Dag 62 St.JeanPieddePort naar Roncesvalles (25 km) - Reisverslag uit Roncesvalles, Spanje van skippy - WaarBenJij.nu Dag 62 St.JeanPieddePort naar Roncesvalles (25 km) - Reisverslag uit Roncesvalles, Spanje van skippy - WaarBenJij.nu

Dag 62 St.JeanPieddePort naar Roncesvalles (25 km)

Door: Skippy

Blijf op de hoogte en volg skippy

10 Mei 2013 | Spanje, Roncesvalles

Vannacht goed geslapen, na een gezellige avond in de Nederlandse refugio.
Tegen 6.45 uur liep de wekker af. Eerst voeten verzorgen en dan ontbijten. Het was een super ontbijt met oa chocopasta en gekleurde hagelslag,super verzorgd. Na het ontbijt nog het laatste gedeelte inpakken en dan afscheid nemen van Arno en zijn crew. In het bijzonder van Josefine die hier 10 dagen als vrijwilligster was en komend weekend verder gaat met haar camino, welke zij gestart is in Le Puy. Ze heeft een aantal keer mij zeer gesteunt door een reactie te geven op mijn blog. Ik vervolg ook haar blog met grote interesse. Misschien ontmoeten we elkaar nog op de camino. Josefine bon camino. Tegen 8.20 uur vertrek ik dan richting Roncesvalles. In het dorp halen mij nog een aantal "TGVs" in. Maar na nog geen 2 km staan de eerste "TGVs" met motorpech al aan de kant en bellen de afsleepdienst ANWB "taxi" . Als we, Frans ( Nederlander uit Utrecht) en ik op 7,5 km in Orisson komen zien we daar al de eerste "dode" pelgrims liggen. Ik loop nog als een kievit rond. Geen problemen en de eerste zware stijging al achter ons. In Brunssum is deze Pyreneeën etappe live te volgen bij het steunpunt.
Na een kop koffie en een kwartier rust gaat het om 10.30 uur verder. Eerst gaat het nog 1,5 km vrij pittig omhoog en we rapen nog steeds meer pelgrims op die te snel zijn gestart. Hierna gaat het nog 6 km mooi op en af naar 1300 meter hoogte. Bij Croix Thibault kun je de laatste stempel uit Frankrijk ontvangen. Ik neem een warme chocomel en eet mijn stokbrood met omelet dat ik mee gekregen heb vanuit de refugio. Ook eet ik mijn laatste choco du pain. Ik zal ze nog gaan missen. Even later passeer ik de grens, welkom in het land van sinterklaas. Net achter de grens bij Fontaine de Roland kun je voor het laatst water bijvullen. Nog 4 mooie km volgen door bos en sneeuwvelden. De zon schijnt en we kunnen nu ook genieten van de vergezichten. In de morgen was het nog nevelig, óók mooi dat spookachtige landschap. Het is soms koud vanwege de wind, maar over de hele dag bekeken was het super wandelweer. Het gaat nu nog één keer omhoog naar Col Lepoeder ( 1430 meter) Dan gaat het door het bos eerst pittig naar beneden (alleen voor gevorderden) gevolgd door 3 km afwisselend graspaden en asfalt naar Roncesvalles. Je ziet de abdijkerk van Roncesvalles al liggen. Tegen 15.00 uur kom ik zeer relaxed aan bij de Nederlandse refugio. Hier kunnen ruim 200 pelgrims slapen. Eerst inschrijven en naar je "coupé " gaan waar twee stapelbedden staan. Elke pelgrim heeft een nummer gekregen dat correspondeert met je bed (ik heb nr. 216) Dan eerst douchen en ook in Spanje moet er gewassen worden. Even relaxen en een biertje drinken. Tegen 19.00 uur avondeten. Soep, forel met frite's en een toetje en rode wijn en dan nog naar de kapel voor een pelgrims mis. Dit was wel voor mij een bijzondere dienst. Dan lekker een koffie drinken en de blog bijwerken. OM 22.00 uur moet het stil zijn in deze refugio en gaat het licht automatisch uit.
Morgen ga ik voor 28 km naar Larrasoaina. Ik hoop dan ook weer op een fijne dag.

Welterusten pelgrim Fred.
"Skippy"


  • 10 Mei 2013 - 22:46

    Roy:

    Super Fred, dat je na zoveel kilometer in de benen deze pyreneeën etappe zo goed bent door gekomen. (zonder epo, toch?) Het zullen zeker zware dagen zijn, maar het lijken mij wel de mooiste. Geniet er van!!
    Gr Roy

  • 10 Mei 2013 - 23:09

    Jeanneke:

    Dag Fred,

    Je schrijft terecht dat je loopt als een kievit. Je hebt deze Pyreneeën etappe goed volbracht en bent beland in Spanje. Mooie vergezichten en vele indrukken rijker. Genieten!

    Groetjes, Jeanneke

  • 10 Mei 2013 - 23:25

    Patrick Knoben:

    Proficiat, het laatste land van je pelgrimstocht is aangebroken. Respect voor je! Veel wandelplezier en ik blijf je volgen via de blog.

  • 11 Mei 2013 - 06:55

    Yvonne:

    Hoi Fred

    Ik krijg al kippenvel bij het lezen van de mooie uitzichten. Het moet voor jou al helemaal ontroerend mooi zijn. Geniet van je camino. Dit ga je je hele leven nooit vergeten.
    ¡Buen viaje!

    Groetjes Yvonne

  • 11 Mei 2013 - 07:40

    Rimca:

    Ha die Fred,

    Boh....je bent gewoon naar Spanje gelopen man! Nu was dat ook de bedoeling.....maar durf er maar aan te beginnen en maak het dan ook maar eens waar! Jij doet dat! Knap hoor! Het laatste land van je camino, met mooie zware tochten door de Pyreneeën. Ook die grote bergen krijgen Fred niet klein. Succes en blijf genieten!

    Groetjes, Rimca

  • 11 Mei 2013 - 08:47

    Wim En Helma:

    Hoi Fredje,

    Niet te geloven, je bent nu dus al helemaal naar Spanje gelopen. Ik ben er eens geweest met de bus en ik zag al tegen deze reis op. En jij loopt het gewoon ! Nou Fred, diepe bewondering voor je hoor, echt waar.
    Het is echt leuk om je reisverslagen te lezen. Deze reis vergeet je nooit meer. We zijn ook heel benieuwd naar de foto's.
    Fredje nog heel veel fijne kilometers en we blijven je volgen.

    Groetjes uit Stramproy van Wim en Helma

  • 11 Mei 2013 - 13:43

    Petra H.:

    Hallo pelgrim Fred,

    Wat knap van je.
    Dat je nog de energie hebt om na zo een wandeling nog een lange tekst in je blog te schrijven.
    Je mag enorm fier op je zijn.
    Super en geniet volop.

    Groetjes,Petra H

  • 11 Mei 2013 - 15:40

    Niek Vroemen:

    Fred,
    Geweldig zoals je de eerste Pyreneeën etappe hebt gelopen. Man ik ben wel een beetje jaloers op je omdat je zo goed hebt gelopen tot nu toe, maar ook wel trots op je dat je zulke prestatie neerzet.
    Geniet weer met volle teugen van de volgende wandeldag met hopelijk goed wandelweer en geniet ook van de mensen die je allemaal ontmoet want dit zijn ervaringen die je nooit meer vergeet.
    Fijne dag morgen en slaap ze.
    Groetjes
    Niek

  • 11 Mei 2013 - 21:12

    Hans En Janke:

    Ha Fred,

    Goed dat je de eerste Pyreneeënetappe er op hebt zitten! Het is inmiddels drie weken geleden dat we elkaar voor het laatst gezien hebben. Dat was rond lunchtijd in Thiviers. Jij had daar een overnachtingsadres, en wij liepen door naar de geweldige refuge met de twee Canadese hospitalero´s in Sorges. We zijn al weer twee weken thuis - uiteindelijk zijn we tot La Reole gekomen - en jij bent goed opgeschoten, zoals we ook wel verwacht hadden. Ik begrijp dat je inmiddels in je nieuwe bergschoenen loopt en dat je laatste Franse etappes tamelijk probleemloos verlopen zijn.
    Wij gaan in september weer drie weken lopen vanaf La Reole en een half jaar later maken we de Camino af.
    Om in de Camino-stemming te blijven, volgen we nu verder je blog. We wensen je oprecht Bon camino!

    Groetjes,
    Hans en Janke

Tags: camino, santiago

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

skippy

Hallo allemaal, Al een paar jaar loop ik met de gedachten om eens de voettocht naar Santiago de Compostela te maken. Dit jaar heb ik het besluit genomen om de gedachten in daden om te zetten. In Maart 2013 wil vertrekken vanuit mijn woonplaats Sittard. Ik hoop tijdens de Camino een aantal privé zaken een plaats te geven. En daarbij komt ook nog eens dat ik als schutters vriend het absoluut fantastisch vond dat op 7 Juli 2012 St. Antonius Stramproy het Oud Limburgs Schuttersfeest won. Een schutterij waar ik het goed mee kan vinden, en daarom neem ik tijdens mijn tocht een kaars voor hen mee, voor goed weer op 7 Juli 2013. Ook hoop ik tijdens de camino veel mensen te ontmoeten en daarbij vele gedachten kan en mag uitwisselen.

Actief sinds 25 Okt. 2012
Verslag gelezen: 1138
Totaal aantal bezoekers 203356

Voorgaande reizen:

10 Maart 2013 - 01 Juli 2013

Camino naar Santiago Compostela

Landen bezocht: