Dag 56, Mont de Marsan naar Saint-Sever 22km. - Reisverslag uit Saint-Sever, Frankrijk van skippy - WaarBenJij.nu Dag 56, Mont de Marsan naar Saint-Sever 22km. - Reisverslag uit Saint-Sever, Frankrijk van skippy - WaarBenJij.nu

Dag 56, Mont de Marsan naar Saint-Sever 22km.

Door: Skippy

Blijf op de hoogte en volg skippy

04 Mei 2013 | Frankrijk, Saint-Sever

Vannacht redelijk geslapen,een paar maal wakker geweest hoe zo ?
Om 6.50 uur loopt de wekker af, rustig alles inpakken en aankleden en dan de voeten verzorgen. Omdat het een korte etappe is heb ik vandaag geen haast.
Na alle plichtplegingen ben ik gaan ontbijten, de franse pelgrims blijken bijna allemaal al ontbeten te hebben, er zijn er zelfs al die start klaar staan om te vertrekken, het is net 7.15uur.
Het onbijt smaakt lekker, met yoghurt, kiwi en een banaantje. Hierna nog een paar dingen inpakken en de tandenpoetsen. Tegen 8.00uur ben ik klaar en verlaat als laatste de gite. Ik verheug me er al op om lekker alleen te lopen, geen gezeur aan mijn hoofd en gewoon ijn eigen plan trekken.
De mensen die 7.15uur vertrokken waren, haal ik al in bij 6km.
Het eerste gedeelte tot aan 6km ging over asfalt gevolgd door een stuk over de heide en ontgonnen bos. In Benquet, 8km, bezoek ik de mooie kerk en ga ik een kop koffie drinken in een restaurant. De eigenaar is net begonnen met het schoonmaken van het apparaat en dus moet ik even wachten, ter compenatie krijg ik alvast een colaatje.
Het zonnetje is inmiddels ook al hard opweg om door te breken, en als ik naar buiten loop om verder te gaan is het al behoorlijk warm. Het windjack berg ik op in mijn rugzak. Lekker eens lopen in een t-shirt. Het is dan ook al 20 graden volgens een bord bij en pharmacia zaak.
Het vervolg gaat over asfalt door de velden, en de wegen zijn zeer rustig. Overal in de bermen zie je dat de lente definitief is begonnen, alles staat in bloei en het is een kleurenpracht.
Het is een dag om lekker weg te dromen bij het lopen. En ik ben dan ook blij dat ik alleen loop.Tegen 12.00uur kom ik in Saint Eulatie,19km, hier staat ook een zeer oude kerk en op het kerkhof bevinden zich nog zeer oude graven.
De laatste 3 km lopen over een soort dijk naar Saint-Sever, ik bereik het klein dorpje tegen 12.30uur. Op het marktplein is de zaterdagmarkt nog bezig, allerlei regionale producten worden er aangeboden.
Ook breng ik een bezoek aan de Abdij kerk van Saint-Sever.
En dan wordt het langzaam tijd om mijn keel eens te gaan smeren, en dus zoek ik een plaatsje op het terras waar de zon schijnt, en dan een lekker abdij biertje.
Het is nu wachten tot 14.00uur tot dat het vvv-kantoor open gaat om de code te halen voor de gite. maar lekker zitten in het zonnetje maakt dit wachten tot geen enkele straf.
Om 14.00uur ben ik de eerste voor de gite, en ik vraag meteen waar en internetcafe is om eventueel fotos om de blog te zetten. Er is een cafe op het marktplein waar dit kan, maar de computer daar is zo traag dat ik te voet nog sneller in Santiago ben, dan dat de fotos van 1 dag op de blog staan.
Dus nog even geduld mensen. Ik ga nu maar eens langzaam naar de gite waar waarschijnlijk het troepje franse pelgrims zich al heeft geinstalleerd. Eens kijken of ik ook nog een bedje heb?
Inderdaad in de gite is het een ongeorganiseerde bende, een huishouden van Jan Steen, ik ken niet zo snel een franse schilder.
Ik heb gelukkig nog een bed, het bovenste van de stapelbed.
Eerst maar eens douchen en de sokken en ondergoed wassen, het drogen wordt een probleem, want ik denk dat een ieder zijn complete rugzak doet wassen in de kleine wasmachine. Ik doe het vandaag lekker op de hand.
Op het droogrek vindt ik nog een plek voor mijn sokken, handdoek en onderbroek. Hierna lekker relaxen op het bed en even een paar data opschrijven in mijn schrift. Na een uurtje even een koffie drinken en dan ga ik een rondje lopen en eens kijken waar ik vanavond kan gaan eten. Nog even kijken of de was droog is, ik zie ze niet hangen op het droogrek. Ik vraag waar ze mijn dingen hebben gelegd. Plots zie ik ze liggen op en stoel terwijl ze nog niet droog zijn, ik hang ze maar boven over de achterkant van het stapelbed. En bedankt
Saint Sever is een klein historisch dorpje met een mooi marktplein waar de Abdij kerk aan ligt. Hier bevinden zich ook 2 bars en een een restaurant dat al een jaar dicht is. Verder is er niet veel te beleven in het dorp, geen supermarktje en restaurants die betaalbaar zijn en open zijn. Er is een restaurant waar het hoofdgerecht begint bij 35euro. En dat is echt te veel voor een pelgrim als mij. Plots loop ik tegen een pizzaria aan, gisteren wel pasta gehad maar goed, vandaag een pizza. Je kunt alleen afhalan, en dus neem ik de pizza me naar de gite, het is trouwens een pizza kebab.
Hij smaakt erg lekker en de bodem is zoals een pizza bodem hoort te zijn een beetje krokant. Na de pizza heb ik nog een toetje in de vorm van en appel. Het is inmiddels al 20.30uur en dus ook tijd voor een kop koffie, deze drink ik lekker buiten op, terwijl de blog afschrijf. Binnen in de gite is het een kabaal iedereen "schreeuwt" door elkaar, schijnbaar de normale manier van communiceren op zijn frans.
Goed ik heb me vandaag even afgezonderd van deze groep, ik wil even wat rust. En een eenvoudig gesprek met deze franse is niet mogelijk, terwijl dat bij eerdere ontmoetingen met franse mensen wel mogelijk is. Ze houden eenvoudig geen rekening met mensen die de taal niet goed beheersen.
Oh ja morgen heb ik ook een rustige dag, het gaat dan van Sint Sever naar Hagetmau, ongeveer 18km. Dus eerst uitslapen en dan ontspannen opweg naar Hagetmau. Ook dan ga ik alleen lopen.
Ik ga nog even muziek luisteren en dan gaat bij mij rond 22.00uur wel het licht uit.

Welterusten pelrim Fred "skippy"

  • 04 Mei 2013 - 16:30

    Patrick Te Have:

    Hey Pelgrim,

    Zo te horen was jij echt toe aan een stukje helemaal alleen lopen. Lekker voor je dat het ook gelukt is. Ik kan me goed indenken dat je daar af en toe wel eens behoefte aan hebt. En wie weet haal je je maatjes Amina en Alain nog wel in de komende tijd.

    De Spaanse grens nadert, en nadert...dus op naar die mijlpaal voor jou. Is niet elke dag een mijlpaal? wat je allemaal meemaakt, wordt een steeds groter avontuur.
    Veel succes de komende dagen, en dat je nog veel vriendelijke mensen onderweg tegen mag komen.

    Wees gegroet.

    Patrick

  • 04 Mei 2013 - 21:16

    Fijnautjes:

    Hoi Fred,
    Nog even en je begint aan het laatste land van je tocht. SPANJE. Langzaam moet je nu je Spaanse woordenschat gaan oefenen. Kiki is super blij. Je weet wel waarom. Ze moet nog wat schrijven. Maar het weer is weer goed, dus de kids zijn alleen maar buiten te vinden. Ik heb nu ook een weekje vrij, even lekker uitrusten, niets doen.
    Fredje succes, en voor morgen wandel ze.
    Groetjes uit Sittard

  • 05 Mei 2013 - 01:59

    Rimca:

    Ha die Fred,

    Die Franse pelgrims zijn knap lastig als ik het zo lees. Vervelend, maar gelukkig loop jij te snel voor hen zodat je alleen bent overdag. Jammer dat ze niet een stukkie verder of korter lopen dan jou, dan was je er helemaal vanaf. Maar goed, ook dat hoort erbij. Er moeten toch ook leuke Fransen te vinden zijn! Die kom je misschien nog wel tegen. En anders ben je nu hard op weg om Spaanse mensen tegen te komen. Ik vind het zo knap dat je gewoon je eigen ding blijft doen. Ga zo door! Heel veel succes weer, groetjes, Rimca

  • 05 Mei 2013 - 07:06

    Rebecca :

    Hoi Fred,

    Wat een geweldige verhalen.
    Je kunt bij terugkomst hiervan een boek schrijven.

    Even een update van het persoonlijk kampioenschap OLS federatie.
    Afgelopen weekend was niet genoeg om het uit te schieten, dus zaterdag 4 mei moest eraan geloven om verder te kavelen. Met maar liefst 8 schutters nog in wedstrijd, waarvan 4 afkomstig van de schutterij uit Nattenhoven.
    Pas tegen 17.00 uur was eindelijk de winnaar bekend: Vital Weetjens.

    Ben je tijdens het OLS aanwezig of heeft jouw probleem met de schoenen er voor gezorgd dat je het niet haald?

    Groetjes Rebecca

  • 05 Mei 2013 - 14:06

    Albert:

    Hoi Fred,

    Petje af, nog n paar dagen en je bent Frankrijk uit. Ik was er graag nog bij geweest, hoewel het me veel te druk lijkt. Wat een verschil met de rustige wandeldagen in maart. Fijn de je nieuwe schoenen goed passen, veel sterkte en vooral veel plezier. Groetjes, ook voor Amina, als je haar nog weer tegenkomt.

    Ik ga in september weer verder vanaf Vezelay.
    Pelgrim Albert

  • 05 Mei 2013 - 15:40

    Niek Vroemen:

    Hoi Fred,
    Geweldig dat je al bijna aan de Spaanse grens bent. Super gelopen. Van die Franse pelgrims niet veel van aantrekken, zijn niet makkelijk als je de Franse taal niet goed meester bent, maar denk maar zo zonder die Fransen kom jij ook gemakkelijk in Santiago je hebt ze niet nodig.
    Ik wens je voor morgen weer een fijne wandeling met goed weer en hopelijk leuke mensen om te ontmoeten.
    Slaap ze en tot morgen,
    groetjes
    Niek

Tags: camino, skippy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

skippy

Hallo allemaal, Al een paar jaar loop ik met de gedachten om eens de voettocht naar Santiago de Compostela te maken. Dit jaar heb ik het besluit genomen om de gedachten in daden om te zetten. In Maart 2013 wil vertrekken vanuit mijn woonplaats Sittard. Ik hoop tijdens de Camino een aantal privé zaken een plaats te geven. En daarbij komt ook nog eens dat ik als schutters vriend het absoluut fantastisch vond dat op 7 Juli 2012 St. Antonius Stramproy het Oud Limburgs Schuttersfeest won. Een schutterij waar ik het goed mee kan vinden, en daarom neem ik tijdens mijn tocht een kaars voor hen mee, voor goed weer op 7 Juli 2013. Ook hoop ik tijdens de camino veel mensen te ontmoeten en daarbij vele gedachten kan en mag uitwisselen.

Actief sinds 25 Okt. 2012
Verslag gelezen: 736
Totaal aantal bezoekers 203351

Voorgaande reizen:

10 Maart 2013 - 01 Juli 2013

Camino naar Santiago Compostela

Landen bezocht: