Dag 29, Apremont naar Augy-sur-Aubois (25km) - Reisverslag uit Augy-sur-Aubois, Frankrijk van skippy - WaarBenJij.nu Dag 29, Apremont naar Augy-sur-Aubois (25km) - Reisverslag uit Augy-sur-Aubois, Frankrijk van skippy - WaarBenJij.nu

Dag 29, Apremont naar Augy-sur-Aubois (25km)

Door: Skippy

Blijf op de hoogte en volg skippy

07 April 2013 | Frankrijk, Augy-sur-Aubois

Vannacht heerlijk geslapen bij de pastoor Bontempe van Apremont. Tegen 7:15 loopt de wekker af en zo als jullie inmiddels wel weet, eerst de checklijst afwerken. Om 8:00 uur staat het ontbijt klaar. Koffie, stokbrood, gewoon brood, jam kaas en fruit. Meneer zelf heeft al vroeg ontbeten, maar komt er gezellig bijzitten, maar vraagt waarom ik de tocht onderneem. Ik vertel eenvoudig het verhaal van mam en pap en de vele sterfgevallen binnen de familie. Hij is onder de indruk. Samen bezoeken we nog de kerk en maken foto's van de kerk. Om 9:uur vertrek ik en loop dan eerst 9 km over geasfalteerde bosweg op weg naar Grossouvre. Net buiten het dorpje staat een gelijknamig kasteel. Ook hier kun je in een van de bijgebouwen slapen. Maar slapen bij de pastoor heeft net iets meer en is stukken goedkoper. In het dorp drink ik wel een kop koffie, want het is koud maar droog. Het zijn nu nog 15 km. tot de refugio in Augy-sur-Aubois. Het is de Nederlandse refugio Nos Respos. Ik verheug me er nu al op. Maar eerst nog wat kilometers lopen. Het vervolg gaat nu langs het Canal de Berry. Het is een bijna "dood" kanaal, geen stroming meer. Wel doordat het zo stil is zitten er veel vogels en ik heb zelf drie ooievaars gespot. Na 5 km. kom ik in het dorp Sancoins aan. Er is langs het kanaal een plaats gemaakt voor woonmobielen en er zijn picknicktafels en er is geen wind dus de plek om te lunchen. Een stukje stokbrood en een pain du lait met smeerkaas zijn de dingen die mij op de been moeten gaan houden vanmiddag. Ook het laatste bekertje yoghurt gaat eraan. Na een half uur, het is dan 13:15 uur vertrek ik voor de laatste 10 km. Ook dit gaat langs het Canal de Berry, maar nu over graspaden die superslecht te belopen zijn. Het is ongelijk en hobbelig. Tegen 15:00 uur kom ik in Augy-sur-Aubois aan. De refugio ligt meteen aan de route. Ik word hartelijk ontvangen door de twee vrijwilligers. Ik merk dat de drie fransen van eerder deze week ook net zijn aangekomen. Het zijn echte kou kleumen want alle beschikbare dekens hebben ze al ingenomen. Geen probleem lekker slapen in mijn eigen slaapzak. Eerst even lekker gekletst en dan me geïnstalleerd boven op de slaapverdieping. En dan eindelijk mijn "cadeautje" uitpakken wat Monique heeft verzonden. Nieuwe routeboekjes, gehwoll, compeed pleisters en nog wat snoep en een mooie hartverwarmende kaart van Monique, Maurice, Kiki en Sem. Dit eerst even geordend in de rugzak voor morgen, dan lekker douchen en wassen en hierna even kletsen met de gastheer. Natuurlijk ook mijn blog alvast geschreven en niet te vergeten lekker relaxen op de bank. Om 19:00 uur gaan we aan tafel. Ik ben benieuwd wat ik zal krijgen. Het was geen nederlandse kost wat op tafel kwam, maar rijst met een heerlijke vietnamese saus met veel verschillende groente. Vooraf gaf het wel iets nederlands, namelijk overheerlijke groentesoep. Als toetje was er een lekkere chocoladepudding met slagroom. Ik moet zeggen dat heeft lekker gesmaakt. Inmiddels droogde de was binnen aan de kachel goed. Nog even een lekkere kop koffie drinken, misschien ook wel twee en meteen verder schrijven aan mijn blog. Als dit allemaal klaar is, lekker in mijn slaapzak liggen en muziek luisteren. O, ja morgen ga ik naar Saint Amand Montrond. Dat is zo'n 34 km., veelal over asfaltwegen, ik heb de slaapplaats al geregeld in de foyer aldaar. Voor nu wens ik iedereen een fijne avond en die maandag weer moeten werken of naar school gaan veel plezier. Ik ga ook hard werken met de benenwagen.

Welterusten, pelgrim Fred.
"Skippy"


,

  • 08 April 2013 - 00:02

    Caminofrans:

    Ik ben ruim een jaar geleden van Saint Jean Pied de Port naar Santiago en daarna via Muxia en Finisterra weer terug naar Santiago gelopen.
    Op: caminofrans.waarbenjij.nu kun je mijn voorbereidingen en mijn tocht terug vinden. Misschien heb je er wat aan. Via mijn profiel naar Camino 2012 Frans . Mocht je nog vragen hebben dan kun je me altijd mailen. Ik ben een zeer ervaren pelgrim, ik loop ieder jaar tenminste 4000 km!
    Ben inmiddels begonnen aan de voorbereidingen voor mijn tweede camino de Camino Portugues, vanaf Porto. Dit vanwege de vele blaren die ik vorig jaar had op de CF.
    Heel veel plezier met je heel goede tocht .
    Buen Camino Caminofrans.

  • 08 April 2013 - 09:58

    Roy:

    Hoi Fred,

    In verschillende reisverslagen vertel je over je gesprekken met lokale bewoners, Franse pelgrims en nu pastoor Bontempe. Probeer je dit dan in het Frans of in het Engels? Ik vroeg mij dit af omdat mijn ervaring is dat de meeste Franssen geen Engels kunnen/willen spreken en ik geloof dat Frans praten ook niet jouw sterkste punt is.
    Rest me je weer veel succes te wensen voor de volgende etappe.

    Bonne chance avec l'étape de demain!!

    Gr. Roy

    ps. ik ga maar eens aan een N4 beginnen. Aangezien jij er niet bent, is onze nachtdienst frequentie omhoog
    gegaan, haha.

  • 10 April 2013 - 15:42

    Mirjam:

    he Fred, pas een beetje op met die ooievaars........je weet nooit waar je dan mee thuis komt.
    succes verder, blijf je volgen.

    groetjes, Mirjam.

Tags: camino, santiago

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

skippy

Hallo allemaal, Al een paar jaar loop ik met de gedachten om eens de voettocht naar Santiago de Compostela te maken. Dit jaar heb ik het besluit genomen om de gedachten in daden om te zetten. In Maart 2013 wil vertrekken vanuit mijn woonplaats Sittard. Ik hoop tijdens de Camino een aantal privé zaken een plaats te geven. En daarbij komt ook nog eens dat ik als schutters vriend het absoluut fantastisch vond dat op 7 Juli 2012 St. Antonius Stramproy het Oud Limburgs Schuttersfeest won. Een schutterij waar ik het goed mee kan vinden, en daarom neem ik tijdens mijn tocht een kaars voor hen mee, voor goed weer op 7 Juli 2013. Ook hoop ik tijdens de camino veel mensen te ontmoeten en daarbij vele gedachten kan en mag uitwisselen.

Actief sinds 25 Okt. 2012
Verslag gelezen: 769
Totaal aantal bezoekers 203337

Voorgaande reizen:

10 Maart 2013 - 01 Juli 2013

Camino naar Santiago Compostela

Landen bezocht: