Dag 92, Mt Gozo naar Santiago de Compostela (5km) - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van skippy - WaarBenJij.nu Dag 92, Mt Gozo naar Santiago de Compostela (5km) - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van skippy - WaarBenJij.nu

Dag 92, Mt Gozo naar Santiago de Compostela (5km)

Door: Skippy

Blijf op de hoogte en volg skippy

09 Juni 2013 | Spanje, Santiago de Compostella

Vannacht eigenlijk alleen in bed gelegen. Ik ben rond 23.30 uur gaan slapen. Tenminste, dat was de bedoeling. In plaats daarvan heb ik de camino wel 10 maal gelopen, en wel 1000 maal afscheid genomen van nieuwe dierbare vrienden. En van Agota kan ik nog herinneren, dat ik alleen maar afscheid was aan het nemen. En dan gaat de wekker om 6.30 uur. Ik vraag aan Jean, goed geslapen?, en hij antwoord passend, ik ben kapot van de vele kilometers lopen van vannacht. Na het ochtend ritueel vertrekken we om 7.30 uur voor de laatste 5 km naar Santiago. Het weer is niet zo goed, motregen en ochtendnevel. Waarschijnlijk wil iemand boven ons dat we nog een kleine douche krijgen, voordat we straks naar de pelgrims mis gaan. Het is een kleine processie richting Santiago. En bij een naambord Santiago worden de eerste foto's gemaakt. Als we het oude centrum in lopen, vlak voor de entree poort, ligt aan de zijkant van de kathedraal, San Martin Pinario. Een oud klooster waar men nu kan overnachten. Ik neem met Jean een 2 persoons kamer, € 65 per nacht, waar we dan 2 nachten slapen. Jean gaat dinsdag naar huis en ik vertrek dan voor een extra wandel rondje van 7 dagen naar Fisterra, Muxia en retour. Na dat we de kamer betaald hebben, laten we eindelijk eens onze rugzakken achter en gaan ons verdiende credentiaal halen. Gelukkig is de wachttijd misschien een kwartier geweest. Dan het beeld van de H. Jacob omarmen en tot slot naar het plein voor de kathedraal. Ik loop meteen naar het midden van het plein en ga zitten en dan komen alle emoties vrij......, na een min. of 10 kom ik waarschijnlijk terug op "aarde". Dan eerst alle mede pelgrims omarmen en feliciteren. Dan wordt het tijd om mijn grootste volgers te bellen. Mijn zus Monique en mijn steunpunt in Brunssum, Minie en Nico. Zij hebben mij 3 maanden altijd door dik en dun gesteund. Een dikke knuffel voor jullie alle 3. Natuurlijk ook mijn neef Rolf en Janine gebeld en even zo Ellen en Ivo, en dat op zondag voor 10 uur, vergeef me a.u.b. Inmiddels komen er ook al gelukwensen binnen via de blog en sms. Allemaal hartelijke dank, het is hartverwarmend. Dan wordt het tijd om naar de kerk te gaan. Maar wat op dat moment gebeurt, kan alleen op de camino gebeuren. Vanachter springt me iemand om de hals..... Het is Agota, ik kan het niet geloven en een tweede waterpartij komt naar buiten. Zij waren gisteren al aangekomen in Santiago, maar eerst om 13.30 uur. Dus hadden ze besloten om vandaag naar de pelgrimsmis te gaan en dan met de bus naar Fisterra. Maar dit idee werd meteen in de prullenbak gedeponeerd. Als we om 11.00 uur de kathedraal betreden is deze al bijna helemaal vol. Gelukkig vinden we nog een bank waar we allemaal kunnen zitten in een zijportaal. De mis is zo indrukwekkend en zeker als alle landen worden voorgelezen die vandaag zijn aangekomen. Ook worden die pelgrims genoemd die van thuis zijn vertrokken. Ik ben vandaag de enige uit Nederland "Fred Vliegen Ollanda".De emoties gieren door mijn keel. In 2 woorden kort samengevat, overweldigend en emotioneel. Na de mis eerst ergens rustig met z'n drieën ( Julia, Agota en ik ) een cafe con leche gaan drinken, met een Santiago koek erbij. Even rustig bijkomen van alles. Na een kwartier, vraag ik, wat hun plan b is. Ze gaan morgenochtend met de eerste bus naar Fisterra en komen met de laatste bus terug, en dan dinsdag terug naar huis. Dus morgenavond is dan definitief het laatste moment dat we elkaar zien, maar zeker niet voor altijd, want mijn eerste bezoek aan Agota is al in de maak. En wie weet....? Dan wil Julia even met haar zusje gaan shoppen. Oké, geen probleem. Ik bezoek ondertussen de "huiskamer van de lage landen" . Een huis waar Nederlandse pelgrims elkaar kunnen ontmoeten en kunnen kletsen met vrijwilligers van het Nederlandse genootschap van pelgrims. Ik word hier warm onthaald als, dat moet Fred zijn. Die lange Nederlander die vanuit Nederland loopt met een grote rugzak en naast hem steeds een fotograferende meid. Een leuk welkom dus. Nu ook al bekend op de Spaanse camino. Het is erg gezellig. Maar na 1,5 uur terug naar het hotel. Hier hebben we afgesproken om gezamelijk te gaan eten. De hele groep gaat mee, behalve Gundolf en zijn vrouw Anne. We komen uiteindelijk terecht in een leuke tent. Ik neem een mix salade en een visfilet met frites in een roomkaas saus. Natuurlijk met tino vino del camino. Iedereen geniet van zijn eten. Nadat de rekening betaald is lopen we terug naar het hotel en nemen hier nog een lekker dessert samen. Onder genot van tino vino del camino komen allerlei gebeurtenissen weer naar boven en kletsen we gezellig door tot in de kleine uurtjes. Morgen kan iedereen uitslapen. We hebben een rustdag in Santiago, of zoals Agota en Julia, die de bus naar Fisterra nemen. Ik ga morgen relaxen en kijken voor het meest vervelende ding van de camino, de terugreis regelen. Het allerliefste was ik ook te voet weer terug gelopen naar huis. Maar ja, ....

Welterusten pelgrim Fred.
"Skippy"

  • 10 Juni 2013 - 11:25

    Patrick:

    Hoi Fred, van harte gefeliciteerd met het behalen van je einddoel tijdens deze monstertocht. Respect, respect en nog eens respect voor jou. Ik heb met veel plezier de afgelopen periode jou gevolgd op je blog en zal dan nu ook moeten afkicken. We zien ons binnenkort hopelijk weer in Stramproy of ga je misschien emigreren naar Hongarije? Tot binnenkort. Groeten en geniet er nog van, Patrick.

  • 10 Juni 2013 - 11:27

    Patrick Ten Have:

    Hey PELGRIM,

    Proficiat met het bereiken van Santiago. Werelds !!!
    Veel hoef ik niet meer te zeggen, want velen voor mij hebben alles al gezegd. Ook zelf schrijf je al veel in je blog over emoties, en meer. Hopelijk heb je gevonden waar je deze tocht bent gaan lopen, en wie weet wel veel meer dan dat..?!?!?!?

    Geniet van je tijd in Santiago, en veel plezier op weg naar Finistera, en weer terug naar Santiago.

    Wees Gegroet,
    Patrick

  • 10 Juni 2013 - 11:43

    Mirjam:

    proficiat met het behalen van je einddoel!! Fantastisch.

  • 10 Juni 2013 - 12:35

    Roy:

    Avé pelgrim Fred,

    Van harte gefeliciteerd met het voltooien van je Camino!!! Wat een geweldige prestatie. Je hebt veel respect afgedwongen bij mij en iedereen die je de afgelopen maanden gevolgd heeft.
    Hopelijk heeft het je gebracht wat je er van gehoopt had. Als ik je blogs lees, denk ik van wel.

    Rest mij je veel plezier te wensen met je "ommetje" via Finistera. Maak er nog een paar mooie dagen van.

    Gr. Roy

  • 10 Juni 2013 - 12:55

    Wim En Helma:

    Hoi Fredje,

    Niet afgevallen en wel aangekomen, in kilo's zal het wel andersom zijn !! Geweldige prestatie man. Van harte gefeliciteerd. Ja wat moeten we nog meer zeggen ? Geniet, geniet en als je even niets te doen hebt geniet dan nog maar eens.
    Het is voor jou dubbel, je doel behaald maar je reis ten einde......

    Groetjes uit Stramproy van Wim en Helma.
    O, ja Fredje, vergeet de kaars niet aan te steken hé......
    Tot ziens.

  • 10 Juni 2013 - 12:59

    Giel:

    Allereerst van harte gefeliciteerd met het voltooie van deze bijzondere tocht.In een woord geweldig.
    We hebben (mijn vrouw en ik )genoten van al die mooi verhalen.


    PROFICIAT FANTASTISCH

  • 10 Juni 2013 - 13:02

    De Fijnautjes:

    Hoi Fredje,
    Geweldig gedaan, na 2376 km dan eindelijk aangekomen in Santiago. Superrrrrr!!! !!!
    Zo nu kun je gaan genieten, en dan dinsdag naar de kust maar dat is een peulenschilletje.
    Zowel jij als Kiki hebben persoonlijke records verbroken. Kiki heeft op alle vijf de afstanden nieuwe PR's gezwommen, ze is zelfs twee keer vierde geworden ( 200 wisselplaats en 100 rugslag). Wat een kanjers zijn jullie.
    Geniet van de komende dagen en laat me even iets weten zodra je weet wanneer de terugvlucht is. Dan kan ik de fanfare bestellen.

    Groetjes Monique, Maurice, Kiki en Sem.

  • 10 Juni 2013 - 13:04

    Monique:

    Hoi, moet natuurlijk wisselslag zijn i.p.v. wisselplaats.
    Groetjes Monique

  • 10 Juni 2013 - 13:35

    Monique Weling:

    Ha die Fredel,

    Ik heb er geen moment aan getwijfeld dat je zou afmaken waar je aan begon, maar wat heb je een tocht gelopen!
    GEWELDIG!!!!!!!!!!
    En je hebt ons laten meegenieten van al je avonturen, bedankt hiervoor.

    Fredel, je mag supertrots zijn op jezelf, ik ben het in elk geval.

    Geniet nog van je laatste vakantiekilometers en blijf ons verrassen met je verhalen.

    Waldmansheil, und liebe grüsse, Monique.

  • 10 Juni 2013 - 13:36

    Yvonne:

    Hoi Fred

    Ik zie je nog gaan op 10 maart. Een natte sneeuwbui op je blote hoofd....en nu ben je er "al".
    Ik hoop dat het je gebracht heeft waar je op gehoopt had en misschien nog meer?!
    Proficiat met deze prestatie!

    groetjes
    Yvonne

  • 10 Juni 2013 - 13:40

    Jolande Claessen:

    Hee die Fred,

    Ken je dat verhaal van die grote meneer die in Sittard zijn wandelschoenen aantrok.
    Die door een Siberisch "Patattekesland" ploeterde en zich in Frankrijk de schoenen aan flarden liep.
    Die een paar nieuwe stappers liet overvliegen en gesterkt met in elke hand een pain de chocolat tot aan het land van de chorizo worst en de vino tinto doorstapte.
    Die onderweg genoot van de mooie uitzichten en de nog mooiere mede-pelgrimina's en vele vriendschappen voor het leven heeft gemaakt.
    Die na deze lange mooie tocht met een grote rugzak vol levenservaring in Santiago aankwam??

    Deze super prestatie heb jij toch maar mooi eventjes volbracht!!!
    Geweldig man, vanuit Meers steken wij 8 dikke duimen voor je in de lucht, Klasse gedaan !!!!

    Ruud, Jolande, Wes en Kian

    ( Jaahaaaa Kian die lange meneer is eindelijk klaar met wandelen, al denk ik dat je in gedachte nog vaak aan de wandel bent)

  • 10 Juni 2013 - 13:42

    Liana:

    Dag Fred,
    Je kent mij niet, maar ik ben een paar jaar terug ook de weg gegaan.
    Ik bedank je dat je ons hebt mee laten genieten van je belevenissen en ik wens je een goede camino voor je verdere leven.
    Groetjes van een pelgrim

  • 10 Juni 2013 - 14:36

    Niek Vroemen:

    Fred,

    Een hele dikke PROFICIAT met het behalen van je eindpunt Santiago. Wat een prestatie heb je geleverd. Dit zijn zaken die je nooit meer vergeet zolang als je leeft. Ik heb diep respect voor je met deze prestatie. Ik ga je missen nadat ik 3 maanden dagelijks je blog kon lezen, maar ja het leven gaat ook weer gewoon verder. Geniet nog van de dagen die je in Spanje bent en ook vandaag nog met Agota. Misschien zien we ons nog wel eens op een wandeltocht hier in ons Limburg want ik ga ervan uit dat je niet stopt met wandelen.
    Heel veel plezier nog, veel gelukwensen nog (ook voor de twee dames) en wie weet tot ziens,
    Groeten Niek

  • 10 Juni 2013 - 15:04

    Joop Ten Kate:

    Beste Fred,
    Van harte gefeliciteerd met het halen van de voorlopige eindstreep, want je gaat immers nog verder, naar het einde van de wereld. Een goede laatste wandeling, een klein stukkie nog maar.
    Ik wens je alvast een heel voorspoedige terugreis. Jammer dat je terug moet komen, maar helaas is het niet anders.
    Tot ziens in Sittard.
    Joop

  • 10 Juni 2013 - 15:41

    Iné:

    Die Fred die heeft het geleverd, wat een fantastische prestatie.

    PROFICIAT!!!!!!

    Geniet van de alles.

    Groet Iné

  • 10 Juni 2013 - 18:11

    Imi:

    Hoi Fred,

    Geweldig gedaan. Nu moeten we je dagelijkse verhaal missen. Het werd een ritueel de laatste paar maanden. Voor ons dus ook afkicken.
    Geniet er nog van en veel plezier....?!
    Tot snel.

  • 10 Juni 2013 - 18:37

    Gwen:

    Hoi Fred,

    PROFICIAT met je behaalde prestatie!!! Wat eenavontuur en wat kreeg het verhaal een mooi staartje met Agota die als een konijn uit een hoed kwam. Nog een paar mooie dagen toegewenst en goede terugreis.

    Grtn Gwen

  • 10 Juni 2013 - 19:03

    Henk Lansink:

    Hoi Fred
    gefeliciteerd met het behalen van je voorlopige einddoel. Ik heb genoten van al je reisverslagen. Echt leuk geschreven met alle emoties die er bij komen. groeten Henk Lansink

  • 10 Juni 2013 - 19:14

    Patrick Scheren:

    Hoi Fred,

    Gefeliciteerd met het lopen van jou camino en ik geniet nog even mee met het laatste rondje om de kerk!
    Skippy SUPER!

    Groetjes Patrick.

  • 10 Juni 2013 - 19:25

    Wim D'r Generaal:

    Hallo Fred, vandaag teruggekomen van een weekje Turkije. Heb net dus de blogs gelezen van de achterliggene dagen. Koude rillingen gaan over de rug over jouw geweldige prestatie. Als generaal kan ik burgers geen ''eer betonen'' maar voor jou gaat de steek af: CHAPEAU.
    Nu ben je niet alleen groot van jezelf maar ook in je daden. Geniet hiervan en we zien elkaar binnenkort.

    Klasse kerel.

    Groetjes Wim

  • 10 Juni 2013 - 19:39

    Jan Stevens:

    " Senor Fred del Camino""
    Geweldig, en een welgemeend proficiat met het ongeschonden bereiken van SANTIAGO
    Heel.heel goed gedaan Fred.
    Een prestatie van de bovenste plank.
    Geniet nog van je "rondje" naar de Atlantische Oceaan en tot een spoedig weerziens in ons mooie Limburgse land.
    Dat je ontmoeting met je pelgrimsvriendin Agota een mooi vervolg mag krijgen in de nabije toekomst
    met pelgrimsgroeten
    Jan Stevens

  • 10 Juni 2013 - 20:12

    Josefine:

    Hoi Fred

    GEFELICITEERD!!!!!!!! Petje af hoor!!!!! Ik ben er vrijdag, zal je niet meer zien denk ik.
    Of wel?? Wie weet de camino brengt mooie dingen met zich mee!!!!
    Geniet ervan!!!!!

    Lieve groet Josefine

  • 10 Juni 2013 - 21:12

    Petra A:

    Hoi Fred

    Van harte gefeliciteerd met het behalen van deze geweldige prestatie. Ook ik heb genoten van al je verhalen en keek iedere dag op je blog. Geniet van je laatste dagen en laat ons thuis verder van al je foto's en verhalen genieten.

    Groetjes, Petra

  • 10 Juni 2013 - 21:21

    Janine En Rolf:

    Lieve Fred, wat zijn we enorm TROTS op je....nogmaals GEFELICITEERD.....je hebt heel wat moeten doorstaan, maar daarnaast ook zeker mooie dingen meegemaakt.....jouw camino toont naast fysieke kracht, ook-wellicht nog meer- psychische KRACHT! Onze complimenten. We hopen dat je vandaag lekker hebt kunnen relaxen ondanks dat je de terugreis hebt moeten boeken! En dan niet te vergeten het zware, pijnlijke afscheid nemen van je lieve vriendin Agota, hopelijk is dit gelukt!?
    Enin, we gaan je verhalen enorm missen, maar we zijn ook blij dat je binnenkort de mogelijkheid hebt om ons je verhalen persoonlijk te komen vertellen. Geniet nog van de komende dagen! Veel liefs Rolf en Janine

  • 10 Juni 2013 - 22:08

    Hanna:

    Wellicht overbodig na al die felicitaties...maar: VAN HARTE MET JE BIJZONDERE PREsTATIE!!!
    Hanna (Amsterdam)

  • 10 Juni 2013 - 23:44

    Rimca:

    Ha die Fred,

    Gefeliciteerd! Je hebt het op de dag af gewoon in 3 maanden geflikt! Een hele diepe buiging maak ik voor jou. Diep respect. Wat een ervaring en wat fijn dat wij er allemaal van hebben kunnen meegenieten via deze blogs. Geniet nog van je retourtje kust, van mij mag je blijven schrijven, dat is wel zo gezellig. Ik neem aan dat je daarna naar Nederland vliegt, of wordt het direct Hongarije?

    Groetjes, Rimca

  • 11 Juni 2013 - 06:01

    Sonja J.:

    Fredje,
    Een DIKKE PROFICIAT, je hebt het gehaald !!!! Ik zie je nog op 10 maart "gepakt en gezakt" langskomen bij Orbis op weg voor een eindeloze tocht... met héél wat beproevingen op het eerste stuk van Sittard tot in Reims (de champagne daar was al verdiend).
    We zullen ook missen om "effe naar Fred zijn verhaal lezen" of "hoe is het met Fred vandaag" te lezen en te spreken op het werk of thuis... jammer dat we het einde van het mooie verhaal niet kunnen volgen op deze blog, maar ik wens je alle geluk en succes toe voor de toekomst en we kijken uiteraard uit naar je terugkomst in Sittard.

    WELCOME BACK !

    groetjes uit Dilsen

  • 11 Juni 2013 - 09:09

    Audrey Z:

    Hey Fred,

    Gefeliciteerd met deze prestatie!! Echt geweldig dat je dit hebt gedaan!! Petje af!!
    Geniet nog van je laatste dagen voordat je weer terug naar het normale leven moet!!
    Tot snel!!

    Gr
    Audrey

  • 11 Juni 2013 - 10:38

    Bas De Wit:

    R E S P E C T !!!!!!!!!!


  • 12 Juni 2013 - 11:42

    Albert:

    Fantastisch Fred,

    Ik heb je met veel plezier en interesse gevolgd.
    Petje af voor je fenomenale prestatie.
    Groet
    Albert

  • 13 Juni 2013 - 14:22

    Kelly :

    Hoi Fred
    gefeliciteerd met het behalen van je doel! Geweldig en wat een avonturen.
    geniet van de laatste loodjes en al je mooie herinneringen.
    groetjes Kelly

  • 13 Juni 2013 - 23:01

    Bienkens Mathieu:

    Sorry Fred, ik was het papiertje kwijt en ben nu toevallig er op uit gekomen ik hoop nog iets van je te horen en ik zal proberen het verslag te lezen.
    Proficiat, ik heb toch wel regelmatig aan je gedacht.

Tags: camino, santiago

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

skippy

Hallo allemaal, Al een paar jaar loop ik met de gedachten om eens de voettocht naar Santiago de Compostela te maken. Dit jaar heb ik het besluit genomen om de gedachten in daden om te zetten. In Maart 2013 wil vertrekken vanuit mijn woonplaats Sittard. Ik hoop tijdens de Camino een aantal privé zaken een plaats te geven. En daarbij komt ook nog eens dat ik als schutters vriend het absoluut fantastisch vond dat op 7 Juli 2012 St. Antonius Stramproy het Oud Limburgs Schuttersfeest won. Een schutterij waar ik het goed mee kan vinden, en daarom neem ik tijdens mijn tocht een kaars voor hen mee, voor goed weer op 7 Juli 2013. Ook hoop ik tijdens de camino veel mensen te ontmoeten en daarbij vele gedachten kan en mag uitwisselen.

Actief sinds 25 Okt. 2012
Verslag gelezen: 1261
Totaal aantal bezoekers 203095

Voorgaande reizen:

10 Maart 2013 - 01 Juli 2013

Camino naar Santiago Compostela

Landen bezocht: