Dag 65, Cizur Menor naar Cirauqui ( 27 km + 4 KM ) - Reisverslag uit Cirauqui, Spanje van skippy - WaarBenJij.nu Dag 65, Cizur Menor naar Cirauqui ( 27 km + 4 KM ) - Reisverslag uit Cirauqui, Spanje van skippy - WaarBenJij.nu

Dag 65, Cizur Menor naar Cirauqui ( 27 km + 4 KM )

Door: Skippy

Blijf op de hoogte en volg skippy

13 Mei 2013 | Spanje, Cirauqui

Vannacht heerlijk geslapen, alleen was er volgens een paar pelgrims een schitterend concert te beluisteren van snurkende mensen. Ik zou een van de leden zijn geweest. Tegen 6.30 uur wakker geworden en toen weer alles afgewerkt zoals op dag 20 of 40. We hadden gisteren gehoord, dat in de bar- restaurant waar we waren, dat er in de ochtend een ontbijt wordt geserveerd voor € 4. Eindelijk eens een goede start, zeker als we gaan klimmen naar ruim 800 meter. Het eerste gedeelte naar Zaraquiegue gaat nog redelijk over een stenen pad, maar dan gaat het goed omhoog naar Puerto Del Perdon. Hier staat op de top van de pas een voor camino gangers zéér bekend bronzen voorstelling van camino pelgrims. Het is wel erg winderig op de pas en dus ook de geschikte plaats voor het neerzetten van ruim 40 windmolens. Na een half uur genoten te hebben van het uitzicht neem ik de
"gevaarlijke" afdaling in de richting van Uterga. De route tot nu toe vind ik schitterend, bijna geen asfalt en mooie vergezichten en alweer een hoogtepunt op de camino live mogen bewonderen. Het is in het "dal" wel niet meer zo'n wind. Trouwens het zonnetje begint aardig te branden .
(23 graden) In het volgende dorpje Muruzbal besluit ik een extra omweg te nemen naar de Santa Maria kerk in Eunate. Het is volgens vele gidsen de moeite waard om de omweg van 4 km te maken. De kerk is een harmonische romaanse kerk, en dat is erg bijzonder in deze streek. Helaas is de kerk dicht en kunnen de pelgrims geen stempel in hun credenciaal ontvangen. Maar ja, het is en blijft een mooie kerk en het loont zeker om even om te lopen.
Via Obanos kom ik dan tegen 12.30 uur aan in Puente La Reina. Hier heb ik eerst de Santiago kerk bezocht. De inrichting lijkt veel op de kerken in Oostenrijk waar ook veel bladgoud wordt verwerkt. Het is echt overweldigend. Ook het centrum met de typische smalle hoge straten is mooi om te zien. Ik heb wel honger gekregen. Ik ga in een kleine bar wat eten. Ik neem een stokbrood met ham ( 3 cm dik ) met tomaten, uien, knoflook en olijfolie en een koffie. Het smaakt verrukkelijk. Tegen 13.35 uur gaan we op weg richting mijn eindpunt Cirauqui en dat is nog 7 km lopen. Maar eerst op het eind van Puente La Reina over de beroemde brug lopen. Ook weer zo'n punt op de camino. Maar dan gaat het door het veld naar mijn slaapplaats Cirauqui. Het is behoorlijk warm geworden in het veld en als dan het pad ook nog 2 km omhoog gaat, waarvan het laatste gedeelte volgens gps 10% stijging is, tot aan het eerste dorpje Maneru, is dit even afzien. Gelukkig heb ik voor vertrek nog de camelbag bijgevuld met water. De laatste 2,5 km is het niet meer zo zwaar, behalve in het dorpje zelf. De auberge ligt aan het eind van het dorp, achter de kerk. Er is nog een plekje voor me in de auberge Maralotz. Het kost €20
( €10 voor slapen en €10 voor avondeten) Eerst heerlijk douchen en de was wassen. De was kan dan mooi drogen op het balkon van de eerste verdieping. Een aanrader deze auberge. Natuurlijk heb ik ook wel na een tamelijk zware dag zin in een biertje. Alain uit Wolverhampton in Engeland gaat mee naar de bar voor een pint. Na terugkomst nog even naar de supermarkt om iets te halen voor het ontbijt morgenvroeg. Tegen 19.00 uur is er ook in deze auberge gezamelijk eten. Er zijn pelgrims die op de fiets zijn ( 2 Belgen uit Mechelen) en te voet uit Zweden, Spanje, Italië, Engeland, Japan en ik die gek, die helemaal vanuit Nederland is komen lopen. Het avondeten bestaat uit spinazie soep en daarna spaghetti en dan tot slot een chocopudding. Dit is wat ik nodig had. Natuurlijk met een rood wijntje en gezelligheid. Ik merk dat ik na het eten wel moe begin te worden, nog even de blog schrijven en dan lekker slapen. Morgen staan 23 km op het programma naar Villamayor de Monjardin. Hier is een refugio met Nederlandse vrijwilligers. Het eten van deze lekkere spaghetti maakt je moe. Dus "Skippy" gaat langzaam slapen.

Welterusten pelgrim Fred.
"Skippy"

  • 13 Mei 2013 - 22:40

    Wim D'r Generaal:

    Hallo Fred,
    Gisteren even bij de sitebeheerder melding gemaakt van je schitterende prestatie, zodat je nu ook onder het nieuwsblok opgenomen bent van de OLS-site. Nog meer mensen die je kunnen volgen, geeft de burger moed.
    Succes voor de volgende etappe.

  • 13 Mei 2013 - 23:01

    Fieny:

    Hallo Fred je bent goed bezig maar ik dacht dat je van spaghetti veel energie krijgt door de kool hydraten maar ik gun je de pintjes en de rode wijntjes die maken je lekker moe slaap ze

    we lezen iedere dag je blog het is fantastisch wat je allemaal mee maakt maar we missen je mooie foto's

    Gr de Borntjes

  • 14 Mei 2013 - 10:31

    Niek Vroemen:

    Fred,
    Het is mooi om te lezen dat je geniet van de tocht met de schitterende vergezichten. Ook het eten bevalt goed zoals ik lees. Ik zou zeggen geniet er maar van je hebt het tot nu toe wel verdiend. Voor morgen wens ik je weer een mooie wandeldag met ook weer lekker eten en leuke mensen. Geniet maar van je welverdiende nachtrust en hou je taai.
    Groetjes
    Niek

  • 14 Mei 2013 - 12:38

    Jan Stevens:

    OLA FRED EL PEREGRINO
    Prachtig je tocht zo van nabij te mogen "volgen" Schitterend
    Jozefien van den Hoven (vrijwilliger van L'Esprit du Chemin en ook nu als pelgrim op pad heeft gisteren (13 mei) geslapen in Zubiri. Ze zit dus een dag etappe achter je !
    Ik denk dat jullie mekaar nog wel gaan ontmoeten ergens verderop de Camino
    Afgelopen zondag met het Bondsschuttersfeest bij St, Rosa in Sittard bijzonder slecht weer gehad, veel regen en koud
    Verder nog veel loopplezier en leuke ontmoetingen gewenst
    Jan Stevens

  • 14 Mei 2013 - 16:39

    Frans:

    Ha Fred. Ontzettend knap wat jij daar aan het doen bent. Wat een afstand.Mijn vrouw en ik willen samen met een vriendin volgend jaar de camino lopen vanaf St. Jean. In de zelfde periode die jij nu loopt. Wj zijn al flink aan het trainen en weten dus al dat wat jij daar aan het doen bent echt zwaar is.
    Zou je, aub, de prijzen van overnachtingen en het voedsel wat je nodig hebt per dag ook willen vermelden ?
    We wensen jouw een voorspoedige camino. Hartelijke groet Willy,Franca en Frans

  • 14 Mei 2013 - 21:35

    Resie:

    Hoi Fred,

    Super dat je al in Spanje bent, je lijkt wel net een TGV!! Maar wel een goede, niet een Fyra!!!
    Gelukkig nog geen materiaalpech, stel dit ook nog maar even uit.
    Zo te horen heb je weer je draai gevonden in Spanje: goede slaapplaatsen )alleen wat druk en lawaaiierig soms), lekker eten en een nieuw lievelingsgerecht, en ook de biertjes en wijntjes smaken je zeer goed!
    Veel plezier en veel succes bij je laatste kilometers op weg naar Santiago.

    Groetjes,
    Resie.

Tags: camino, santiago

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

skippy

Hallo allemaal, Al een paar jaar loop ik met de gedachten om eens de voettocht naar Santiago de Compostela te maken. Dit jaar heb ik het besluit genomen om de gedachten in daden om te zetten. In Maart 2013 wil vertrekken vanuit mijn woonplaats Sittard. Ik hoop tijdens de Camino een aantal privé zaken een plaats te geven. En daarbij komt ook nog eens dat ik als schutters vriend het absoluut fantastisch vond dat op 7 Juli 2012 St. Antonius Stramproy het Oud Limburgs Schuttersfeest won. Een schutterij waar ik het goed mee kan vinden, en daarom neem ik tijdens mijn tocht een kaars voor hen mee, voor goed weer op 7 Juli 2013. Ook hoop ik tijdens de camino veel mensen te ontmoeten en daarbij vele gedachten kan en mag uitwisselen.

Actief sinds 25 Okt. 2012
Verslag gelezen: 938
Totaal aantal bezoekers 203356

Voorgaande reizen:

10 Maart 2013 - 01 Juli 2013

Camino naar Santiago Compostela

Landen bezocht: