Dag 63, Roncesvalles naar Larrasoana ( 28 km) - Reisverslag uit Larrasoaña, Spanje van skippy - WaarBenJij.nu Dag 63, Roncesvalles naar Larrasoana ( 28 km) - Reisverslag uit Larrasoaña, Spanje van skippy - WaarBenJij.nu

Dag 63, Roncesvalles naar Larrasoana ( 28 km)

Door: Skippy

Blijf op de hoogte en volg skippy

11 Mei 2013 | Spanje, Larrasoaña

Vannacht niet echt super geslapen, de eerste uren tot 4 uur gingen goed. Maar toen dacht die ene Spanjaard in onze "coupé" ik ga me alvast voor bereiden op de tocht van dadelijk. Hij staat luidruchtig op en gaat douchen en als hij terugkomt begint hij te rommelen met de rugzak. Inmiddels is onze vriend Koto uit Japan ook wakker en hij gaat doodleuk vanaf zijn bed skyppen met vrienden in Japan. Super manier om wakker te worden. Om 6.00 uur ook maar opgestaan van ellende en eerst aangekleed en voeten verzorgd. Hierna rustig ingepakt en alvast wat gegeten. Ik had nog een klein stokbrood in mijn rugzak en dat moest wel op. Het was tamelijk droog, maar ja, met wat smeerkaas gaat het. Frans van gisteren wilde eerst nog wat aan zijn blog knutselen. Ik ben dan tegen 7.30 uur vertrokken. Het ziet kleurrijk uit alle pelgrims zo achter elkaar lopend. In het eerste dorpje na 3 km, Burguete, heb ik een kop koffie genomen met een lekker stokbrood met chorizo worst. En dat smaakte super. Misschien wel de vervanger van mijn choco du pain. De route verloopt over mooie onverharde wegen. Soms door bossen en soms door graslanden. In Linzoain (12 km) nog een kleine pauze gemaakt omdat ik gewoon zin had in een kop koffie. Want het is nog tamelijk fris. Ongeveer 15 tot 18 graden vandaag tijdens het lopen met daarbij soms een zonnetje en soms een koel briesje. Tegen 13.15 uur bereik ik dan Zubiri (22 km) het eindstation van vele pelgrims. Hier doe ik lunchen, ik tref nog een paar gezellige pelgrims terwijl ik weer geniet van mijn bruin stokbrood met chorizo worst met sla en tomaten, daarbij een kop koffie. Tegen 14.00 uur ga ik verder voor de laatste
5,6 km naar Larrasoana. Het gaat tot het einde berg op en berg af. Na aankomst in Larrasoana eerst een biertje drinken. Hierna maar eens gaan kijken voor de slaapplaats in de refugio municipal. Ik heb een slaapplaats gekregen voor € 6, in de gids staat zelfs dat dit de slechtste refugio in de provincie is. En inderdaad, de douches zijn koud en de stapelbedden zijn ook van voor de eerste wereldoorlog.Maar ja, het heeft ook een voordeel, het slechtste hebben we dan ook wel al gehad. Eerst even naar de supermarkt voor wat fruit voor morgen en dan even relaxen. Alvast menu pelegrini gereserveerd voor vanavond om 19.00 uur. Dan douchen en wassen en alles is ijskoud. Om 18.30 uur alvast met de blog begonnen. Maar dan eerst eten, eerst pasta, dan beef met aardappelen en tot slot rijstpudding.Onder het eten hoor ik dat een Italiaans meisje van rond de twintig buiten gaat slapen vanwege het feit dat er geen slaapplaatsen meer zijn en ze weinig geld heeft. Een vrouw uit Malta heeft haar al aangesproken dit niet te doen en gewoon met haar mee moet gaan om in de refugio te gaan slapen. Maar dat wil ze niet want ze heeft niet veel geld. Ik ga ook nog maar eens met haar praten en de vrouw uit Malta komt er nog bij, en het lukt ons om haar over te halen, ze slaapt dan toch binnen. Ik trakteerde haar nog op een kop thee en morgen onder het lopen ga ik eens even met haar kletsen. Ik heb tenminste nu een goed gevoel, zeker als ik hoor dat ook de andere 14 mensen een slaapplaats hebben in het dorpje. Want als pelgrim help je elkaar. Hierna nog met Gundolf uit Duitsland een glas rode wijn gedronken op het goede resultaat. Tegen 21.00 uur klaargemaakt om naar bed te gaan. Daar schrijf ik nog even aan mijn blog.
Morgen gaat het voor 21 km naar Cizor Minor net achter Pamplona.

Welterusten pelgrim Fred.
"Skippy".

  • 11 Mei 2013 - 22:00

    Jolanda:

    Hey Fredje,

    Fijn dat je geniet van je tocht en het weer ook mee zit. Lief dat je dat Italiaans meisje hebt geholpen.
    Ik hoop verder dat dit de enigste slaapplaats was met koud water, maar een beetje spartaans verblijf past wel bij je pelgrimstocht. Geniet van de vergezichten en de vervanger van je pain au chocolat.
    Groetjes
    Jolanda.

  • 12 Mei 2013 - 02:05

    Jose En Henk Mattheij:

    Hoi Fred,ik lees dat je in spanje aangekomen bent en slechte gewoontes van mensen die geen rekening houden met andere hebt ervaren die denke alleen maar aan hun zelf,dat gaat ten kosten van iemand anders zijn nacht rust .ik denk dat het nou drukker wordt met veel pelgrims en dat het moeilijker wordt om een slaap plaats te vinden maar daar ben je wel creatief in om dat op te lossen.
    Fred ik heb de redactie van de Hanewijzer gemaild en doorgegeven wat jij me gezegd hebt dat je geen tijd hebt hiervoor en dat je een stuk schrijft als je terug bent, ik heb geschreven dat ze misschien je blogs kunnen gebruiken om wat te schrijven in de hanewijzer ,hij heeft me terug gemaild dat hij zou kijken wat hij hiermee kan doen,goede reis verder .

    Groetjes Henk en Jose Mattheij

  • 12 Mei 2013 - 10:13

    Niek Vroemen:

    Fred,
    Toch waarschijnlijk een andere dag dan je gedacht had? Ik vind wel je je een echte pelgrim bent zowel met lopen alsook met je hart om toch andere mensen te willen helpen. Geweldig dat je dit doet en niet alleen aan jezelf denkt. Dit siert de mens!
    Voor morgen een fijne wandeldag met goed weer en goed eten en hou je weer haaks.
    Groetjes en tot morgen,
    Niek

  • 12 Mei 2013 - 20:10

    Iné:

    Ha die Fred

    Alweer een mijlpaal bereikt: aangekomen in het Spaanse land, geen landsgrenzen meer te kruisen om je doel te bereiken. Alhoewel wat is een doel.......
    Wie zal het zeggen, wellicht zou je wel door willen blijven lopen........
    Alsik het zo lees zit je in EEN groot avontuur.
    Veel wandel-plezier

    Hou je haaks, groet van Iné

  • 13 Mei 2013 - 00:40

    Bert Pleunis:

    Hallo Fred,

    Al meer dan 1600 km gelopen en steeds maar die kaars van St.Antonius mee zeulen.
    Zou hij straks nog wel branden na wat je allemaal mee hebt gemaakt,sneeuw regen wind en weet ik wat nog allemaal meer.
    Ik vind het nu al een top prestarie wat je geleverd hebt en wat gaat er nog komen.Pas maar op want in Spanje worden stieren gefokt voor het stieren vechten en die die kun je zo tegen komen,dus doe geen rode kleren aan.
    Groetjes uit Stramproy.

    Bert.
















    Ik

Tags: camino, santiago

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

skippy

Hallo allemaal, Al een paar jaar loop ik met de gedachten om eens de voettocht naar Santiago de Compostela te maken. Dit jaar heb ik het besluit genomen om de gedachten in daden om te zetten. In Maart 2013 wil vertrekken vanuit mijn woonplaats Sittard. Ik hoop tijdens de Camino een aantal privé zaken een plaats te geven. En daarbij komt ook nog eens dat ik als schutters vriend het absoluut fantastisch vond dat op 7 Juli 2012 St. Antonius Stramproy het Oud Limburgs Schuttersfeest won. Een schutterij waar ik het goed mee kan vinden, en daarom neem ik tijdens mijn tocht een kaars voor hen mee, voor goed weer op 7 Juli 2013. Ook hoop ik tijdens de camino veel mensen te ontmoeten en daarbij vele gedachten kan en mag uitwisselen.

Actief sinds 25 Okt. 2012
Verslag gelezen: 943
Totaal aantal bezoekers 203357

Voorgaande reizen:

10 Maart 2013 - 01 Juli 2013

Camino naar Santiago Compostela

Landen bezocht: