Dag 101, Santiago de Compostela ( 6 km ) - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van skippy - WaarBenJij.nu Dag 101, Santiago de Compostela ( 6 km ) - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van skippy - WaarBenJij.nu

Dag 101, Santiago de Compostela ( 6 km )

Door: Skippy

Blijf op de hoogte en volg skippy

18 Juni 2013 | Spanje, Santiago de Compostella

Vannacht weer eens heerlijk geslapen. Wel natuurlijk over mijn camino nagedacht. Het heeft me veel gebracht en ik hoop dat ik veel pelgrims iets heb gegeven. Om 7.00 uur opgestaan, eerst even douchen, aankleden en dan nog even sms-sen met Agota, want zij heeft al eentje tegen 6.30 uur gestuurd. Het is haar eerste werkdag na de camino. Ik ben benieuwd. Ik ga eerst om 8.00 uur naar de kathedraal voor een korte mis in de kapel achter het altaar. De dienst wordt geleid door een priester uit Duitsland en is dan ook geheel in het Duits. De pelgrims mogen tijdens de voorbede een voor een iets zeggen. Ik bid voor alle pelgrims die ik heb mogen ontmoeten en vooral mijn overleden familieleden, in het bijzonder mijn vader en moeder. Dit was voor de aanwezige pelgrims een aangrijpend moment. Tegen 8.35 uur is de dienst teneinde. Ik ga terug naar het hotel voor mijn ontbijt. Dit is hier goed verzorgd en smaakt goed. Na het ontbijt tanden poetsen en nog snel een flesje water halen. Het weer laat zich vandaag van de goede kant zien. Eerst nog 2 souvenirs kopen. Maar dan ga ik nog eerst naar de pelgrimsmis. Ik heb een mooie plek vooraan met zicht op het altaar. De dienst wordt geleid door een bisschop. Vooral de preek was erg mooi, hij vertelde op een leuke manier wat er gebeurd met een pelgrim op de camino. Hij deed het in het Spaans en Engels. Na de mis ga ik eerst een cafe con leche drinken met een lekker stukje taart. Na 3 kwartier pauze, ga ik beginnen aan mijn stadswandeling. Eerst door het oude en dan door het nieuwe gedeelte. De start is bij de kathedraal en loopt langs de bekendste plekken van het oude centrum. Wel leuk die oude steegjes. Helaas is nergens in de kerken een plek om een gewone kaars aan te steken. Na het oude gedeelte is het de beurt aan het nieuwe deel en een paar wijken. Hier heb je op sommige plekken een mooi uitzicht op de stad. Het nieuwe gedeelte is op sommige plekken modern en dan weer zeer vervallen. Dit beeld zie je ook op de camino terug bij de dorpen en steden. Na de mooie wandeling eerst in het hotel gaan douchen en opfrissen. Want om 19.30 uur wil ik graag nog naar de avondmis gaan. Het is gewoon mooi om te zien hoe men hier nog een dienst beleeft. Na de dienst ga ik net zoals op mijn eerste avond van de camino ook de laatste avond alleen eten. Ik ga naar het restaurant waar ik 2 dagen geleden nog met Josefine heb gegeten. Ik neem een grote salade met garnalen en als hoofdgerecht calamares. Het smaakt heerlijk zeker met mijn laatste tinto vino del camino. Als toetje neem ik een ijscoupe. Een mooie afsluiting van mijn tijd hier in Santiago. Maar ik zal zeker terugkomen. In het hotel neem ik nog een cafe con leche en schrijf nog een stukje voor de blog. Morgen komt er dan een definitief einde aan mijn camino. Een camino die me veel heeft gebracht. Deze blijf ik voor eeuwig bij me dragen.

Welterusten pelgrim- toerist Fred.
"Skippy"

  • 18 Juni 2013 - 23:32

    Roy:

    Fred, goede terugreis en tot binnenkort.

    Gr. Roy

  • 18 Juni 2013 - 23:44

    Nathalie:

    Hoi Fred,
    met plezier hebben we iedere avond je reisverslagen gelezen. Prachtig om te lezen wat de camino je allemaal heeft gebracht. Je hebt heel veel mooie momenten om naar terug te kijken. We wensen je een goede terugreis en tot op de schutterswei. groetjes, Nathalie en Frank.

  • 19 Juni 2013 - 03:43

    Mirjam:

    Fred, een mooie afsluiting......een goeie reis terug,

    groetjes, mirjam

  • 19 Juni 2013 - 03:53

    Monique:

    hoi Fred,

    We willen je een goede terugreis wensen. Je camino zit erop, we hopen dat je doel is bereikt.
    Tot snel en groetjes

    Maurice, Monique, Kiki en Sem

  • 19 Juni 2013 - 05:57

    Rimca:

    Ha die Fred,

    Goede terugreis, je hebt een prachtige reis gemaakt!
    Tot gauw, geniet nog van je vrije dagen thuis!

    Groetjes, Rimca

  • 19 Juni 2013 - 06:45

    Jeanneke:

    Dag Fred,

    Het is goed om te lezen dat de camino je veel heeft gebracht. Ik wens een goede terug reis en geniet nog van de enkele dagen vrij .

    Groetjes, Jeanneke

  • 19 Juni 2013 - 08:08

    Rebecca:

    Beste Fred,

    we wensen je een hele goede terugreis.
    En bedankt voor het aansteken van de kaars!!

    Groetjes,
    Pascal, Rebecca & Dean

  • 19 Juni 2013 - 08:53

    Luc:

    Dag Fred,

    Als onbekende collega met heel veel interesse je blog gevolgd. Wat een fantastisch avontuur was dat!
    Petje af voor je prestatie hoor.
    Bedankt dat je ons deelgenoot wilde maken van de camino, ik heb ervan genoten!

    groetjes en een goede terugreis,
    Luc

  • 19 Juni 2013 - 09:29

    Niek Vroemen:

    Fred,
    Ja aan alles komt een einde ook aan een camino. Ik wil je bedanken voor de blogs die je elke dag hebt geschreven ik heb er van genoten en ook met je meegeleefd. Ik wens je natuurlijk allereerst een goede thuisreis en voor de toekomst alle goeds hopelijk ook met Agota. Nogmaals proficiat met je succes van de camino en wie weet misschien tot ziens op een of andere wandeltocht hier in het Limburgse.
    Fred het ga je goed, groetjes uit Stevensweert, Niek

  • 19 Juni 2013 - 11:27

    Monique Weling:

    Hallo Fredel,

    Je laatste camino-uurtjes. Lijkt me erg moeilijk om straks in dat vliegtuig te moeten stappen en je pelgrimsbestaan achter je te laten. Wat is de tijd snel gegaan!
    Jammer dat je zo laat en zo ver weg aankomt, anders hadden we vast een welkomstcomitee kunnen regelen.

    Ik wens je een goede terugreis en nog een paar mooie aclimatiseringsdagen in Sittard voor we je weer mogen begroeten in het wonderschone Orbis.

    Waldmansheil und liebe grüsse, Monique.

  • 19 Juni 2013 - 11:59

    Henk En Jose Mattheij:

    Hoi pelgrim fred,helaas is je tocht voorbij ik hoop dat al je wensen in vervulling zijn gegaan ik denk het wel ik denk meer dat je had durven hopen wat een avontuur wat een belevenissen heb je meegemaakt wat heb je moeten afzien en wat voor mooie dingen heb je meegemaakt dit zal je nooit meer vergeten, fred ik wens je een goede reis terug en tot ziens in limburg sittard !!!!!!!

    Gr. Henk en Jose Mattheij

  • 19 Juni 2013 - 12:42

    Wim En Helma:

    Hoi Fredje,

    En........toch ook wel weer zin in 'n feestje ? De tent staat al !

    Groetjes uit het "OLS dorp" Stramproy.

    Goeie reis,
    Wim en Helma

  • 19 Juni 2013 - 17:16

    Ine Timmermans:

    Beste pelgrim Fred/Skippy

    Wil je even laten weten dat ik geweldig genoten heb van je mooie persoonlijke reisverhalen van jouw Camino, heel herkenbaar voor mij omdat mijn man Toon (hij is 62 en net gestopt met werken, het was ook zijn droom om naar Santiago de Compostela te lopen)ook de Camino loopt hij is vandaag 19 juni in Santiago aangekomen en als ik jouw verhalen lees begrijp ik dat jij juist op 19 juni weer bent vertrokken, jammer ik had het wat leuk gevonden als hij jou nog had ontmoet in Santiago.
    Beste Fred ook al ken ik je niet persoonlijk , ik hoop dat deze Camino jou gebracht heeft wat je ervan verwachtte en ik wens je alle goeds voor de toekomst,je kunt trots op jezelf zijn want het is een hele prestatie om deze te volbrengen.

    hartelijke groet,

    Ine Timmermans

  • 19 Juni 2013 - 19:56

    Molenmeis:

    beste Fred alias Skippy,

    ik heb veel avonden genoten van je reisverslagen. Heel veel dank hiervoor. Geeft veel herkenning maar ook een gevoel van heimwee.

    Ik hoop dat je nog eens op dit weblog terugkomt en gaat schrijven over hoe je het "gewone" leven weer hebt kunnen oppakken. Veel liefde en warmte toegewenst!

    groetjes Molenmeis

Tags: camino, santiago

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

skippy

Hallo allemaal, Al een paar jaar loop ik met de gedachten om eens de voettocht naar Santiago de Compostela te maken. Dit jaar heb ik het besluit genomen om de gedachten in daden om te zetten. In Maart 2013 wil vertrekken vanuit mijn woonplaats Sittard. Ik hoop tijdens de Camino een aantal privé zaken een plaats te geven. En daarbij komt ook nog eens dat ik als schutters vriend het absoluut fantastisch vond dat op 7 Juli 2012 St. Antonius Stramproy het Oud Limburgs Schuttersfeest won. Een schutterij waar ik het goed mee kan vinden, en daarom neem ik tijdens mijn tocht een kaars voor hen mee, voor goed weer op 7 Juli 2013. Ook hoop ik tijdens de camino veel mensen te ontmoeten en daarbij vele gedachten kan en mag uitwisselen.

Actief sinds 25 Okt. 2012
Verslag gelezen: 1039
Totaal aantal bezoekers 203046

Voorgaande reizen:

10 Maart 2013 - 01 Juli 2013

Camino naar Santiago Compostela

Landen bezocht: