat 24 km verder ligt. Het eerste deel naar Lorca gaat nog een beetje bergop en mijn benen voelen nog een beetje zwaar, maar de diesel motor moet nog op gang komen. Maar de eerste 6 km zijn dan al achter de rug. Het gaat steeds beter en tegen 11 uur bereik al Estella (16 km ) Het is nog erg rustig, de Spanjaarden worden langzaam wakker. Eerst breng ik een bezoek aan de San Pedro de La Rua kerk. Het is een zeer mooie kerk, ik steek een kaarsje op voor mijn ouders en alle overleden familieleden. Langzaam merk ik dat ik trek krijg, een slager is open. Ze maken me hier een stokbrood met olijfolie, tomaten, chirozu worst en ook nog een dikke laag ham en daarbij een fruitsap. Dit eet ik dan op, op en rustig pleintje. Niet veel later komen een aantal middelbare studenten om een interview met een camino ganger. Ze stellen allerlei vragen in het Engels want dat hoort bij hun opdracht. Even later komt er nog een groepje studentes. Wel lachen dat pelgrim Skippy zo bekend is én wordt op de camino. Na alle aandacht wordt het tijd om verder te gaan. Het zijn nog 8 km tot Villamayor de Monjardin. Nog even getwijfeld om nog door te lopen naar Los Arcos. Maar dat waren dan nog eens 13 km en dan zou het totaal op
36 km-37 km komen en dat is wat te veel van het goede.
In Villamayor de Monjardin arriveer ik rond 13.45 uur. Ik verblijf in een door Nederlandse vrijwilligers gerunde refugio. Eerst maar eens douchen en de kleren wassen. Ze hebben hier een centrifuge en dat scheelt weer. En als de zon ook nog even blijft schijnen, is de was zo droog. Als ik opgefrist ben, dan eerst naar de zeer kleine buurtsuper, voor een brood en een beetje jam, want er is geen ontbijt in de auberge. Ze hebben er ook ijsjes, een Magnum lust deze pelgrim. Lekker genoten op een rustig plekje in het zonnetje. Even alleen zijn doet goed. Tegen vieren komt Gundolf de trap op gelopen als een dood vogeltje. En samen zijn we nog een biertje gaan drinken. Om 19.00 uur is het avondeten en hier tref ik weer de Oostenrijkse dames uit het Salzburgerland, Monica en Karin. En ook de uit Polen afkomstige Duitser is er. We eten als eerste een salade, gevolgd door cous-cous en tot slot een vruchten joghurt. Ook kreeg iedereen een cadeautje in de vorm van een gedeelte uit de bijbel,van apostel Jacob. Om 20.30 uur is er gelegenheid tot mediteren. Ik moet nog even kijken wat ik doe. Wat ik wel weet is, dat het morgen weer een lange dag wordt. Ik ga dan naar Vienna en dat zijn 32 km. Als ik de blog aan het schrijven ben komen de twee Nederlanders (Wout en Jan) en de Franse Elzasser Jean ( in Ostabat in de bar voor het eerst kennis meegemaakt en toen al veel lol gehad) naar me toe. Dus dat mediteren vervalt voor mij. Want gezellig kletsen en en kop koffie is voor mij heel belangrijk. Het is en hele fijne auberge gerund door een christelijke stichting, maar in mijn ogen zijn deze aanwezige vrijwilligers te veel bezig met het iemand aanpraten van een geloof en dat vind ik jammer. Voor de rest heb ik het goed naar mijn zin. Je komt weer mensen tegen die je al 2 dagen niet meer hebt gezien of waarvan je denkt die loopt een dag voor je en dan toch weer ontmoet. Super zijn dit soort ontmoetingen met mensen van over de gehele wereld. Nog even gekletst met Gundolf, maar dan wordt het ook langzaam tijd om mijn slaapzak op te zoeken.

Welterusten pelgrim Fred.
"Skippy"

  • 14 Mei 2013 - 22:18

    Paul En Paulien:

    Fred
    Het heeft me een dag gekost(+in de tijd van de baas) om alles bij te lezen. Prachtig de verhalen over jouw pelgrimstocht, je dagelijks moeite die je moet doen om te eten en te slapen. Je geniet enorm van de omgeving en de mensen om je heen. Het lopen zelf gaat je blijkbaar heel goed af.
    Als je klaar bent heb je alle soorten bier en wijn wel geproefd, geniet ervan.
    Je steunpunt in Brunssum vindt het ook geweldig en geven er niets om als je ook nog te voet terugloopt vanuit Santiago ??
    Vele wandelgroetjes van Paul en Paulien

  • 14 Mei 2013 - 22:35

    Roy:

    Het gaat je nog steeds goed af, super!!

    Wat betreft je bekendheid op de camino; als je naast je schoenen gaat lopen slijten ze niet zo hard. hahaha, nee leuk dat je regelmatig wordt aangesproken.

    Morgen weer een lange dag, sterkte en veel plezier!

    Gr. Roy

  • 14 Mei 2013 - 22:49

    Bernadette:

    Hoi Fred,
    Je bent nu 66 dagen onderweg en je blog is inmiddels al meer dan 13000 keer bekeken, ofwel 200 volgers per dag! Wie doet je dit na? En ik begrijp dat je ook op de camino over aandacht niet te klagen hebt..... Geniet van al het moois dat deze tocht nog voor je in petto heeft.
    Hartelijke groeten van Bernadette

  • 14 Mei 2013 - 23:35

    Rimca:

    Ha die Fred,

    Gezellig kletsen bij een kop koffie is ook mediteren toch? Het is maar hoe je het bekijkt....Morgen een langere etappe, maar als ik lees hoe al die km's je afgaan zal dat geen probleem voor je zijn. En daarna weer lekker een pilsje drinken, dat heb je dan ook verdiend!

    Succes morgen! Groetjes!

  • 15 Mei 2013 - 09:04

    René:

    Hey Fred,

    Ook In Spanje verloopt de tocht gesmeerd, je ziet wat goede voorbereiding en alle fijne contacten onderweg doen.
    Wat betreft dat pilsje vanavond, doe er maar twee. Op een been kun je niet staan!
    Het einddoel komt steeds dichterbij......

    Wandelgroet,
    René

  • 15 Mei 2013 - 13:10

    Monique R.:

    Ha Fred,

    Wat leer jij toch veel mensen kennen. Het klinkt allemaal reuze gezellig.
    Hopelijk kun je je draai wel weer vinden als je weer aan het werk mag...
    want dat zal toch wel even moeilijk zijn. Succes met de rest van je tocht.

    Groetjes.

  • 15 Mei 2013 - 19:51

    Niek Vroemen:

    Fred,
    Wat heerlijk om je blog elke dag te lezen en wat je toch allemaal meemaakt in de wandeling maar ook daarna op je slaapplek en bij het avondeten. In een woord geweldig en ik bewonder je hoe je steeds weer nieuwe mensen ontmoet en die dan blij zijn Skippy te ontmoeten c.q. weer te ontmoeten. Dit zegt iets over jou en dat is in mijn ogen heel belangrijk.
    Geniet morgen weer van je wandeling (een lange tocht) en hou je weer haaks.
    Slaap ze en tot morgen.
    Groetjes
    Niek

Tags: camino, santiago

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

skippy

Hallo allemaal, Al een paar jaar loop ik met de gedachten om eens de voettocht naar Santiago de Compostela te maken. Dit jaar heb ik het besluit genomen om de gedachten in daden om te zetten. In Maart 2013 wil vertrekken vanuit mijn woonplaats Sittard. Ik hoop tijdens de Camino een aantal privé zaken een plaats te geven. En daarbij komt ook nog eens dat ik als schutters vriend het absoluut fantastisch vond dat op 7 Juli 2012 St. Antonius Stramproy het Oud Limburgs Schuttersfeest won. Een schutterij waar ik het goed mee kan vinden, en daarom neem ik tijdens mijn tocht een kaars voor hen mee, voor goed weer op 7 Juli 2013. Ook hoop ik tijdens de camino veel mensen te ontmoeten en daarbij vele gedachten kan en mag uitwisselen.

Actief sinds 25 Okt. 2012
Verslag gelezen: 727
Totaal aantal bezoekers 203352

Voorgaande reizen:

10 Maart 2013 - 01 Juli 2013

Camino naar Santiago Compostela

Landen bezocht: