Dag 33, La Chatre naar Cluis (27 km ). - Reisverslag uit Cluis, Frankrijk van skippy - WaarBenJij.nu Dag 33, La Chatre naar Cluis (27 km ). - Reisverslag uit Cluis, Frankrijk van skippy - WaarBenJij.nu

Dag 33, La Chatre naar Cluis (27 km ).

Door: Skippy

Blijf op de hoogte en volg skippy

11 April 2013 | Frankrijk, Cluis

Na een korte nacht voor mij, samen met de fransen naar het voetbal gekeken, liep om 7:20 uur de wekker af. Nadat alles volgens de regels van pelgrim skippy gedaan is, is het tijd voor het ontbijt. In de keuken tref ik nog twee duitse pelgrims aan. Zij nemen vandaag een rustdag. Het eigen samengestelde ontbijt is simpel, stokbrood, smeerkaas, pudding en koffie. Goed genoeg voor een goede start. Helaas is het buiten ook al gestart maar dan met lichte regen. Dus na het poetsen van mijn tanden ook maar alles gereed gemaakt tegen de regen. Om 9:00 uur zet ik mijn voetjes buiten de deur. Het is aan het motregenen. Maar nog geen kilometer verder begint het serieus te regenen, gelukkig heb ik alles al aan. Ik besluit dan ook maar meteen zoveel mogelijk over het asfalt te lopen. Want wat modder is en hoe dat loopt weet ik inmiddels wel van mijn eerste weken van de tocht "op weg naar de zon". Dus vandaag liever niet als het kan.
De eerste 7 km. gaan ondanks de regen super. Het tempo zit er goed in de temperatuur is super aangenaam rond de 13 graden en geen wind.
Helaas moet ik na die 7 km. het asfalt verlaten voor een graspad, dat steeds meer gaat lijken op een modderpad. Inmiddels begint het met de minuut harder te regenen. Ik denk zelfs dat als je onder de douche staat je minder nat wordt dan nu buiten te lopen. Gelukkig zitten in de laatste kilometers ook nog stukjes asfalt, want gras en modder heb ik wel genoeg gehad. Als ik na 18 km. in Neuvy -Saint - Sepulchre aankom ga ik eerst op zoek naar een cafe. Hier wil ik even rusten en een hapje eten. In het eerste cafe tref ik twee gezellige jonge pelgrims uit het vlaamse Kalmhout. Zij wilde net gaan, ik besluit samen met hun de laatste 8 km. naar Cluis te lopen. Maar wel even voorbij de bakker voor een pain du lait, pain du choco en een flesje vruchtensap. Dit is dan de lunch. Al lopend eet en drink ik alles op. Tegen 15:00 uur komen wij aan in Cluis. Het dorpje beschikt over een schitterende ruïne van een kasteel. Het is even zoeken naar het slaapadres voor vannacht. Maar na ongeveer 5 min. hebben we het gevonden, pal achter de kerk. De eigenaar heeft ons al gezien en komt al gauw met de sleutel. Eerst eens de regenkleding en schoenen uittrekken. Dan inschrijven en betalen (€ 8). Ik ga daarna eerst Monique bellen voor het regelen van het verzenden van het pakje naar Saint Jean Pied de Port. Nadat dit gebeurd is meteen de slaapadressen tot en met zondag regelen. Ik zit dan in Marsac. Het wordt nu drukker bij het slaapadres want de mensen die de noordroute hebben gelopen komen nu erbij, vandaar. Dan ga ik naar de winkel voor het avondeten, raviolli uit blik met verse tomaten en komkommer. Na alle plichtplegingen eerst een lekkere warme douche nemen en alleen vandaag mijn sokken wassen, want er is gewoon geen plaats om alles te laten drogen. Morgen dan maar wat meer wassen. Inmiddels is er geen kleerhanger of verwarming meer vrij. Het is langzaam tijd voor de raviolli en de salade.Tjorren en Minne hadden nog een fles rode wijn gekocht voor bij het avondeten. Deze hebben dan gedeeld met ons drieen. Na zo'n vervelende regendag smaakt het eten super lekker. Als toetje een mandarijn die ik gekregen had van de man uit de winkel in Cluis. Na de afwas, alles een beetje in orde brengen voor morgen. Dan onder genot van een lekkere kop koffie en een pain du choco, die ik vond onder mijn camelbag, dus een lekkere verrassing. Als alles gedaan is ga ik lekker op bed liggen en nog wat genieten van mijn muziek. En dan nog een schietgebedje voor morgen dat het droog blijft. Waarschijnlijk vallen mijn ogen dan snel dicht. Al moet ik zeggen, moe van het lopen ben ik vandaag niet geweest, en herstellen doe ik lekker snel,maar die rot regen heeft vandaag voor veel overlast gezorgd.

Welterusten, pelgrim Fred.
"Skippy"
.

  • 11 April 2013 - 22:50

    Thei:

    Hoi Fred,

    je verslagen worden iedere dag door mij gelezen en ik moet je zeggen een knap stukje (wandel)werk wat je leverd.Het weer gaat bij ons beter worden ik hoop voor jou dat dat in frankrijk ook zo zal zijn.
    Zondag hebben we het eerste vrije schuttersfeest in Helden en dat betekent dat de winterslaap voor de schutters afgelopen is, jij zult er niet zijn maar tijdens het OLS hoop ik je te kunnen treffen.
    Heel veel succes gewenst en fijne kilometers voor te lopen.

    Thei Driessen St. Joris Wessem ( eine van de World Press Fhoto)

  • 12 April 2013 - 00:40

    Rebecca Peeters:

    Hey Fred,

    Ook ik lees iedere dag trouw jouw blogs.
    Ik wacht met spanning, wat je die dag weer hebt meegemaakt.
    In ieder geval avontuurlijk genoeg!!

    Succes verder en we zien ons op 't OLS!!!
    Volgens mij heb je daar dan geen tijd om foto's te maken, want iedereen wilt natuurlijk weten hoe het is gegaan.

    Groetjes uit Maasniel

  • 12 April 2013 - 10:20

    Niek Vroemen:

    Fred,
    Als ik je verslag lees, heb je ondanks de regen, toch weer een leuke wandeldag gehad. Voor jou ook plezierig dat je twee Belgische pelgrims hebt ontmoet. Ik hoop voor jou dat het weer snel gaat veranderen en dat je in zonnig weer kunt wandelen. Veel succes en wandelgenot en tot morgen.
    Groetjes
    Niek

  • 12 April 2013 - 12:20

    Ger Lenssen:

    Hoi Fred,

    Trouw lees ik elke dag je verslag. Ik kan me het wel voorstellen dat je de regen en modderpaden moe bent. Ook dit hoort er bij. Maar je komt al dieper Frankrijk in en denk er maar aan, de zon komt heus wel. Misschien ga je de zon nog verwensen. In mei 2006 liepen wij in Spanje met dagen van 35-40 graden!! In elk geval wens ik je heel veel succes verder en geniet iedere dag weer. Zelf ga ik over ca. 2 weken beginnen aan mijn camino. Mijn start zal zijn in Konstanz a.d. Bodensee, waar ik begin op de Via Jacobi. Natuurlijk hoop ik jouw belevenissen te kunnen blijven volgen onderweg. Zelf zal ik onderweg ook verslag doen van mijn tocht. Dit is te lezen op: www.ongerwaeg.nl

    Groetjes,

    Ger.

  • 12 April 2013 - 13:31

    Hein Meentz:

    Dag Fred,

    Ik neem mijn pet af voor hetgeen je presteert. Ik heb niet al je verslagen gelezen maar poef wel de voldoening die het je verschaft. Ik wens je nog veel plezier en goed weer op je verdere tocht.

    Groetend,

    Hein Meentz
    (afd. nucl. geneeskunde)

  • 12 April 2013 - 13:32

    Wim En Helma:

    Hoi Fredje,

    Na een virus in m'n lijf (griep) en een virus op de computer eindelijk weer in de gelegenheid om je verhalen te lezen. Je maakt nogal wat mee zo op je wandeltochten. Ik vind het wel knap van je hoor, wat een doorzettingsvermogen heb jij zeg. Leuk ook de foto's die er weer bij stonden, dan krijg je echt een idee van waar je bent en wat je ziet.
    Fred nog hele fijne en mooie kilometers toegewenst.

    Groetjes uit Stramproy van Wim en Helma

  • 12 April 2013 - 13:41

    Monique Weling:

    Ha die Fredel,

    Het zit je ook echt niet mee, voor wat het weer betreft! Regen, wind, sneeuw.
    Maar Pelgrim Skippy laat zich niet klein krijgen. Je gaat als een speer Fredel.
    Ik weet niet oh iemand het je al vertelt heeft, maar Miranda heeft een zoontje:Sven, Gwen een dochter: Isis en Kelly een zoon: Sjoerd. alles afgelopen weekend geboren.

    Walfmansheil Fredel und liebe grusse.

  • 12 April 2013 - 13:58

    Nathalie:

    Hoi Fred, volgens mij heb je de meeste regen gehad. Haal je korte broek maar uit je rugzak. Je gaat de zon tegemoet. Heb een beetje gegooled waar je nu bent, vandaag nog een beetje regen en dan komt het zonnetje. Je gaat super. Salut, Nathalie

  • 12 April 2013 - 18:50

    Sem:

    Hoi Fred,
    Hoe gaat het met jou, met mij gaat het goed. Ik heb vanmiddag samen met mama de uitdeellcadeautjes gemaakt voor mijn feestje. Want nog 8 nachtjes slapen en dan ben ik jarig. Hiep, hiep hoera. Met mijn kinderfeestje ga ik naar de boerderij in Voerendaal, samen de boer helpen met dieren verzorgen. op mijn feestje komen Maressa, Alanis, Fenna, Nienke, Pim en Tom. We zijn ook al druk bezig met de voorbereidingen van Koninginnedag. Want dan gaan we naar de rommelmarkt. Je komt ons toch zeker helpen. Veel plezier nog met wandelen en tot gauw. Sem

    P.s. Denk je aan mijn cadeautje, dan zal ik een stukje taart opsturen.

Tags: camino, santiago

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

skippy

Hallo allemaal, Al een paar jaar loop ik met de gedachten om eens de voettocht naar Santiago de Compostela te maken. Dit jaar heb ik het besluit genomen om de gedachten in daden om te zetten. In Maart 2013 wil vertrekken vanuit mijn woonplaats Sittard. Ik hoop tijdens de Camino een aantal privé zaken een plaats te geven. En daarbij komt ook nog eens dat ik als schutters vriend het absoluut fantastisch vond dat op 7 Juli 2012 St. Antonius Stramproy het Oud Limburgs Schuttersfeest won. Een schutterij waar ik het goed mee kan vinden, en daarom neem ik tijdens mijn tocht een kaars voor hen mee, voor goed weer op 7 Juli 2013. Ook hoop ik tijdens de camino veel mensen te ontmoeten en daarbij vele gedachten kan en mag uitwisselen.

Actief sinds 25 Okt. 2012
Verslag gelezen: 969
Totaal aantal bezoekers 203346

Voorgaande reizen:

10 Maart 2013 - 01 Juli 2013

Camino naar Santiago Compostela

Landen bezocht: