Dag 27, Guerigny naar Nevers (15km.) - Reisverslag uit Nevers, Frankrijk van skippy - WaarBenJij.nu Dag 27, Guerigny naar Nevers (15km.) - Reisverslag uit Nevers, Frankrijk van skippy - WaarBenJij.nu

Dag 27, Guerigny naar Nevers (15km.)

Door: Skippy

Blijf op de hoogte en volg skippy

05 April 2013 | Frankrijk, Nevers

Vannacht lekker geslapen, een 2 persoonsbed voor mij alleen dus lekker breed en languit geslapen. Om 7.20 uur loopt de wekker af. Rustig weer mijn checklijst afwerken en dan tegen 8.10 uur naar beneden gaan voor het ontbijt. Een Frans ontbijt, Een paar stukken stokbrood, croissantje, boter, jam en koffie. Natuurlijk alles netjes opgegeten. Hierna de rekening betaalt en een stempel ontvangen voor mijn pelgrimspaspoort.
De schoenen en regenbroek aantrekken en klaar is Skippy.
Inderdaad het regent weer eens, beter gezegd motregen.
Op weg naar Nevers, maar belangrijker voor mij is. Krijg ik weer last van mijn linkerbeen en doet de blaar op mijn rechterenkel ook nog opspelen tijdens het lopen?. Na ongeveer een kilometer lopen besluit ik mijn windjack in te ruilen voor de regenjas, het begint harder te regenen. Ik ben blij dat ik vandaag maar een korte etappe heb doordat ik twee dagen geleden iets langer heb gelopen. Want 32 km. lopen in de regen is niet leuk.
Helaas door het slechte weer valt er vanochtend weinig te genieten van de vergezichten. Dat is domweg pech hebben. Wel trek ik steeds veel bekijks als ik langs een wei met koeien loop. Waarschijnlijk denken die een kangaroe met een rugzak om en een jacobsschelp erachter op is wel héél bijzonder. Zo hebben beide toch hun aandacht bij dit slechte weer, want mensen laten zich vandaag niet buiten zien als ze er al zijn.
Na 7 km zonder klachten te hebben gelopen, draait de weg naar rechts, en is het voorbij met mooi asfalt.
Het lijkt wel weer een weg te zijn van de " Hel van het Noorden".
Een lapjes deken van asfalt, gaten in het wegdek en keien op de weg. Iets wat voeten met blaren absoluut niet willen hebben. Maar de pijlen naar Santiago wijzen toch dit pad aan. Op 4km voor Nevers zie je de Kathedraal al liggen. Helaas door de nevel en regen geen foto moment.
Op 11.25 uur kom ik langs het naambordje Nevers, dan is het nog door lopen tot aan de Kathedraal.
Onderweg nog de St. Etienne kerk bezocht.
Via het vvv-kantoor( waar niemand engels sprak) naar de Kathedraal St.Cyr en St. Julitte. Helaas is de hoofdingang gesloten door renovatie werkzaamheden. Ook in de Kathedraal is veel weg gehaald en hierdoor doet deze een beetje kil aan. Maar het is wel een pracht gebouw met moderne glas in lood ramen. Er is een geen mogelijk om een kaarsje op te steken.
Dan wordt het tijd om mijn slaapplaats van vannacht te gaan op zoeken.
Deze is niet ver weg van de Kathedraal, even door het park en dan sta je zowat aan de poort van het ontvangsthuis van Bernadette.
In de klooster kapel ligt Bernadette in glazen tombe opgebaard. Sinds 1923 ligt ze in Nevers in het klooster. Bernadette is de vrouw waaraan Maria is verschenen in de grot van Lourdes in zuid frankrijk.
Ik heb een kijkje genomen in de kapel, heel indrukwekkend moet zeggen. Verder ziet het klooster er mooi uit. Buiten tegenover de kapel hebben ze een grot aangebouwd, zoals deze er ook uitziet in Lourdes. Steeds komen er weer mensen langs om een kaarsje opsteken en te bidden.
En dit ondanks het slechte weer. Ook bussen met toeristen komen aanrijden om zo vele mensen deze belangrijke plek te laten zien.
En ik heb het geluk om hier als pelgrim een nacht te mogen slapen.
Tegen 14.30 uur ga ik Nevers maar eens verkennen ondanks de motregen. Eerst kijken of ik een sportzaak vind, voor nieuwe sokken . Ik heb geluk ik vind een intersport, maar helaas geen wandelsokken. Dan even langs de bakker. Hier kon je ook koffie krijgen dus ook meteen gedaan samen met een pain du lait.
Nog even langs het postkantoor voor een routeboekje ( Rocroi naar Vezelay ) terug te sturen naar huis. Allemaal onnodig gewicht in de rugzak.
Dan even langs een supermarktje voor wat nootjes en fruit, en dan terug naar het klooster.
Het is tijd voor een warme douche en natuurlijk voor een wasje.
Na dit alles lekker op bed liggen en de reacties op mijn blog lezen.
Natuurlijk ook nu weer een verhaaltje geschreven voor de blog.
Nog even een half uurtje muziek luisteren en dan ergens in de stad gaan eten.
Lekker gegeten in een restaurant aan de andere kant van het park.
Een entrecote met gebakken aardappelen en een salade en een lekkere Grimberger.
Ik vind dat ik deze wel verdiend heb, 4 weken bijna van huis en al tot hier gekomen dus ......... .
Het toetje heb ik genomen op mijn kamer, ik had nog een pudding toetje over vandaar. Morgen vroeg op want er is al om 7.15 uur een H.mis in de kapel van Bernadette.
Dus nu nog even een half uurtje muziek luisteren en dan gaat de lichtschakelaar op off. Morgen ook nog een korte trip naar Apremont-sur-Allier. De tocht loopt langs de Loire. Skippy gaat hier slapen bij de pastoor, dit op aanraden van de eigenaar van de nederlandse refugio Nos Respos waar ik zondag verblijf. De pastoor belde vanochtend zelf of het klopt dat ik graag wil komen overnachten bij hem.
Oh ja vele willen weten hoe het ging met mijn fysieke problemen, door de korte etappe gelukkig nergens last van gehad, alleen voelde ik de blaar wel op het slechte stuk wegdek.

Welterusten pelgrim Fred "Skippy"


  • 05 April 2013 - 19:13

    Wim D'r Generaal:

    Hei Fred,
    Lees weinig over je ''onderstel''. Neem aan dat alles ondanks de handicaps nog goed is gegaan. In ieder geval ook deze etappe goed doorgenkomen. Vanaf deze kant ook voor de komende dagen succes.

  • 05 April 2013 - 19:24

    Fijnautjes:

    Hoi Fred,
    Even een berichtje van ons, hoe gaat het nu? Nog 2 dagen en dan heb je een pakketje van het thuisfront. Tegen de tijd dat je terug komt moeten we bij Martens voldoende stokbrood bestellen, dan ken je nog geen gewoon brood meer. Wassen op de hand gaat je inmiddels ook goed af. Rust goed uit en herstel elke dag voldoende voor een nieuwe dag.
    groetjes de Fijnautjes

  • 05 April 2013 - 19:36

    Roy:

    Hoi Fred,
    Gelukkig heb je vandaag een korte etappe gehad hé. Hopelijk heb je weinig last gehad van je knie. Wat nu als je toch last blijf houden van je knie, ga je dan een rustdag inlassen?
    Ik wens je een aangenaam verblijf in het klooster en alle succes voor de volgende dag.

    Gr. Roy

  • 05 April 2013 - 19:42

    Niek Vroemen:

    Fred,
    Goed dat je maar 15 km hebt afgelegd en zeker met dit regenweer. Rust maar eens lekker uit en ga maar eens lekker eten en daarna lekker slapen. Voor morgen weer fit op en een goede en droge wandeldag toegewenst.
    Wees toch ook voorzichtig met je knie en gun je toch voldoende rust.
    Succes en tot morgen. Welterusten
    Groetjes
    Niek

  • 05 April 2013 - 19:44

    Nathalie:

    De kilometers vliegen voorbij. Slim van je om eens een dag niet zoveel te lopen. De voetjes hebben ook hun rustmomentje nog, die moeten nog heel wat kilometertjes mee. Een fijne avond in het klooster, en een goed vervolg van de route. We volgen je op de voet (vanachter onze schermpjes).

  • 05 April 2013 - 20:39

    Patrick Ten Have:

    Hey Fred

    Las dat je vandaag niet zoveel last hebt gehad van de pijntjes. Althans daar ga ik vanuit,want je hebt het er verder niet over. En ja pijntjes horen nou eenmaal bij een pelgrimstocht !!!
    Wel lekker even een korte etappe,en dan de rest van de dag uitrusten en vanalles bekijken daar in Nevers. Rust lekker uit, eet lekker, slaap goed en dan morgen weer fris verder.

    Wellicht dat het bezoek aan de tombe van Bernadette je extra kracht geeft om je pelgrimstocht met een goed gevoel voort te zetten.

    Wees Gegroet,

    groet,
    Patrick

  • 05 April 2013 - 22:42

    Fieny:

    wat kun jij leuke verhaaltjes vertellen !!!! jij lijkt meneer de Uil wel en nu oogjes dicht en snaveltjes toe wel te rusten Skippy en morgen weer gezond op pad

    de Borntjes

  • 06 April 2013 - 11:38

    Resie:

    Hoi Fred,

    Hier nog een berichtje uit Brunssum. Ik heb vanmorgen eens ruim de tijd genomen om nog eens jouw berichtjes van de afgelopen week door te lezen.
    Wat een leuke vertellingen en avonturen. Als je terugbent heb je een andere bezigheid, je memoires te schrijven!!!
    Elke keer is het weer spannend wat je allemaal beleefd.
    Helaas heb je deze week ook materiaalpech gehad! Maar ja, voor een doorzettertje als Fred is dit "peanuts". Hopelijk vind je snel nieuwe sokken en gaat het beter met je blaren en enkel?
    Zet hem op!
    Groetjes, Resie.

  • 06 April 2013 - 15:13

    Sem:

    Hoi Fred,
    Gaat het goed met jou? Ik heb het druk gehad. Ik moest kleuren voor een kleurwedstrijd, deze moest ik gisteren inleveren. Als ik jarig ben krijg is de prijsuitreiking. Een raadsel hier. Het is lang, beige en bruin? Rara wat is dit?
    Groetjes Sem

  • 06 April 2013 - 15:17

    Sem:

    Hoi,
    Weet je de oplossing al? Ik wel, zal ik je het vertellen?

    UNE PAIN DE CHOCO!!!!!!!!!!!!

    Grappig,vind je niet.
    Wandel ze en groetjes SEM

  • 06 April 2013 - 18:11

    Kiki:

    Hoi Fred,
    Gaat het goed met jouw.
    Ik heb het druk gehad.want ik en Sem hadden samen een Lego stad gebouwd.sem had een Lego woestijn Voor de vijf kinderen gemaakt.morgen gaan we verder met de stad .doei.
    Groetjes Kiki en Sem.

Tags: santiago, camino

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

skippy

Hallo allemaal, Al een paar jaar loop ik met de gedachten om eens de voettocht naar Santiago de Compostela te maken. Dit jaar heb ik het besluit genomen om de gedachten in daden om te zetten. In Maart 2013 wil vertrekken vanuit mijn woonplaats Sittard. Ik hoop tijdens de Camino een aantal privé zaken een plaats te geven. En daarbij komt ook nog eens dat ik als schutters vriend het absoluut fantastisch vond dat op 7 Juli 2012 St. Antonius Stramproy het Oud Limburgs Schuttersfeest won. Een schutterij waar ik het goed mee kan vinden, en daarom neem ik tijdens mijn tocht een kaars voor hen mee, voor goed weer op 7 Juli 2013. Ook hoop ik tijdens de camino veel mensen te ontmoeten en daarbij vele gedachten kan en mag uitwisselen.

Actief sinds 25 Okt. 2012
Verslag gelezen: 1057
Totaal aantal bezoekers 203331

Voorgaande reizen:

10 Maart 2013 - 01 Juli 2013

Camino naar Santiago Compostela

Landen bezocht: